Υποβλητική, ατμοσφαιρική και υποδειγματικά σκηνοθετημένη από τον Δημήτρη Τάρλοου μεταφορά του αριστουργήματος του Ντοστογιέφσκι, που δείχνει τις ποιότητες με τις οποίες ένα κλασικό έργο μπορεί να αποδίδεται στον 21ο αιώνα.
Τη μεταφορά του έργου ανέλαβε ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης, που δημιουργεί μια θεατρική γλώσσα που διατηρεί την ιστορικότητα, τον χωρόχρονο και τα υψηλά νοήματα, προσθέτει όμως στην εξίσωση έντονες ψυχαναλυτικές νύξεις αλλά και το εύρημα της προσθήκης του ίδιου του συγγραφέα στη δράση, ο οποίος αναλαμβάνει να εξηγήσει τα κίνητρα και τις προθέσεις του κεντρικού του ήρωα.
Η ιστορία είναι λίγο – πολύ γνωστή. Ο ιδεαλιστής και χαρισματικός φοιτητής Νομικής Ρασκόλνικοφ (Προμηθέας Αλειφερόπουλος) προβαίνει στον φόνο μιας γριάς τοκογλύφου, για να απαλλάξει την κοινωνία από το βάρος της, ύστερα από μια αποτυχημένη προσπάθεια συνδιαλλαγής μαζί της. Ταυτόχρονα σκοτώνει και την αδελφή της για να μην τον καταδώσει. Ο αστυνομικός ανακριτής Πορφύρης (Δημήτρης Ήμελλος) προσπαθεί να εξιχνιάσει το έγκλημα και είναι σίγουρος ότι το έχει διαπράξει εκείνος, δυσκολεύεται όμως να το αποδείξει. Οι ανακρίσεις συνεχίζονται παράλληλα με τις ψυχικές μεταπτώσεις του κεντρικού ήρωα, που οδηγείται σε μια ιδιότυπη μετάνοια, μέσα από τη συσχέτισή του με μια νεαρή πόρνη, τη Σόνια (Μαριάννα Πουρέγκα), τις παραληρηματικές προσευχές της μάνας του (Σοφίας Σεϊρλή), αλλά και την αυτοκτονία του μπρουτάλ γαιοκτήμονα Σβιντριγκάιλοφ (Δημήτρη Μπίτου) που είχε επιχειρήσει να βιάσει την αδελφή του, Ντούνια (Στέλλα Βογιατζάκη). Ένα ολοκληρωμένο δράμα δηλαδή, με πολιτικά, κοινωνικά, θεολογικά, φιλοσοφικά αλλά και ψυχολογικά στοιχεία, ένα έργο μνημειώδες για τον Δυτικό Πολιτισμό, καθώς ανατέμνει τα θέματα της Δικαιοσύνης, της Ελευθερίας, της Ηθικής, της Πίστης, της Συγχώρεσης και της Μετάνοιας – Μεταστροφής.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Πορεία, ενός οργανισμού που την τελευταία δεκαετία έχει αποδείξει την έφεσή του στην επιτυχημένη μεταφορά κλασικών έργων στη σύγχρονη εποχή, δημιουργεί ένα ατμοσφαιρικό έργο που μπορεί να σε αγγίξει. Η δράση έχει ως υπόκρουση την υποβλητική μουσική του Φώτη Σιώτα μέσα από το τσέλο που παίζει επί σκηνής ο Τάσος Μισυρλής και εναρμονίζεται με τους υπνωτιστικούς φωτισμούς του Αλέκου Αναστασίου. Σε συνάρτηση με τα απόκοσμα και «υπόγεια» σκηνικά της Θάλειας Μέλισσας που φέρνουν σε Ορθόδοξη ναοδομία αλλά και μπουντρούμια φυλακών και ρυπαρών υπονόμων, ο Δημήτρης Τάρλοου καταφέρνει να δώσει αμέσως το στίγμα της παράστασης: Μια κατάβαση στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής, αλλά και μια περιήγηση στα μονοπάτια του παλαιού κόσμου, την οποία μας καλεί να παρακολουθήσουμε με διαχρονικά αλλά και σύγχρονα μέσα (όπως η χρήση κάμερας κατά τη διάρκεια των ανακρίσεων και οι κινηματογραφικού ύφους σκηνές), και να τοποθετηθούμε εμείς αν η νεοτερικότητα έδωσε τις απαντήσεις ή έφερε ακόμη πιο δυσεπίλυτα ερωτήματα.
Με άξονα τις εξαίρετες ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς (ξεχωρίζουν αναμενόμενα λόγω βαρύτητας ρόλου οι Αλειφερόπουλος και Ήμελλος) σε μια διανομή που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «αριστοτεχνική» -καθώς θαρρείς ότι οι ηθοποιοί έχουν ξεπηδήσει από τις σελίδες του βιβλίου- το έργο κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού και παρακολουθείται απνευστί σε μια παράσταση που δεν ξεπερνάει τα 90 λεπτά σε διάρκεια. Ίσως λίγο περισσότερος θεατρικός χρόνος θα έδινε χώρο στην περαιτέρω ανάπτυξη των χαρακτήρων και στο εντονότερο βίωμα των παθών τους. Κάτι που, όμως, δεν θα προβληματίσει τους θεατές που γνωρίζουν καλά αυτό το μνημειώδες έργο και τα ζητήματα με τα οποία ασχολείται.
Η ταυτότητα της παράστασης
Θεατρική μεταφορά: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνική και δραματουργική επεξεργασία: Δημήτρης Τάρλοου, Έρι Κύργια
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα
Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου
Μουσική: Φώτης Σιώτας
Επιμέλεια κίνησης: Κορίνα Κόκκαλη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Διανομή (αλφαβητικά)
Ρασκόλνικοφ: Προμηθέας Αλειφερόπουλος
Ντούνια: Στέλλα Βογιατζάκη
Πορφύρης: Δημήτρης Ήμελλος – Κώστας Φιλίππογλου (σε διπλή διανομή)*
Ντοστογιέφσκι/ Ραζουμίχιν: Αλέξανδρος Μαυρόπουλος
Σβιντριγκάιλοφ: Δημήτρης Μπίτος
Σόνια: Μαριάννα Πουρέγκα – Φαίδρα Αγγελάκη (σε διπλή διανομή)
Μητέρα του Ρασκόλνικοφ/ φάντασμα Αλιόνας: Σοφία Σεϊρλή
Κάθε Τετάρτη 19:00, Πέμπτη & Παρασκευή 20:30, Σάββατο 18:00 & 21:15, Κυριακή 17:00
Κλείστε το εισιτήριό σας εδώ από 15 ευρώ
Θέατρο Πορεία: Τρικόρφων 3 – 5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλατεία Βικτωρίας