fbpx
Friday, May 9, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Είδαμε την Άνοδο του Αρτούρο Ούι

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
March 22, 2023
in Theater
Είδαμε την Άνοδο του Αρτούρο Ούι
3
SHARES
330
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Σχόλια και εντυπώσεις από την πολυσυζητημένη παράσταση που παίζεται αυτήν την περίοδο στο νεότευκτο θέατρο Ark και από ό,τι φαίνεται θα παίζεται για καιρό ακόμη…

Η αποτρεπτέα άνοδος του Αρτούρο Ούι, όπως είναι μια ακριβέστερη μετάφραση, είναι ένα έργο του 1941 του Μπέρτολ Μπρεχτ (1898 – 1956), του Γερμανού θεατρικού συγγραφέα που σημάδεψε τον 20ο αιώνα και είχε το αμφιλεγόμενο προνόμιο να ζήσει μέσα στις ταραγμένες εποχές του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, του Μεσοπολέμου, του Αμερικανικού Κραχ και του Β’ Παγκοσμίου και να γράψει για αυτές, μέσα από το ανθρωπιστικό, αντιπολεμικό, πολιτικό και μαρξιστικό του πνεύμα. Διότι για τον Μπρεχτ, τίποτα δεν είναι αποκομμένο από την Πολιτική και δεν υπάρχει στιγμή της καθημερινότητας που να μη συνδέεται με αυτή.

Μέσα από αυτό πρίσμα εξιστορεί την άνοδο του Αρτούρο Ούι, ενός μαφιόζου της δεκαετίας του ’30 στο Σικάγο, που προσπαθεί να ελέγξει τα τραστ, να διαβρώσει την εξουσία και να ανέλθει στα ύπατα αξιώματα. Το έργο είναι μια σατιρική αλληγορία της ανόδου του Αδόλφου Χίτλερ και του Ναζιστικού Κόμματος στη Γερμανία πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και των οπορτουνιστικών τακτικών που ακολούθησε. Ο Αρτούρο ξεκινάει από τους υπονόμους, έρπει εκ του φυσικού του, εξασκεί την τέχνη της εξαπάτησης με τη βοήθεια ενός παρηκμασμένου θεατρικού ηθοποιού, επικαλείται τον λαό που αντιμετωπίζει ως όχλο, κραδαίνει λόγια βαρύγδουπα και κενά, τρομοκρατεί τους εργάτες, εξαγοράζει τα Media, δολοφονεί και καπηλεύεται σύμβολα, ιδέες και αξίες. Για να το πετύχει κάνει ό,τι και ο Χίτλερ. Ο δικτάτορας ήταν, ως γνωστόν, ο ηθικός αυτουργός του εμπρησμού του Ράιχσταγκ, ο κακοποιός θα κάνει στο έργο το ίδιο με τη μεγάλη αποθήκη της αποβάθρας προκειμένου να μπορέσει να πουλήσει προστασία. Βίοι παράλληλοι, δηλαδή, για ένα έργο που ισορροπεί ανάμεσα στον γνωστό καταγγελτικό λόγο του Μπρεχτ και στο σατιρικό πνεύμα, καθώς η απάθεια και η ανοχή που έδειξαν οι άνθρωποι στους ναζιστές όταν αυτοί ανέβαιναν, μοιάζει με το φόβο και την ανεκτικότητα που δείχνουν οι κοινωνίες στο οργανωμένο έγκλημα και στο φασισμό, κάτι που γνωρίζουμε πού οδηγεί, σε οποιαδήποτε εποχή, χώρα, ημισφαίριο.

Έχοντας να διαχειριστεί δημιουργικά αυτή τη διαχρονική αλλά και τόσο επίκαιρη συνθήκη, μέσα σε μια εποχή όπου οι ολοκληρωτικές πρακτικές βρίσκονται καθημερινά στην πρώτη σελίδα των ειδήσεων, στη χώρα μας και τη γειτονιά μας, ενώ το οργανωμένο έγκλημα αποκτάει, εμμέσως ή αμέσως, κοινοβουλευτική εκπροσώπηση ή κυβερνάει στη σκιά, ο σκηνοθέτης Άρης Μπινιάρης υιοθετεί μια ολοκληρωμένη θεατρική «διάλεκτο», όπου η δύναμη, ο μπρουταλισμός, η ωμότητα και ο κυνισμός κυριαρχούν, για να δείξει πώς γίνονται αυτά τα πράγματα, τους λύκους που παραμονεύουν μέσα στις κρίσεις, τον έμφυτο τυχοδιωκτισμό του κεφαλαίου, τον ύπουλο ρόλο του μέσου ανθρώπου και την κατάρα του ελάχιστου κοινού πολλαπλάσιου.

