fbpx
Thursday, July 3, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Ο Ντεριντά και ο Μποντριγιάρ για την 11η Σεπτεμβρίου 2001

Θανάσης Αντωνίου by Θανάσης Αντωνίου
September 8, 2021
in Books & Editions, Politics
Ο Ντεριντά και ο Μποντριγιάρ για την 11η Σεπτεμβρίου 2001
4
SHARES
357
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Οι δύο κορυφαίοι Γάλλοι φιλόσοφοι και διανοητές της σύγχρονης εποχής δίνουν απαντήσεις στο «γιατί;» της αδιανόητης φρίκης που έζησε η ανθρωπότητα πριν από 20 ακριβώς χρόνια.   

Η τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης, στις 11 Σεπτεμβρίου 2001,  υπήρξε για τους φιλοσόφους και τους διανοητές ανά τον κόσμο ένας περίπλοκος όσο και συναρπαστικός γρίφος. Το πρώτο διάστημα, παγωμένοι κι αυτοί από το αποτρόπαιο θέαμα και τον καταιγισμό των γεγονότων που ακολούθησαν και στα οποία τον πρώτο λόγο είχαν οι στρατιωτικοί, οι πράκτορες και (λιγότερο) οι πολιτικοί, απέφυγαν να εκφέρουν συγκροτημένη γνώμη πέρα ίσως από σκόρπια, ελαφρώς ανούσια, δημοσιογραφικού κυρίως τύπου άρθρα σε κορυφαία έντυπα μέσα και ειδησεογραφικές ιστοσελίδες που τους προσέγγισαν για μια πρώτη γνώμη τις πρώτες ώρες και ημέρες του χτυπήματος.

Πολύ πιο διεισδυτικοί από τους διπλωμάτες και τους πολιτικούς επιστήμονες, πολύ πιο ουσιαστικοί από τους διεθνολόγους και τους οικονομολόγους, οι φιλόσοφοι είδαν πίσω από το τρομερό χτύπημα των ακραίων ισλαμιστών τη φθορά της Νεωτερικότητας, την αμφισβήτηση της υπεροχής του ανθρώπινου είδους πάνω στη φύση κατά αντιστοιχία του κλονισμού της υπεροχής της Δύσης πάνω στον υπόλοιπο κόσμο. Ας δούμε τη γνώμη δύο εξ’ αυτών.

Ο Ζαν Μποντριγιάρ (Jean Baudrillard, 1929 – 2007), ήταν ένας από τους πρώτους φιλοσόφους που τοποθετήθηκε απέναντι στο φοβερό έγκλημα των τρομοκρατών. Κορυφαίος κριτικός του μεταμοντερνισμού, ο Μποντριγιάρ επεσήμανε τον έντονο συμβολισμό του στόχου των τρομοκρατών (World Trade Center), ο οποίος, κατά την άποψή του, εξέφραζε ταυτόχρονα μια ανταγωνιστική «καθετότητα» (verticalite) η οποία διακόπτεται βίαια από το χτύπημα και μια «διπλότητα» με ιδιαίτερο συμβολισμό. «Μόνο ο διπλασιασμός του σημείου [signe] θέτει πραγματικά τέλος σε ότι υποδηλώνεται…» γράφει στο βιβλίο του «Power Inferno: Τρομοκρατία και παγκόσμια βία». 1

Πατώντας πάνω στο κλασικό δίπολο του Καλού και του Κακού και παραφράζοντας τη γνωστή φράση του Τζορτζ Μπους του νεώτερου περί Άξονα του Κακού (Axis of Evil) που έπρεπε να παραχθεί από τη …συμμαχία των προθύμων, ο Γάλλος φιλόσοφος κι επικοινωνιολόγος καταλήγει: «Όλα οφείλονται  στο ότι ο Άλλος όπως και το Κακό, είναι αδιανόητος. Όλα οφείλονται στην αδυναμία να συλλάβουμε τον Άλλο -φίλο ή εχθρό- στη ριζική του ετερότητα, στην ασυμφιλίωτη ξενότητά του… Πως μπορεί ο Άλλος, αν [και καλά] δεν είναι ηλίθιος, ψυχοπαθής ή θρησκόληπτος, να θέλει να είναι διαφορετικός, χωρίς την παραμικρή επιθυμία να προσχωρήσει στο οικουμενικό μας Ευαγγέλιο;». Ο Μποντριγιάρ μας καλεί να αντιληφθούμε ότι αυτό που συνέβη την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 στις ΗΠΑ δεν πρόκειται για το μίσος εκείνων από τους οποίους πήραμε (ως Δύση) τα πάντα και στους οποίους δεν δώσαμε τίποτα ως ανταπόδοση, «αλλά για το μίσος εκείνων στους οποίους δώσαμε τα πάντα χωρίς να μπορούν να το ανταποδώσουν».

Ο Ζακ Ντεριντά (Jacques Derrida, 1930 – 2004) θεωρούσε ότι την 11η  Σεπτεμβρίου 2001 δεν αναγγέλθηκε απλώς αλλά επιβεβαιώθηκε με θεατρικό τρόπο το τέλος μιας εποχής καθώς μαζί με τους Δίδυμους Πύργους  κατέρρευσε ολόκληρος ο λογικός, σημειολογικός, ρητορικός, νομικός και πολιτικός μηχανισμός  που νοηματοδοτούσε και προσέδιδε χρησιμότητα στην καταγγελία των κρατών- παριών· το χτύπημα δεν προερχόταν από ένα συντεταγμένο κράτος, έστω ένα κράτος – αλήτη (rogue state) κατά τον προσφιλή στο Πεντάγωνο χαρακτηρισμό κρατικών οντοτήτων όπως το Ιράκ, το Αφγανιστάν, η Λιβύη κ.ά . Ο Γάλλος φιλόσοφος και σημειολόγος αποδίδει στο χτύπημα της συμμορίας του Μοχάμεντ Άτα τον χαρακτηρισμό του «τραύματος», μια αγαπημένη έκφρασή του, για να υποδηλώσει την τελεσίδικη και πάγια παρουσία του τρομοκρατικού φαινομένου. Κατά τον Ντεριντά το «τραύμα» αυτό δεν συνίστατο στο τραυματικό αποτέλεσμα που προκάλεσε το ίδιο το γεγονός μιας τρομοκρατικής επίθεσης που είχε συμβεί άλλωστε και στο παρελθόν με άλλες μορφές, αλλά στον αναμφισβήτητο φόβο μιας ακόμα χειρότερης και μελλοντικής απειλής. «Το τραύμα εξακολουθεί να είναι τραυματικό και ανίατο γιατί προέρχεται από το μέλλον. Το δυνητικό τραύμα τραυματίζει εξίσου. Δημιουργείται από ένα χτύπημα που δεν έχει εκδηλωθεί ακόμα αλλά το οποίο έχει ήδη εξαγγελθεί. Η συνειδητοποίηση της πιθανότητας εκδήλωσής του στο χρονικό διάστημα που θα ακολουθήσει προηγείται της μελλοντικής έλευσής του», γράφει ο Γάλλος φιλόσοφος της αποδόμησης στο βιβλίο του «Two Essays on Reason» στο οποίο περιλαμβάνονται δύο διαλέξεις του για την έννοια της κυριαρχίας του κράτους που έδωσε το 20022.

Πηγές

  1. Jean Baudrillard- ‘Power Inferno: Τρομοκρατία και παγκόσμια βία’, Εκδόσεις Κριτική, 2005.
  2. Jacques Derrida, ‘Two Essays on Reason’, Stanford University Press, 2005. Στο Συλλογικό: ‘Ο πόλεμος στο Ιράκ και η διεθνής κοινότητα’, Ινστιτούτο Αμυντικών Αναλύσεων, Αθήνα 2003.
Tags: ΗΠΑΤρομοκρατία
Previous Post

Ταινίες για να δεις την Ελλάδα αλλιώς

Next Post

Αυτό το concept store του Παγκρατίου θα μπορούσε να ήταν στη Νέα Υόρκη

Next Post
Αυτό το concept store του Παγκρατίου θα μπορούσε να ήταν στη Νέα Υόρκη

Αυτό το concept store του Παγκρατίου θα μπορούσε να ήταν στη Νέα Υόρκη

Να πώς θα κάνετε τον/τη σύντροφό σας να σας θέλει περισσότερο

Να πώς θα κάνετε τον/τη σύντροφό σας να σας θέλει περισσότερο

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

by Εύη Νεοφώτιστου
October 18, 2022
0

Όταν η αρνητική πραγματικότητα και η δυσάρεστη ειδησεογραφία σας επιβαρύνουν, όταν νιώθετε ότι ζείτε σε έναν σκληρό και κακό κόσμο...

10 βιβλία για ένα βιβλιοφίλ καλοκαίρι

10 βιβλία για ένα βιβλιοφίλ καλοκαίρι

by Zeitgeist Team
June 23, 2022
0

10 νέοι επιλεγμένοι τίτλοι για ένα καλοκαίρι γεμάτο υπέροχα αναγνώσματα, από κάθε είδος: Λογοτεχνία, Ψυχολογία, Αυτοβελτίωση, Ιστορία και Πολιτική για...

Το εστιατόριο Delta ατενίζει τον έναστρο ουρανό

Το εστιατόριο Delta ατενίζει τον έναστρο ουρανό

by Zeitgeist Team
September 30, 2022
0

Απέσπασε δύο αστέρια Michelin ύστερα από μόλις έναν χρόνο λειτουργίας, αλλά και ένα Green Star για τη βιώσιμη και αειφόρο...

Γιατί όλοι μιλούν για την Εκπαίδευση STEM;

Γιατί όλοι μιλούν για την Εκπαίδευση STEM;

by Ιφιγένεια Παγωμένου
June 3, 2022
0

Το STEM δίνει νόημα στη μάθηση, συνδέει τη σχολική με την τοπική κοινότητα, αλλάζει νοοτροπίες, ευαισθητοποιεί, σπάει στερεότυπα, ενδυναμώνει, δημιουργεί...

Η εμπειρία της μπύρας θέλει γνώση

Η εμπειρία της μπύρας θέλει γνώση

by Μόδεστος Κούρτης
July 24, 2024
0

Επειδή μια παγωμένη μπύρα δεν αρκεί. Επειδή η ποικιλία και η ζύμωση παίζουν ρόλο. Επειδή η θερμοκρασία δεν είναι απλά...

Τα βάθη (και τα ύψη) του χρόνου

Τα βάθη (και τα ύψη) του χρόνου

by Zeitgeist Team
February 1, 2022
0

Καταδυτικό, ορειβατικό, ριψοκίνδυνο, το νέο Aquaracer Professional 200 της Tag Heuer είναι το απόλυτο ρολόι περιπέτειας.  

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

O «Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης» σε καλοκαιρινή περιοδεία  

O «Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης» σε καλοκαιρινή περιοδεία  

July 3, 2025
Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

July 3, 2025
Θηραϊκές Τελετουργίες: Οι υδατογραφίες ενός εμβληματικού νησιού

Θηραϊκές Τελετουργίες: Οι υδατογραφίες ενός εμβληματικού νησιού

July 3, 2025
Η νέα και η παλιά Τούμπα

Η νέα και η παλιά Τούμπα

July 2, 2025
Το ποδόσφαιρο της νέας εποχής δεν χωράει τους αρτίστες

Το ποδόσφαιρο της νέας εποχής δεν χωράει τους αρτίστες

July 1, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp