Το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς αλλά με επιπτώσεις για το φυσικό περιβάλλον. Υλικά συσκευασιών και εκπομπές ρύπων από τη μεταφορά των αγαθών είναι οι κυριότεροι «ένοχοι» του προβλήματος.
Καλάθι, Πληρωμή, Κλικ και λίγες ημέρες ή ώρες αργότερα το πακέτο έρχεται στην πόρτα μας. Μέχρι εδώ καλά, όμως τι γίνεται με όλα αυτά τα υλικά συσκευασίας που προστατεύουν τα προϊόντα που παραγγείλαμε online, ώστε να φτάσουν στα χέρια μας σε άψογη κατάσταση; Ογκώδη κουτιά από χαρτόνι, ατελείωτα μέτρα από προστατευτικό bubble wrap, άπειρα τετραγωνικά από πλαστικό περιτύλιγμα, κολλητικές ταινίες, αφρώδη υλικά και πάει λέγοντας. Σίγουρα, η ανακύκλωση όλων αυτών των υλικών αποτελεί μια λύση στο πρόβλημα, ωστόσο στην εξίσωση πρέπει να βάλουμε και το ανθρακικό αποτύπωμα των μέσων που μεταφέρουν τα αγαθά: αεροπλάνα, τρένα, πλοία και αυτοκίνητα μεταφέρουν τα αγαθά από τη μια χώρα στην άλλη, από τις αποθήκες στα καταστήματα, από τα καταστήματα στην πόρτα μας.
Σύμφωνα με μελέτη του World Economic Forum, μέχρι το 2030, οι last mile παραδόσεις εντός των πόλεων αναμένεται να αυξηθούν κατά 78% με τα ηλεκτρονικά καταστήματα, τα ηλεκτρονικά παντοπωλεία και τις υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων να ανταγωνίζονται για να προσφέρουν ταχύτερες παραδόσεις κατ’ οίκον. Για να καλυφθεί αυτή η ζήτηση, θα χρειαστούν 36% περισσότερα οχήματα διανομής, πράγμα που σημαίνει περισσότερες εκπομπές, ρύπανση και κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Φυσικά, η λύση δεν είναι να σταματήσουμε το e-shopping (που σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι), αλλά να κάνουμε τις online αγορές μας πιο συνειδητά και με βιώσιμο τρόπο, εφαρμόζοντας ορισμένες απλές πρακτικές:
- Χρησιμοποιούμε τους πίνακες μεγεθών για να παραγγείλουμε ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ στα μέτρα μας. Με αυτόν τον τρόπο δεν απαιτούνται έξτρα δρομολόγια για να επιστρέψουμε αυτά που αγοράσαμε ή να τα αλλάξουμε με άλλα στο σωστό μέγεθος.
- Ψωνίζουμε με σύνεση, δηλαδή μόνο αυτά που πραγματικά θα φορέσουμε ή θα χρησιμοποιήσουμε. Για να αποφύγουμε τις παρορμητικές αγορές, αφήνουμε για μια ή δύο μέρες τα προϊόντα που επιλέξαμε στο καλάθι του ηλεκτρονικού καταστήματος. Αν δεν έχουμε αλλάξει γνώμη σε αυτό το διάστημα, προχωράμε στην αγορά.
- Αποφεύγουμε τις μεμονωμένες αγορές σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και προσπαθούμε να διατηρήσουμε την ηλεκτρονική παραγγελία ενιαία, ώστε να περιορίσουμε τις πολλαπλές αποστολές. Ένα δέμα σε μία αποστολή χρειάζεται λιγότερα υλικά και χώρο από τα μεμονωμένα είδη, και σαφώς λιγότερα δρομολόγια.
- Αν υπάρχει η δυνατότητα, επιλέγουμε καταστήματα που προσφέρουν αποστολές με μηδενικό CO2. Το κόστος μιας τέτοιας υπηρεσίας, δεν είναι απαγορευτικό. Τα περισσότερα καταστήματα λιανικής δίνουν αύξηση μόνο 1-2% στην τιμή αγοράς για να καλύψουν τις εκπομπές CO2 που δημιουργούν.
- Αναζητάμε καταστήματα που προσφέρουν βιώσιμες συσκευασίες, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να ανακυκλώσουμε ή να επαναχρησιμοποιήσουμε τα υλικά για επιστροφές ή άλλες χρήσεις.
- Αγοράζουμε προϊόντα που κατασκευάζονται από ανακυκλωμένα, οργανικά ή βιοδιασπώμενα υλικά. Αναζητάμε ετικέτες και πιστοποιήσεις που υποδεικνύουν ότι το προϊόν πληροί ορισμένα πρότυπα βιωσιμότητας.