Ο περίφημος «good looking, so refined, man of distinction και real big spender» που τραγουδούσε κάποτε η Σίρλεϊ Μπάσεϊ, έχει ανακαλύψει τη θηλυκή του πλευρά. Και οι γυναίκες την αρσενική τους.
Έχει περάσει τα 50, αλλά δεν δείχνει ούτε 40, που λέει και η διαφήμιση. Δεν λυπάται για τα χρόνια που πέρασαν, δεν αναπολεί την πρότερη νιότη, ανήκει στην Generation X (1960 – 1979). Άλλωστε, στα 30 δεν είχε σχεδόν τίποτε, ενώ σήμερα διαθέτει εμπειρίες, επιτυχίες, αναγνώριση, κύρος και οικονομική άνεση. Σύμφωνοι, τα χρήματα δεν αγοράζουν την ευτυχία, μπορούν όμως να διώξουν τα σύννεφα της μιζέριας και να πλημμυρίσουν την καθημερινότητα με χρώματα, γεύσεις, αρώματα και τόσα άλλα. Και αυτό φαίνεται να το γνωρίζει στην πράξη. Φοράει επώνυμα ρούχα και παπούτσια, σε συνδυασμούς που φανερώνουν γούστο υψηλού επιπέδου, μοντέρνα κουλτούρα και ασφαλώς, οικονομική επιφάνεια. Δεν είμαι σνομπ, όμως μπορεί κάλλιστα να γίνει, προκειμένου να αποφύγει τη λαίλαπα της υποκουλτούρας που απειλεί αισθήσεις, αισθητήρια και συναισθήματα, σε κάθε γύρισμα της μέρας, σε κάθε γωνιά του δρόμου, αλλά και του σπιτιού: εκεί απέναντι από το μεγάλο καναπέ -γωνία του σαλονιού. Οδηγεί αυτοκίνητο προσιτής πολυτέλειας την τελική ταχύτητα του οποίου αγνοεί. Προέχει η ασφάλεια και η σιγουριά. Τη γλώσσα έλαβε ελληνική, γνωρίζει όμως και καλά αγγλικά, εξαιρετικά χρήσιμα για τις αγορές από το internet. Το πορτοφόλι είναι γεμάτο πλαστικό χρήμα, ενώ υπάρχουν και κάποια χαρτονομίσματα για παν ενδεχόμενο. Και ξοδεύει, ξοδεύει αρκετά, τόσα όσα χρειάζονται για διασκέδαση και ψυχαγωγία, για γούστο και στυλ. Δεν κρύβεται και γιατί άλλωστε να το κάνει; «Η ζωή είναι μικρή και θέλει καλοπέραση», συνηθίζει να λέει. Άλλος ένας big spender; Χμ…Περίπου. Για την ακρίβεια, άλλη μία big spender, από τις πολλές που κυκλοφορούν ανάμεσά μας!Η γενιά των γυναικών που γεννήθηκαν τη δεκαετία του ’60 ή λίγο μετά στο δυτικό κόσμο είναι αποδεδειγμένα η υγιέστερη, πλουσιότερη και δυναμικότερη θηλυκή γενιά, από καταβολής κόσμου. Με τη μεγαλύτερη επιρροή στο κοινωνικό και οικονομικό γίγνεσθαι και με προσδόκιμο όριο ζωής που πλησιάζει τα 90 χρόνια για όσες ξεπεράσουν τα 50, οι σημερινές πενηντάρες αποτελούν -όσο και αν ακούγεται παράδοξο- το μέλλον του παγκόσμιου πληθυσμού, που χρόνο με το χρόνο καθίσταται όλο και περισσότερο γυναικοκρατούμενος, μιας και το ασθενές φύλλο ζει κατά μέσο όρο 7 με 15 χρόνια περισσότερο από το φερόμενο ισχυρό. Σήμερα περίπου το 30% του πληθυσμού των περισσότερων ανεπτυγμένων χωρών (ΗΠΑ, Ευρώπη) απαρτίζεται από γυναίκες 50 και άνω, για αυτό και όλο περισσότερες διαφημιστικές καμπάνιες μιλούν για την αληθινή ομορφιά
-με τη χρήση μάλιστα «αληθινών γυναικών μιας κάποιας ηλικίας. Οι πενηντάρες συγκροτούν ένα καινούριο, πολλά υποσχόμενο και όχι κορεσμένο πελατειακό γκρουπ, που με τις κατάλληλες κινήσεις από τους marketers μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικότατη πηγή εσόδων για τους κλάδους των καταναλωτικών αγαθών.
Η αγοραστική δύναμη των γυναικών
Ίσως τα παραπάνω στατιστικά να μην είχαν σημασία, αν δεν συνοδεύονταν από ριζικές αλλαγές στις κοινωνικές και οικονομικές συνήθειες, σε σχέση με το παρελθόν. Σήμερα, οι γυναίκες 50+ σε ΗΠΑ και Ευρώπη όχι μόνο είναι πολλές, όχι μόνο πρόκειται να αυξηθούν, αλλά κατέχουν σημαντικούς πόρους και ξοδεύουν δυόμισι φορές περισσότερα χρήματα έναντι των νέων, που δεν θεωρούνται πια ως η crème de le crème των καταναλωτών. Συγκρινόμενη με τις προηγούμενες γενιές, η εν λόγω έχει οικονομική ανεξαρτησία, καταλυτική επιρροή σε θέματα οικογενειακού προϋπολογισμού και ασύγκριτα μεγαλύτερη τάση για ξόδεμα (και ευκαιρίες) σε σχέση με τους άντρες, τάση που υποκινείται από διάφορους παράγοντες: Είναι απαλλαγμένη από τις μητρικές ευθύνες, ορεξάτη και ανυπόμονη για ζωή, οικονομικά ανεξάρτητη, της αρέσει ο έρωτας και το σεξ, και λέξεις όπως «ηλικιωμένη», «κακοντυμένη» και άλλες, λιγότερο κομψές έχουν σφραγιστεί οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Έτσι, ακολουθεί τα κελεύσματα της μόδας, της ομορφιάς, της περιπέτειας και της ευζωίας δαπανώντας σημαντικά ποσά για ενδύματα, υποδήματα, ταξίδια, κούρες ομορφιάς, μπότοξ, καλλυντικά, λίφτινγκ, θεάματα, εστίαση και διασκέδαση, την ίδια ώρα που ο τυπικός πενηντάρης είναι φειδωλός έναντι των καταναλωτικών σειρήνων και περιορίζεται σε ένα ζευγάρι παπούτσια, ένα πουλόβερ και δυο πουκάμισα το χρόνο. Εκτός και αν έχει δίπλα του κάποια γυναίκα, οπότε καταλήγουμε στο ίδιο και το αυτό. O big spender μεγάλωσε και μεταμορφώθηκε σε ώριμη γυναίκα.
Πέρασαν άλλωστε και τόσες δεκαετίες από τότε που το τραγούδησε η Shirley Bassey.