Το ταγκό της Μόδας με τον κόσμο των λουλουδιών μετράει δεκαετίες. Αναπόδραστα, αφού οι δύο κόσμοι σχεδόν ταυτίζονται στην αποστολή τους· εξυμνούν το κάλλος ακολουθώντας πάντα τον ίδιο κύκλο: γεννιούνται, ανθίζουν, ξεθωριάζουν και χάνονται.
Ίσως κάποιοι θυμούνται τις συγκλονιστικές συνθέσεις λουλουδιών (κεντρική φωτό), εγκιβωτισμένες σε στήλες πάγου ένθεν κι ένθεν της πασαρέλας το 2016, να πλαισιώνουν τα μοντέλα στο σόου του οίκου Dries Van Noten ή τα βρύα και τα ρείκια που ξεφύτρωναν στο πάτωμα δημιουργώντας ένα φυτικό μονοπάτι πάνω στο οποίο παρήλαυναν μοντέλα του Alexander McQueeen στην κολεξιόν Φθινόπωρο- Χειμώνας 2014, έργο για το οποίο χρειάστηκαν 10.000 φυτά. Ο φυτικός κόσμος έχει αφηγηματική δύναμη. Μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα, να διεγείρει τις αισθήσεις, να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα, μια ιστορία. Αυτό αποδείχτηκε πανηγυρικά το 2012 στην πρώτη επίδειξη Haute Couture του Raf Simons για τον οίκο Dior. Ο σχεδιαστής εμπιστεύτηκε τον Mark Colle, flower artist με έδρα την Αμβέρσα, εκεί όπου βρίσκεται το στούντιο και κατάστημά του «Baltimore Bloemen». Οι τοίχοι πέντε δωματίων μιας παριζιάνικης αγροικίας καλύφθηκαν μ’ ένα εκατομμύριο λουλούδια -ορχιδέες, πεόνιες, γαρύφαλλα, ντάλιες, ρόδα, δελφίνια και σολιντάγκο. Ένα εικαστικό πανδαιμόνιο περίμενε τους καλεσμένους και τους προϊδέαζε για το ύφος και την ατμόσφαιρα της συλλογής.
Το brief του Raf Simons ήταν απλό: «να δημιουργεί την αίσθηση ενός κήπου, αποτίνοντας φόρο τιμής στον Christian Dior και στο πάθος του για τα λουλούδια και την κηπουρική. Να δημιουργεί έναν ρομαντικό, θηλυκό κόσμο», έχει δηλώσει σχετικά ο flower artist Mark Colle, ο οποίος έχει συνεργαστεί επίσης με τους οίκους Dries Van Noten, Jil Sander και Ann Demeulemeester. To πρότζεκτ του Dior φημολογείται πως κόστισε κάπου ανάμεσα από 3-5 εκ. λίρες, όταν γενικώς ένα γλυπτό από λουλούδια κοστίζει γύρω στις 80 χιλιάδες λίρες και η πλαισίωση της πασαρέλας με άνθη τις 10 χιλιάδες λίρες.
Οι συνέργειες των floral artists με τον χώρο της Μόδας δεν εξαντλούνται στα ντεφιλέ και στην πασαρέλα, αλλά αφορούν και τις φωτογραφίσεις των περιοδικών. Για παράδειγμα ο Mark Colle συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Pierre Debusschere για ένα εντυπωσιακό editorial Mόδας του περιοδικού Dazed and Confused, ενώ ακολούθησε το βίντεο «Fade into You», στο οποίο ο φωτογράφος αποτυπώνει το όραμά του για το πάντρεμα αυτών των δύο κόσμων, της Μόδας και των λουλουδιών, εικαστικά. Ένας άλλος σπουδαίος εκπρόσωπος του βοτανικού χώρου, ο Thierry Boutemy, εργάστηκε για το εξώφυλλο της Vogue με τη Lady Gaga να φωτογραφίζεται από τον Mario Testino. «Ο Μario ήταν απίστευτος. Είχε δει τη δουλειά μου στο Μιλάνο και με κάλεσε πέντε χρόνια μετά για μια φωτογράφιση. Έχει ευαισθησίες και έχει εξαιρετικά καλλιεργημένη αισθητική» εξηγεί ο Thierry Boutemy. «Επέλεξα φυλλώδη φυτά, άγρια. Το αποτέλεσμα φαινόταν πολύ απλό, αλλά δεν ήταν καθόλου», σημειώνει ο καλλιτέχνης. Ο ίδιος έγινε διάσημος όταν η Sophia Coppola τού ζήτησε να επιμεληθεί τα λουλούδια στην ταινία της Marie Antoinette, στην οποία τα άνθη πρωταγωνιστούν στη σκηνογραφία παράλληλα με τα υπέροχα κοστούμια εποχής. Έχοντας συνεργαστεί με τους οίκους Lanvin, Hermes, Dries VanNoten κ.ά ο Thierry Boutemy φημίζεται για τις άγριες, φυσικές συνθέσεις του. «Μου αρέσει να μιλάω για το πόσο εφήμερη και εύθραυστη είναι η ζωή. Δεν με ενδιαφέρουν οι μπίζνες. Έχασα πολλά χρήματα στο πρώτο μου μαγαζί. Ζούμε σε μια κοινωνία στην οποία το βασικό ζητούμενο είναι τα χρήματα. Εγώ χαίρομαι πολύ που έχω όλες αυτές τις διαφορετικές συναντήσεις, τους διαφορετικούς κόσμους. Μέσα από τα λουλούδια μοιράζομαι τη μαγεία των στιγμών μιας ζωής».
Έπειτα έρχεται ο συγκλονιστικός Makoto Azuma που στεφάνωσε τη Rihanna για το September issue της βρετανικής Vogue, το 2018. Ο Azuma λέγεται πως έφτασε στο Λονδίνο κρατώντας μόνο το ψαλίδι του. Παρήγγειλε γνωστά, αλλά και σπάνια άνθη και επιμελήθηκε μπουκέτα που πλαισίωναν το πρόσωπο και το κεφάλι της διάσημης τραγουδίστριας. Ιδρυτής του Jardins des Fleurs, του ατελιέ και της Σχολής του στη Γκίνζα του Τόκιο, ο Azuma έχει επίσης συνεργαστεί με οίκους μόδας όπως με τους Dries Van Noten, Fendi, αλλά και την παριζιάνικη μπουτίκ Colette. Ξεκινώντας την πορεία του ως μουσικός αποφάσισε στη συνέχεια να ασχοληθεί με τον κόσμο των λουλουδιών. «Η κάθε δουλειά μου εστιάζει αποκλειστικά σ’ ένα συγκεκριμένο φυτό ή λουλούδι» έχει δηλώσει ο ίδιος. «Αντί να αναζητώ τη δική μου καλλιτεχνική έκφραση, περνώ χρόνο με το λουλούδι και προσπαθώ να αφουγκραστώ τη δική του φωνή. Έπειτα, συνεχίζω σκεπτόμενος ποια πτυχή του λουλουδιού θα ήθελα να αναδείξω και με ποιον τρόπο». Ένας άκρως πειραματικός καλλιτέχνης που φλερτάρει και με την επιστήμη, καθώς υλοποίησε σειρά πειραμάτων στην ενότητα της δουλειάς του με τον τίτλο «in bloom», στην οποία δοκιμάζει την ανταπόκριση της χλωρίδας σε δύσκολες συνθήκες. Όπως όταν εκτόξευσε μία σύνθεση λουλουδιών που ζύγιζε 6 κιλά στη στρατόσφαιρα φιλομογραφώντας το ταξίδι της. Ο Azuma βύθισε ένα μπονζάι πεύκο και συνθέσεις λουλουδιών σε 1000 μέτρα στον βυθό της θάλασσας και έκαψε τελετουργικά μια ανθοστήλη τριών μέτρων σε μια σπηλιά στη περιοχή Τοτσίγκι της Ιαπωνίας, προκειμένου να μελετήσει τις δυνάμεις μεταμόρφωσης που κρύβουν μέσα τους τα άνθη, ενώ επιμελήθηκε π.χ και installation από λουλούδια «Crazy Garden» για το βίντεο κλιπ του «Under The Sun» των Ice age, στο οποίο βλέπουμε τον τραγουδιστή να διαδρά με τη σύνθεση.
Διαβάστε επίσης
Τα ρούχα από γρασίδι και λουλούδια της Jeanne Simmons
Η μεγάλη ιδέα της επίμονης κηπουρικής