Μια πραγματικά απίστευτη ιστορία, όπου οι δύο διάσημοι σκηνοθέτες έλυσαν τις πολιτικές τους διαφορές στο γήπεδο, με τον Κάρλο Αντσελότι στην ενδεκάδα!
Στα 1972 έγινε το μεγάλο σχίσμα της Αριστεράς στο ιταλικό σινεμά. Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι, αριστερός από κούνια και μέλος του Κομμουνιστικού κόμματος, καταφέρθηκε κατά του μαθητή του και προστατευόμενού του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, δηλωμένου μαρξιστή. Είναι οι εποχές που το Partito Comounista Italiano παίρνει μεγάλα ποσοστά στις εκλογές, που έφτασαν μέχρι και το 34% το 1976, το προλεταριάτο ανθεί και βρίσκει αποκούμπι τις ταινίες των δυο ιερών τεράτων του πολιτικού σινεμά.
Ο Μπερτολούτσι θα πέσει στη δυσμένεια του Παζολίνι όταν έκανε «Το Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι» με τον Μάρλον Μπράντο και τη Μαρία Σνάιντερ. Ο Παζολίνι θεώρησε εμπορική την ταινία και ξένη προς τα ήθη της Αριστεράς. Μόλις το 1969 ο Μπερτολούτσι είχε γυρίσει τον «Κομφορμίστα», καθαρά πολιτική ταινία, χλεύη στα «ιδεώδη» του φασισμού, μέσα από ένα αμιγώς ψυχολογικό κριτήριο. Και μετά, ο Μάρλον Μπράντο διέσυρε την γυναικεία ύπαρξη στο Παρίσι, με τη γνωστή σκηνή εισχώρησης με το βούτυρο.
Ο άλλοτε γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ενρίκο Μπερλινγκουέρ απέτυχε να τους συμβιβάσει. Ό,τι, όμως, δεν κατάφερε ο επικεφαλής της Αριστεράς, το πέτυχε το ποδόσφαιρο, επισημαίνει η γαλλική αθλητική εφημερίδα «L’ Equipe», μόλις την περασμένη εβδομάδα, μετά τον τελικό του Championς League, όπου η Ρεάλ Μαδρίτης νίκησε 1-0 την Λίβερπουλ στο Παρίσι. Πώς; Μα, το ποδόσφαιρο είναι από την φύση του αριστερό, ο μεγάλος δεν κερδίζει πάντα τον μικρό όπως στις υπόλοιπες εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι.
Εκείνος που έπρεπε να πειστεί να φιλιώσει με τον Μπερτολούτσι, ήταν ο Παζολίνι. Είμαστε, πλέον, στα 1975 και ο λογοτέχνης του κινηματογράφου και μέγας αιρετικός του νεορεαλισμού Πιέρ Πάολο γυρίζει την ταινία «120 Μέρες στα Σόδομα» στην Τσιταντέλα, λίγο έξω από την Πάδοβα. Την ίδια στιγμή, ο Μπερτολούτσι γυρίζει το «1900» κάπου 20 χιλιόμετρα μακριά. Πρόκειται για ταινία έπος που περιγράφει την ζωή ενός γιου τσιφλικά κι ενός κολίγου.
Η ηθοποιός Λάουρα Μπέτι γνωρίζει άριστα την σχέση του Παζολίνι με την μπάλα. Τον είχε ακούσει να λέει ότι «το ποδόσφαιρο είναι ποίηση και ο πρώτος σκόρερ ο καλύτερος ποιητής της χρονιάς». Τον είχε δει να φοράει τη φανέλα της Μπολόνια και να την υποστηρίζει στις εξέδρες. Τον είδε να παίζει με διάσημους ιταλούς ποδοσφαιριστές φιλικά παιχνίδια, όπως τον θρυλικό Σαβόλντι. Μα, εκείνο που είπε κι αποδείχθηκε προφητικό ήταν αυτό: «Η ντρίπλα είναι επίσης καθαυτό ποιητική, αν και όχι πάντα τόσο ποιητική όσο το γκολ». Πράγματι, το όνειρο κάθε ποδοσφαιριστή, όνειρο που το μοιράζονται και όλοι οι θεατές, είναι να ξεκινήσει από τη σέντρα, να ντριπλάρει όλους τους αντιπάλους του και να βάλει γκολ. Αν μπορεί κανείς να φανταστεί, να ορίσει το εξαίσιο στο ποδόσφαιρο, θα ήταν αυτό. Αλλά δεν συμβαίνει ποτέ. Παραμένει όνειρο. Δυστυχώς, ο Παζολίνι δολοφονήθηκε το 1975 και δεν πρόλαβε να δει τον Ντιέγκο Μαραντόνα να το κάνει στο Μουντιάλ του ’86 στο Μεξικό, όταν ντρίπλαρε όλη την Αγγλία.
Η Λάουρα Μπέτι πλησίασε τον Παζολίνι: «Τι λες, είσαι για ένα φιλικό ματς με το συνεργείο του Μπερτολούτσι;». Τη μία που το είπε, την άλλη οι δυο ομάδες βρέθηκαν στο γήπεδο. Η ομάδα του Παζολίνι στα μαύρα κόκκινα, όπως οι φανέλες της αγαπημένης του Μπολόνια. Οι του Μπερτολούτσι με βιολετί φανέλα που ανέγραφε τον τίτλο της ταινίας. Τα δυο τοτέμ του σινεμά έδωσαν τα χέρια. Και πάλι φίλοι. Όμως, ο Μπερτολούτσι έκανε μια ατιμία στον Παζολίνι πρν από το ματς. Πήγε στα τσικό της Πάρμα και ζήτησε δυο δανεικούς πιτσιρικάδες, τους έδωσε φανέλες, αφού πρώτα τους δήλωσε ως υπαλλήλους του κινηματογραφικού συνεργείου. Το ένα από τα 15χρονα παιδιά λεγόταν «Κάρλο Αντσελότι!» Ο γνωστός! Είναι αυτό το παιδί που φιγουράρει αμήχανο στην άκρη της φωτογραφίας.
Το ματς ήταν σκληρό, το κλωτσίδι έπεφτε σύννεφο. Η ομάδα του Παζολίνι με τον ίδιο αρχηγό, προηγήθηκε 2-0. Ο Πιέρ Πάολο έπαιζε αριστερό εξτρέμ, ο Μπερτολούτσι στον πάγκο έκανε τον προπονητή. Τελικός σκορ, 5-2 για την ομάδα του Μπερτολούτσι. Μία τούρτα και μια κούπα το έπαθλο.
Ο Παζολίνι το έφερε βαρέως για τη συντριβή. Μόλις ξανάρχισαν τα γυρίσματα, υποχρέωσε το συνεργείο να παίζει μπάλα στα διαλλείματα…
Διαβάστε επίσης
Ο Άλφρεντ πίσω από τον Χίτσκοκ
Ο Ingmar μιλάει για τον Bergman
Ένας πραγματικά Σκοτεινός Ιππότης
Ακολουθήστε το zeitgeist.gr για να ενημερώνεστε πρώτοι για νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία. Ένα like στο banner που βλέπετε κάτω αρκεί!