Και το κάνει με έναν τρόπο απόλυτα μοντέρνο, που λειτουργεί. Με εξπρεσιονιστικές εικόνες και νουάρ ατμόσφαιρα, με μεταλλικούς ήχους και βιομηχανική αισθητική, με λαδωμένα γρανάζια και κόμιξ ήρωες που όσο ανατριχίλα προκαλεί η στυγνότητά τους τόσο γελοιωδώς γκροτέσκα είναι η υπόστασή τους. Διότι, όχι, ο Μπρεχτ δεν έβλεπε ηθικό έρεισμα σε κάθε εγκληματία που ξεκίναγε από το λούμπεν προλεταριάτο για να υπερβεί την τάξη του, να μετατραπεί σε εξουσιαστή και να πολεμήσει το σύστημα με τα ίδια μέσα, καθότι θύμα της κοινωνίας και του συστήματος, δήθεν.

Οι κακοποιοί καριέρας, όπως και οι ναζιστές, οι φασίστες, είναι στην πλειονότητά τους άνθρωποι διαταραγμένοι, κοινωνιοπαθείς, περιορισμένου μορφωτικού επιπέδου, ακαλλιέργητοι, ασυναίσθητοι και ανορίωτοι, με τρομερή όρεξη, όμως, για χρήμα, εξουσία, βία και επιβολή. Στοιχεία που στο πρόσωπο του πρωταγωνιστή Γιώργου Χρυσοστόμου βρίσκουν τον ιδανικό εκφραστή τους. Ένας αρουραίος, ένα υποχθόνιο ον που ενώ συνήθιζε να περπατάει σκυφτά, ορθώνει σταδιακά ανάστημα, τρεφόμενος από το αίμα και την επιβολή, παίρνοντας μια άτυπη ρεβάνς μίσους και εξολοθρεύοντας όσους δεν υποτάσσονται στα σχέδιά του. Μια εμβληματική ερμηνεία για έναν από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, όπως άψογες είναι οι ερμηνείες από το σύνολο του θιάσου, σε ρόλους σωματικά απαιτητικούς και εξαντλητικούς, όπου η κινησιολογία και το σωματικό θέατρο συνυπάρχουν με τη φορτισμένη και κατά στιγμές μανιακή εκφορά του λόγου.

Κανείς δεν υστέρησε, αξιομνημόνευτη, όμως, είναι η παρουσία του Γιάννη Αναστασάκη ως ένα έξοχο κακέκτυπο του Πάουλ φον Χίντενμπουργκ, Πρόεδρου της Γερμανίας κατά τη διάρκεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και ο οποίος παρέδωσε την εξουσία στον Χίτλερ.

Η μοναδική ένστασή μας έχει να κάνει με τον καταιγιστικό ρυθμό, τη fast forward παράδοση του έργου σε μόλις 90’ και τη χωρίς ανάσα επιθετικότητα της φόρμας. Στοιχεία που καθιστούν, πλέον, απόλυτα αναγνωρίσιμο το στυλ του Μπινιάρη, λειτουργούν όμως ενδεχομένως ασφυκτικά και πιεστικά για το περιεχόμενο, σε στιγμές που μια αποφόρτιση θα βοηθούσε να χωνευτεί καλύτερα το σπουδαίο κείμενο, να ενωθούν οι τελείες του πολυδαίδαλου παζλ και να εκπληρωθεί, εντέλει, ο σκοπός του Μπρεχτ.

Η ταυτότητα της παράστασης
Θέατρο ARK, Δροσοπούλου 197, Κυψέλη
Μετάφραση:  Κ. Παλαιολόγος
Σκηνοθεσία:  Άρης Μπινιάρης
Απόδοση κειμένου, δραματουργική επεξεργασία:  Έλενα Τριανταφυλλοπούλου,  Άρης Μπινιάρης
Μουσική σύνθεση:  Αλέξανδρος Κτιστάκης
Σκηνικά- κοστούμια:  Πάρις Μέξης
Σχεδιασμός κίνησης, χορογραφίες:  Χαρά Κότσαλη
Σχεδιασμός φωτισμών:  Στέλλα Κάλτσου
Σχεδιασμός ήχου:  Χάρης Κρεμμύδας
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παίζουν: Γιάννης Αναστασάκης, Μιχάλης Βαλάσογλου, Θανάσης Ισιδώρου, Άρης Κασαπίδης, Τάσος Κορκός, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Ερρίκος Μηλιάρης, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβος Συμεωνίδης, Γιώργος Χρυσοστόμου.

Κλείστε το εισιτήριό σας εδώ

Διαβάστε επίσης
Το σύνδρομο της δικτατορίας και πώς αντιμετωπίζεται
Γιατί όλοι μιλάνε για την Pomona;
Το ψυχογράφημα του Μπέρνι Γκούντερ

Tags: SliderΘέατροΚριτική
Previous Post

Το τίμημα της εξυπνάδας

Next Post

Είδαμε την «Κίνηση ΜΑΤ»

Next Post
Είδαμε την «Κίνηση ΜΑΤ»

Είδαμε την «Κίνηση ΜΑΤ»

James Rodríguez: Ένα brand name γεννιέται

James Rodríguez: Ένα brand name γεννιέται

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Όσκαρ 2024: Όλα τα βραβεία

Όσκαρ 2024: Όλα τα βραβεία

by Zeitgeist Team
March 11, 2024
0

Με 7 Όσκαρ, ανάμεσα τους και αυτό της καλύτερης ταινίας, το «Οπενχάιμερ» επιβεβαίωσε τα προγνωστικά και έγινε ο μεγάλος νικητής...

Η κοινωνία του χαβαλέ

Η κοινωνία του χαβαλέ

by Άλκης Φιτσόπουλος
March 19, 2024
0

Τα τελευταία χρόνια, με την εισβολή των social media ως κατευθυνόμενα drones καθυπόταξης της ανθρώπινης σκέψης, δημιουργήθηκαν τρεις… Ελλάδες.

Το αγαπημένο μπλουζάκι των άπιστων ανδρών

Το αγαπημένο μπλουζάκι των άπιστων ανδρών

by Zeitgeist Team
May 10, 2021
0

Νέα έρευνα υποστηρίζει ότι ένα συγκεκριμένο είδος κοντομάνικης μπλούζας θεωρείται από τις γυναίκες ως το αγαπημένο των ανδρών που έχουν...

Χαρταετός: η ιστορία, το έθιμο, οι συμβολισμοί

Χαρταετός: η ιστορία, το έθιμο, οι συμβολισμοί

by Αθηνά Φερεντίνου
February 24, 2025
0

Η απλή κατασκευή που σκορπίζει χαρά και ενθουσιασμό έχει συνδεθεί με το πέταγμα της ανθρώπινης ψυχής προς τον Δημιουργό της,...

Τα αποκαλυπτικά πρωτοσέλιδα ενός καλλιτέχνη

Τα αποκαλυπτικά πρωτοσέλιδα ενός καλλιτέχνη

by Γιώργος Κοβός
June 3, 2021
0

Η Tέχνη μπορεί να είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας των γεγονότων, χωρίς βαρύγδουπους τίτλους και δυσάρεστες εικόνες, αποδεικνύει ένας...

Πώς να επιλέξεις τη σωστή γραβάτα

Πώς να επιλέξεις τη σωστή γραβάτα

by Βανέσα Αποστολίδου
October 7, 2021
0

Δεν είναι μόνο ότι η λάθος γραβάτα στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή μπορεί να καταστρέψει την εμφάνισή σας. Είναι...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Ένα βράδυ «Στην παλιά εθνική»

Ένα βράδυ «Στην παλιά εθνική»

May 7, 2025
Παλέρμο: Η σύνθεση των αντιθέσεων 

Παλέρμο: Η σύνθεση των αντιθέσεων 

May 6, 2025
10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για το ούζο

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για το ούζο

May 6, 2025
Ανοιξιάτικο πάρτυ γεμάτο ρυθμό

Ανοιξιάτικο πάρτυ γεμάτο ρυθμό

May 2, 2025
Η ποπ κουλτούρα στον 21ο αιώνα

Η ποπ κουλτούρα στον 21ο αιώνα

May 2, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp