fbpx
Friday, July 11, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Είδαμε τον Θάνατο του Εμποράκου

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
October 10, 2023
in Theater
Είδαμε τον Θάνατο του Εμποράκου
8
SHARES
770
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Κριτική για το έργο που παίζεται αυτήν την περίοδο και αποτελεί μία από τις παραστάσεις της χρονιάς, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη να κερδίζει το στοίχημα σε έναν διαφορετικό ρόλο από ό,τι τον είχαμε συνηθίσει.

Γραμμένο το 1949, «Ο Θάνατος του Εμποράκου» θεωρείται το κορυφαίο έργο του Άρθουρ Μίλερ. Τόσο αυτός (λόγω και του θυελλώδους έρωτά του με τη Μέριλιν Μονρόε που κατέληξε σε γάμο και μετά σε έναν καταστροφικό χωρισμό) όσο και το έργο του (περίπου 30 θεατρικά) απασχόλησαν έντονα την κοινωνική ζωή των ΗΠΑ, λόγω του ότι αμφισβητούσε έντονα το Αμερικανικό Όνειρο αλλά ακτινογραφούσε μια κοινωνία στην οποία η επιτυχία ήταν μονόδρομος. Στον «Εμποράκο» το ανθρώπινο δράμα, οι οικογενειακές δυσλειτουργίες, η ψυχοπαθολογία της επιτυχίας και τα αδιέξοδα του καπιταλισμού διασταυρώνονται και δημιουργούν ένα έργο αναφοράς του μοντέρνου θεάτρου. Ένα έργο που κινείται σε πολλά επίπεδα, από την ψυχανάλυση ως την πολιτική και από το μάρκετινγκ μέχρι τις σχέσεις. Πραγματεύεται τη ζωή του Γουίλι Λόμαν, ενός πλασιέ, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, εγκλωβισμένος και ανίκανος να αποδράσει από τις τωρινές δυσκολίες -μέχρι το απονενοημένο διάβημα του τέλους. Το δυσβάσταχτο κυνήγι της επιτυχίας, σύμφωνα με τα πρότυπα που επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία, τον οδηγεί παραληρηματικά στην διάλυση ολόκληρης της ζωής του, η οποία όμως δεν ήταν δομημένη και στα πιο στέρεα θεμέλια…

Διαχρονικά το έργο αποτελεί πάντοτε πρόκληση τόσο σκηνοθετική όσο και υποκριτική, ειδικά για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του δραματικού ήρωα. Όταν αυτόν τον αναλαμβάνει ένας ηθοποιός που έχει δοκιμαστεί με μεγάλη επιτυχία σε κωμικούς ρόλους, όπως είναι ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, τότε η πρόκληση αυξάνεται, διότι μιλάμε για έναν από τους πιο δραματικούς αντρικούς ρόλους του 20ου αιώνα. Μπροστά σε αυτό το δύσκολο έργο, ο Κυριακίδης τα πηγαίνει περίφημα. Με την καθοδήγηση του Γιώργου Νανούρη, που διανύει την πιο ώριμη σκηνοθετική περίοδο της ζωής του, ο Γουίλι Λόμαν αποδίδεται ως μια αλλοτριωμένη φιγούρα που ισορροπεί ανάμεσα στο πρόσωπο και στο προσωπείο. Σαν καλός πωλητής έμαθε πρώτα να πουλάει τον εαυτό του, αλλά πλέον η αξία της ζωής του βρίσκεται στη διατίμηση, διότι ξέχασε ότι όλα δεν είναι προς πώληση. Το χρέος του δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά και ηθικό, παρότι όμως αποδείχθηκε ασυνεπής, παραμένει συμπαθής: Οι άνθρωποι αναπτύσσονται μέσα σε συστήματα και όταν αυτό προάγει την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, δεν θα αργήσει η ώρα που θα είσαι εσύ το έντομο στον ανεμιστήρα, η στυμμένη και πεταμένη λεμονόκουπα.

Το στοίχημα κερδίζεται από την πρώτη στιγμή, καθώς ο πολυτάλαντος Γιώργος Νανούρης προσεγγίζει το έργο με τον δέοντα σεβασμό. Χωρίς ναρκισσισμό και αλαζονεία στέκεται στην ουσία του και κοιτάζει διεισδυτικά τους ήρωές του, με κατανόηση και αγάπη. Έτσι, πετυχαίνει να δημιουργήσει συγκινητική ατμόσφαιρα, που περιβάλλεται από έναν γρήγορο ρυθμό και μια δράση που ξεδιπλώνεται αριστοτεχνικά, σε δύο πράξεις. Σύμμαχός του, το πραγματικά εύστοχη διανομή, με χαρακτήρες που μοιάζουν να είναι βγαλμένοι από το μυαλό του Μίλερ. Η Έφη Μουρίκη ως σύζυγος του ήρωα, ξεχωρίζει για την τεχνική της και τις διαχρονικές αναφορές μητρότητας που έδωσε στον ρόλο. Η ερωμένη του, Κατερίνα Μάντζιου, σκιαγράφησε την αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι με αβίαστη φυσικότητα. Τα παιδιά του, Ρένος Ρώτας (Χάπυ) και Κωνσταντίνος Γώγουλος (Μπιφ) κινήθηκαν με άνεση στο πλαίσιο του ρόλου του καλού γιου ο πρώτος και του άσωτου υιού (ή του επαναστάτη με αιτία) ο δεύτερος. Ο καρατερίστας Γιάννης Βαρβαρέσος, ως στυγνός και αδίστακτος καπιταλιστής, δίνει ρεσιτάλ κυνικότητας, ενώ τον καλύτερό τους εαυτό δίνουν τόσο ο Δημήτρης Γεροδήμος, ως ο πραγματικά καλός και αλληλέγγυος γείτονας (προφανή αναφορά στις κομμουνιστικές αντιλήψεις του Μίλερ), όσο και ο Θεοδόσης Τανής, ως προλετάριος παρατηρητής – σερβιτόρος – της κατάπτωσης των εκπροσώπων της μικροαστικής – μεσοαστικής τάξης.
Τα σκηνικά της παράστασης υπογράφει ο καταξιωμένος Γιώργος Γαβαλάς και τα κοστούμια η Ντένη Βαχλιώτη, ενώ ο σκηνοθέτης επιμελείται και τη μουσική και τους φωτισμούς, πλάθοντας έναν κόσμο που έχει τη δική του αισθητική σφραγίδα.

Αναμφίβολα μία από τις παραστάσεις της χρονιάς που αξίζει να παρακολουθήστε και μια αξιοσημείωτη θεατρική στιγμή στην καριέρα του Κυριακίδη, η οποία ενδεχομένως να αποδειχθεί και η μεγαλύτερη ως τώρα -οξύμωρο ίσως γεγονός για έναν κωμικό, όχι όμως ασυνήθιστο.

Η ταυτότητα της παράστασης
«Ο Θάνατος του Εμποράκου», του Άρθουρ Μίλερ
Απόδοση – Σκηνοθεσία – Φωτισμοί – Μουσική Επιμέλεια: Γιώργος Νανούρης
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη: Γιώργος Νανούρης
Φωτογραφίες: Κατερίνα Τσατσάνη
Παίζουν: Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Έφη Μουρίκη, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Γεροδήμος, Κατερίνα Μάντζιου, Γιάννης Βαρβαρέσος, Θεοδόσης Τανής
Παραστάσεις: Τετάρτη 19:30, Πέμπτη 20:00, Παρασκευή 21:00, Σάββατο 18:00 και 21:00, Κυριακή 19:30
Θέατρο ΖΙΝΑ, Λεωφόρος Αλεξάνδρας 74
Κλείστε τα εισιτήριά σας ΕΔΩ

 

Tags: SliderΘέατροΚριτική
Previous Post

Ο Μιλού που ήθελε να γίνει Νάνα Μούσχουρη

Next Post

Στη Φινλανδία η δημοσιογραφία είναι ακόμη ζωντανή

Next Post
Στη Φινλανδία η δημοσιογραφία είναι ακόμη ζωντανή

Στη Φινλανδία η δημοσιογραφία είναι ακόμη ζωντανή

Είδαμε την «Αρκουδοράχη» στο Θέατρο Θησείον

Είδαμε την «Αρκουδοράχη» στο Θέατρο Θησείον

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Οι αρχαιοελληνικοί μύθοι όπως δεν τους έχετε ξαναδεί

Οι αρχαιοελληνικοί μύθοι όπως δεν τους έχετε ξαναδεί

by Γιώργος Κοβός
January 12, 2022
0

Μια νέα συλλεκτική έκδοση φέρνει στο φως σπάνιες, έγχρωμες εικονογραφήσεις των πρωταγωνιστών της ελληνικής μυθολογίας και διηγείται τους μύθους με...

60 χρόνια TAG Heuer Carrera: Η ιστορία πίσω από τον θρύλο

60 χρόνια TAG Heuer Carrera: Η ιστορία πίσω από τον θρύλο

by Zeitgeist Team
April 4, 2023
0

Επέτειος, μυστικά και σπάνιες ιστορίες για ένα από τα πιο δημοφιλή ρολόγια των μοντέρνων καιρών.

Η ασθένεια που προκαλεί η μαραθώνια παρακολούθηση σειρών

Η ασθένεια που προκαλεί η μαραθώνια παρακολούθηση σειρών

by Zeitgeist Team
December 8, 2021
0

Είναι επίσημο: Το «κάψιμο» (binge watch) μπροστά στην οθόνη με Netflix, HBO, Show Time κ.λπ. γίνεται εθισμός και υποκρύπτει ή...

Τριφυλία, γη της Επαγγελίας!

Τριφυλία, γη της Επαγγελίας!

by Θανάσης Αντωνίου
January 5, 2023
0

Μικρό οδοιπορικό και χαλαρό ταξίδι στη μαγευτική γωνιά της Πελοποννήσου, την ελληνική «Τοσκάνη» που αλλάζει το προφίλ της και μετατρέπεται...

Αντώνης Σουρούνης, ένας μεγάλος συγγραφέας

Αντώνης Σουρούνης, ένας μεγάλος συγγραφέας

by Γιώργος Κοβός
October 5, 2022
0

Κάποτε, έτυχε να γνωρίσω συγγενείς του Αντώνη Σουρούνη. Όταν μου συστήθηκαν, στο άκουσμα του ονόματός τους τούς ρώτησα αν έχουν...

Τα πραγματικά φτηνά τσιγάρα και οι ζωές των άλλων

Τα πραγματικά φτηνά τσιγάρα και οι ζωές των άλλων

by Zeitgeist Team
February 2, 2022
0

Στη ζωή πίσω από το σιδηρούν παραπέτασμα σπανίως έβρισκες κάτι που άξιζε να αγοράσεις, ενώ την ίδια στιγμή ό,τι πραγματικά...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Κάλυμνος: Τραχιά αλλά πάντα ήρεμη

Κάλυμνος: Τραχιά αλλά πάντα ήρεμη

July 8, 2025
Το RUDU FEST 2025 είναι ένας λόγος για να πας στην Αμοργό

Το RUDU FEST 2025 είναι ένας λόγος για να πας στην Αμοργό

July 7, 2025
Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

July 3, 2025
Θηραϊκές Τελετουργίες: Οι υδατογραφίες ενός εμβληματικού νησιού

Θηραϊκές Τελετουργίες: Οι υδατογραφίες ενός εμβληματικού νησιού

July 3, 2025
Η νέα και η παλιά Τούμπα

Η νέα και η παλιά Τούμπα

July 2, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp