fbpx
Sunday, December 7, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Είδαμε τον Θάνατο του Εμποράκου

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
October 10, 2023
in Theater
Είδαμε τον Θάνατο του Εμποράκου
8
SHARES
791
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Κριτική για το έργο που παίζεται αυτήν την περίοδο και αποτελεί μία από τις παραστάσεις της χρονιάς, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη να κερδίζει το στοίχημα σε έναν διαφορετικό ρόλο από ό,τι τον είχαμε συνηθίσει.

Γραμμένο το 1949, «Ο Θάνατος του Εμποράκου» θεωρείται το κορυφαίο έργο του Άρθουρ Μίλερ. Τόσο αυτός (λόγω και του θυελλώδους έρωτά του με τη Μέριλιν Μονρόε που κατέληξε σε γάμο και μετά σε έναν καταστροφικό χωρισμό) όσο και το έργο του (περίπου 30 θεατρικά) απασχόλησαν έντονα την κοινωνική ζωή των ΗΠΑ, λόγω του ότι αμφισβητούσε έντονα το Αμερικανικό Όνειρο αλλά ακτινογραφούσε μια κοινωνία στην οποία η επιτυχία ήταν μονόδρομος. Στον «Εμποράκο» το ανθρώπινο δράμα, οι οικογενειακές δυσλειτουργίες, η ψυχοπαθολογία της επιτυχίας και τα αδιέξοδα του καπιταλισμού διασταυρώνονται και δημιουργούν ένα έργο αναφοράς του μοντέρνου θεάτρου. Ένα έργο που κινείται σε πολλά επίπεδα, από την ψυχανάλυση ως την πολιτική και από το μάρκετινγκ μέχρι τις σχέσεις. Πραγματεύεται τη ζωή του Γουίλι Λόμαν, ενός πλασιέ, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, εγκλωβισμένος και ανίκανος να αποδράσει από τις τωρινές δυσκολίες -μέχρι το απονενοημένο διάβημα του τέλους. Το δυσβάσταχτο κυνήγι της επιτυχίας, σύμφωνα με τα πρότυπα που επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία, τον οδηγεί παραληρηματικά στην διάλυση ολόκληρης της ζωής του, η οποία όμως δεν ήταν δομημένη και στα πιο στέρεα θεμέλια…

Διαχρονικά το έργο αποτελεί πάντοτε πρόκληση τόσο σκηνοθετική όσο και υποκριτική, ειδικά για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του δραματικού ήρωα. Όταν αυτόν τον αναλαμβάνει ένας ηθοποιός που έχει δοκιμαστεί με μεγάλη επιτυχία σε κωμικούς ρόλους, όπως είναι ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, τότε η πρόκληση αυξάνεται, διότι μιλάμε για έναν από τους πιο δραματικούς αντρικούς ρόλους του 20ου αιώνα. Μπροστά σε αυτό το δύσκολο έργο, ο Κυριακίδης τα πηγαίνει περίφημα. Με την καθοδήγηση του Γιώργου Νανούρη, που διανύει την πιο ώριμη σκηνοθετική περίοδο της ζωής του, ο Γουίλι Λόμαν αποδίδεται ως μια αλλοτριωμένη φιγούρα που ισορροπεί ανάμεσα στο πρόσωπο και στο προσωπείο. Σαν καλός πωλητής έμαθε πρώτα να πουλάει τον εαυτό του, αλλά πλέον η αξία της ζωής του βρίσκεται στη διατίμηση, διότι ξέχασε ότι όλα δεν είναι προς πώληση. Το χρέος του δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά και ηθικό, παρότι όμως αποδείχθηκε ασυνεπής, παραμένει συμπαθής: Οι άνθρωποι αναπτύσσονται μέσα σε συστήματα και όταν αυτό προάγει την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, δεν θα αργήσει η ώρα που θα είσαι εσύ το έντομο στον ανεμιστήρα, η στυμμένη και πεταμένη λεμονόκουπα.

Το στοίχημα κερδίζεται από την πρώτη στιγμή, καθώς ο πολυτάλαντος Γιώργος Νανούρης προσεγγίζει το έργο με τον δέοντα σεβασμό. Χωρίς ναρκισσισμό και αλαζονεία στέκεται στην ουσία του και κοιτάζει διεισδυτικά τους ήρωές του, με κατανόηση και αγάπη. Έτσι, πετυχαίνει να δημιουργήσει συγκινητική ατμόσφαιρα, που περιβάλλεται από έναν γρήγορο ρυθμό και μια δράση που ξεδιπλώνεται αριστοτεχνικά, σε δύο πράξεις. Σύμμαχός του, το πραγματικά εύστοχη διανομή, με χαρακτήρες που μοιάζουν να είναι βγαλμένοι από το μυαλό του Μίλερ. Η Έφη Μουρίκη ως σύζυγος του ήρωα, ξεχωρίζει για την τεχνική της και τις διαχρονικές αναφορές μητρότητας που έδωσε στον ρόλο. Η ερωμένη του, Κατερίνα Μάντζιου, σκιαγράφησε την αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι με αβίαστη φυσικότητα. Τα παιδιά του, Ρένος Ρώτας (Χάπυ) και Κωνσταντίνος Γώγουλος (Μπιφ) κινήθηκαν με άνεση στο πλαίσιο του ρόλου του καλού γιου ο πρώτος και του άσωτου υιού (ή του επαναστάτη με αιτία) ο δεύτερος. Ο καρατερίστας Γιάννης Βαρβαρέσος, ως στυγνός και αδίστακτος καπιταλιστής, δίνει ρεσιτάλ κυνικότητας, ενώ τον καλύτερό τους εαυτό δίνουν τόσο ο Δημήτρης Γεροδήμος, ως ο πραγματικά καλός και αλληλέγγυος γείτονας (προφανή αναφορά στις κομμουνιστικές αντιλήψεις του Μίλερ), όσο και ο Θεοδόσης Τανής, ως προλετάριος παρατηρητής – σερβιτόρος – της κατάπτωσης των εκπροσώπων της μικροαστικής – μεσοαστικής τάξης.
Τα σκηνικά της παράστασης υπογράφει ο καταξιωμένος Γιώργος Γαβαλάς και τα κοστούμια η Ντένη Βαχλιώτη, ενώ ο σκηνοθέτης επιμελείται και τη μουσική και τους φωτισμούς, πλάθοντας έναν κόσμο που έχει τη δική του αισθητική σφραγίδα.

Αναμφίβολα μία από τις παραστάσεις της χρονιάς που αξίζει να παρακολουθήστε και μια αξιοσημείωτη θεατρική στιγμή στην καριέρα του Κυριακίδη, η οποία ενδεχομένως να αποδειχθεί και η μεγαλύτερη ως τώρα -οξύμωρο ίσως γεγονός για έναν κωμικό, όχι όμως ασυνήθιστο.

Η ταυτότητα της παράστασης
«Ο Θάνατος του Εμποράκου», του Άρθουρ Μίλερ
Απόδοση – Σκηνοθεσία – Φωτισμοί – Μουσική Επιμέλεια: Γιώργος Νανούρης
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη: Γιώργος Νανούρης
Φωτογραφίες: Κατερίνα Τσατσάνη
Παίζουν: Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Έφη Μουρίκη, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Γεροδήμος, Κατερίνα Μάντζιου, Γιάννης Βαρβαρέσος, Θεοδόσης Τανής
Παραστάσεις: Τετάρτη 19:30, Πέμπτη 20:00, Παρασκευή 21:00, Σάββατο 18:00 και 21:00, Κυριακή 19:30
Θέατρο ΖΙΝΑ, Λεωφόρος Αλεξάνδρας 74
Κλείστε τα εισιτήριά σας ΕΔΩ

 

Tags: SliderΘέατροΚριτική
Previous Post

Ο Μιλού που ήθελε να γίνει Νάνα Μούσχουρη

Next Post

Στη Φινλανδία η δημοσιογραφία είναι ακόμη ζωντανή

Next Post
Στη Φινλανδία η δημοσιογραφία είναι ακόμη ζωντανή

Στη Φινλανδία η δημοσιογραφία είναι ακόμη ζωντανή

Είδαμε την «Αρκουδοράχη» στο Θέατρο Θησείον

Είδαμε την «Αρκουδοράχη» στο Θέατρο Θησείον

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Είδαμε το «Photograph 51» στο Θέατρο Τέχνης

Είδαμε το «Photograph 51» στο Θέατρο Τέχνης

by Zeitgeist Team
January 4, 2023
0

Σχόλια και εντυπώσεις από την επί σκηνής βιογραφία της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, που παρότι ανακάλυψε τη δομή του DNA δεν μπόρεσε...

Έτσι θα αγαπήσετε περισσότερο τη ζωή στο γραφείο  

Έτσι θα αγαπήσετε περισσότερο τη ζωή στο γραφείο  

by Zeitgeist Team
March 28, 2024
0

Αυτοί είναι οι 3 κρίσιμοι παράγοντες που επιδρούν καταλυτικά στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος και συμβάλλουν στην καλλιέργεια ευεξίας...

Έχουμε «Νέα απ’ τον Θερβάντες»

Έχουμε «Νέα απ’ τον Θερβάντες»

by Zeitgeist Team
January 7, 2022
0

Σκέψεις και εντυπώσεις από την σπονδυλωτή κωμωδία που παίζεται αυτήν την περίοδο στο Θέατρο Μεταξουργείο και μας παρουσιάζει μια άλλη...

Αλέξανδρος Λαχανάς: Με πονάει να ακούω συναδέλφους να μιλάνε άσχημα τα ελληνικά

Αλέξανδρος Λαχανάς: Με πονάει να ακούω συναδέλφους να μιλάνε άσχημα τα ελληνικά

by Γιώργος Κοβός
April 14, 2021
0

Το Zeitgeist συνάντησε την πιο χαρακτηριστική φωνή της τηλεόρασης. Πίσω της βρίσκεται ένας εξαιρετικός δημοσιογράφος, ένα ευαίσθητος άνθρωπος που λόγω...

Ένα βράδυ «Στην παλιά εθνική»

Ένα βράδυ «Στην παλιά εθνική»

by Θανάσης Αντωνίου
May 7, 2025
0

Σχόλια και εντυπώσεις από μια θεατρική παράσταση-σοκ για τις αναπηρίες της ελληνικής οικογένειας, βασισμένη σε μονόπρακτο του Γρηγόριου Ξενόπουλου.

«Αγαπητέ μ@λάκα» στο Μικρό Γλόρια

«Αγαπητέ μ@λάκα» στο Μικρό Γλόρια

by Zeitgeist Team
November 5, 2024
0

Το πολυαναμενόμενο ανέβασμα της θρυλικής νουβέλας της Βιρζινί Ντεπάντ, που έρχεται στη χώρα μας από τις 6 Νοεμβρίου, σε πρώτη...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

H Wonderland της Annie Leibovitz

H Wonderland της Annie Leibovitz

December 5, 2025
Έχετε ακούσει για το θεραπευτικό ξύσιμο πλάτης;

Έχετε ακούσει για το θεραπευτικό ξύσιμο πλάτης;

December 4, 2025
Το Delta αναδείχθηκε κορυφαίο εστιατόριο της Ελλάδας για το 2026

Το Delta αναδείχθηκε κορυφαίο εστιατόριο της Ελλάδας για το 2026

December 2, 2025
Συναρπαστικές εικόνες με την υπογραφή της Canon

Συναρπαστικές εικόνες με την υπογραφή της Canon

December 1, 2025
Theatre of the NO: Νέα, καταφατική άφιξη στην πολιτιστική ζωή της Αθήνας

Theatre of the NO: Νέα, καταφατική άφιξη στην πολιτιστική ζωή της Αθήνας

December 1, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp