Σχόλια και εντυπώσεις από το έργο του Jean-Claude Carrière, σεναριογράφου του Μπουνιουέλ, που ανεβαίνει πρώτη φορά σε αθηναϊκό θέατρο και συνδυάζει στοιχεία κομεντί, φαρσοκωμωδίας και θεάτρου του παραλόγου.
Ο Ζαν-Κλοντ Καριέρ (1931-2021) είναι ίσως ο σπουδαιότερος Ευρωπαίος σεναριογράφος, ο οποίος, μετά από περισσότερες από πέντε δεκαετίες στην κινηματογραφική του καριέρα, συνεχίζει να παράγει τόσο πρωτότυπα όσο και διασκευασμένα σενάρια. Όταν ο Καριέ γνώρισε τον άνθρωπο για τον οποίο έμελλε να γίνει η πιο βαθιά επιρροή του, τον Λουίς Μπουνιουέλ, τον μεγάλο Ισπανό σουρεαλιστή που είχε ουσιαστικά εφηύρε τον κινηματογραφικό σουρεαλισμό, δημιουργήθηκε ένα αχτύπητο δίδυμο που έγραψε ιστορία. Η συνεργασία του μόνο με τον Μπουνιουέλ, σε σκοτεινά αριστουργήματα όπως η «Ωραία της Ημέρας», ο «Γαλαξίας», το «Φάντασμα της Ελευθερίας», η «Διακριτική Γοητεία της Μπουρζουαζίας», θα ήταν αρκετή για να του εγγυηθεί την αθανασία της σεναριογραφίας, αλλά επιπλέον παρήγαγε σενάρια για αξιομνημόνευτες ταινίες και κείμενα για θεατρικές παραστάσεις, όπως και για την Ταράτσα, το οποίο γράφτηκε και ανέβηκε λίγο πριν βγει 20ος αιώνας.
Ένα έργο, που ισορροπεί ανάμεσα στο παράλογο και το ρεαλιστικό, δημιουργώντας μια θεατρική εμπειρία όπου το αναμενόμενο καταρρέει και η λογική δοκιμάζεται. Είναι μια διαδρομή μέσα από το παράδοξο, ένα σχόλιο πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και τους τρόπους που επιχειρούμε να εξηγήσουμε το ανεξήγητο. Στην «Ταράτσα» ένας άντρας και μια γυναίκα χωρίζουν, γεγονός που ξαφνιάζει ελάχιστα τον ανυποψίαστο σύζυγο. Αυτό όμως που φαίνεται να τον ανησυχεί ιδιαιτέρως είναι τι θα γίνει με το διαμέρισμα στο οποίο μένουν και το οποίο διαθέτει -φυσικά- και μία ταράτσα, στοιχείο που το κάνει εξόχως ελκυστικό για τα κριτήρια της μεσίτριας και των υποψήφιων αγοραστών που θα το επισκεφθούν. Έτσι, στο χώρο του διαμερίσματος παρελαύνουν διάφορα πρόσωπα, απρόσμενες σχέσεις εξυφαίνονται, η όποια σοβαρότητα της κατάστασης γρήγορα εκτραχύνεται, η επικοινωνία εμφανίζει ρωγμές που προκαλούν το γέλιο και συμβαίνουν παρεξηγήσεις οι οποίες προκύπτουν από έναν ιδιάζοντα, ειρωνικό και υπαινικτικό λόγο.
Το γεγονός ότι κάποιοι χαρακτήρες πηδούν από την ταράτσα και επιστρέφουν ζωντανοί δεν είναι μόνο ένα σουρεαλιστικό εύρημα (σίγουρα είναι και αυτό), αλλά και μια υπενθύμιση πως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο εύπλαστη από όσο νομίζουμε. Η παράσταση προσπαθήσει να αναδείξει τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στο καθημερινό και το μεταφυσικό και να οδηγήσει το κοινό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, μέσα από το γέλιο και τον προβληματισμό. Οι χαρακτήρες του Καριέρ αποκαλύπτουν, μέσα από τις πράξεις και τους διαλόγους τους, την αέναη ανθρώπινη αναζήτηση για νόημα, ακόμα και μέσα από το πιο απροσδόκητο πλαίσιο.
Η άποψή μας: Ανάλαφρη παράσταση συνόλου που με άξονα καθημερινές αστικές ιστορίες που φαντάζουν οικείες (π.χ. η αναζήτηση διαμερίσματος, η αποξένωση, η εξαπάτηση, ο αριβισμός, το σεξ) κοιτάζει λοξά, αναδεικνύοντας την επικράτηση του παραλόγου στην ανθρώπινη κατάσταση. Κινηματογραφικής λογικής, με γρήγορα κοψίματα και σαρκαστικές ατάκες, κεντρίζει ευχάριστα, χωρίς να προβληματίζει.
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Γιάννης Θηβαίος
Σκηνοθεσία – Μουσική Επιμέλεια: Τάσος Πυργιέρης
Δραματολόγος: Ελένη Γκίνη
Σκηνικά/ Κοστούμια: Ελίνα Δράκου
Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης
Διανομή:
Αστρύκ: Θάνος Μπίρκος
Μωρίς: Ιάσονας Παπαματθαίου
Μεσίτρια: Αγγελική Καρυστινού
Μαντλέν: Μαριλένα Μόσχου
Ετιέν: Βασίλης Αθανασόπουλος
Λοχαγός Νταλόζ: Ντίνος Γκελαμέρης
Η σύζυγος του λοχαγού: Χριστίνα Ροκαδάκη
Παραστάσεις: Τετάρτη και Κυριακή στις 19:00, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:30
Διάρκεια Παράστασης: 100 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Εισιτήρια εδώ από 15€
ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
1+1 εισιτήριο για την παράσταση στις 17/5
Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι