fbpx
Wednesday, October 1, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Πώς η βιομηχανία της γρήγορης μόδας βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον

Αθηνά Φερεντίνου by Αθηνά Φερεντίνου
May 29, 2023
in Business, Society
Πώς η βιομηχανία της γρήγορης μόδας βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον
5
SHARES
457
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Σε έναν κόσμο που απειλείται συνεχώς από την κλιματική κρίση, η βιομηχανία της μόδας είναι χρεωμένη με ένα σημαντικό μερίδιο ευθύνης, περισσότερο ίσως από ό,τι μπορεί κάποιος να φανταστεί.

Μεταβάλλεται με ξέφρενους ρυθμούς και με το μαγικό ραβδάκι του μάρκετινγκ μπορεί να δημιουργεί νέες επιτακτικές ανάγκες: τάσεις που πρέπει να φορεθούν όπως και να έχει. Τι κι αν τα luxury brand names είναι μόνο για όσους έχουν μεγάλη αγοραστική δύναμη; Ακόμα και αυτοί που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ιλιγγιώδεις τιμές των κομματιών, λαχταρούν λίγη από τη λάμψη των επίζηλων brands. Για να καλυφθεί αυτή η τεχνητή ανάγκη, στο παιχνίδι έχουν μπει και άλλες εταιρείες με φθηνότερα προϊόντα μαζικής κατανάλωσης που αντιγράφουν την εκάστοτε τάση. Προσιτά οικονομικώς ρούχα από χαμηλότερης ποιότητας πρώτες ύλες κατακλύζουν την αγορά. Λαμπερά και πολλά υποσχόμενα, περιτυλιγμένα με την ψευδαίσθηση του εκδημοκρατισμού της μόδας. Όταν αλλάξει η τάση -και αλλάζει γρήγορα-, όταν παλιώσουν ή φθαρούν -και φθείρονται ταχύτατα-, ο κάτοχος μπορεί να τα ξεφορτωθεί χωρίς δεύτερη σκέψη. Αντίθετα, η πρώτη σκέψη είναι ότι μπορεί να αγοράσει ένα καινούριο χωρίς να δαπανήσει πολλά χρήματα.
Οι κατασκευαστές από την πλευρά τους αποσκοπούν σε μαζικές πωλήσεις και λίγο ενδιαφέρονται για την τέχνη, την τεχνική και τη φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από τη δημιουργία ενός ρούχου, όπως και για τη βιωσιμότητά του. Κατασκευάζουν προϊόντα με όσο το δυνατόν μικρότερο κόστος εκμεταλλευόμενοι τα πάμφθηνα εργατικά χέρια σε χώρες με εξαιρετικά χαμηλό βιοτικό επίπεδο. Όλα αυτά γίνονται με ταχύτατους ρυθμούς λόγω της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και χωρίς καμία πρόνοια για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Για να περιγράψουν αυτό το φαινόμενο, στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 οι New York Times χρησιμοποίησαν τον όρο «fast fashion». Έτσι, με δύο λέξεις εξήγησαν την ταχύτητα με την οποία εταιρείες όπως η Zara, έριχναν στην αγορά τα καινούρια τους προϊόντα. Μέσα σε μόνο 15 ημέρες ένα ρούχο περνούσε από όλα τα στάδια παραγωγής μέχρι να καταλήξει στα καταστήματα! Σήμερα, όλα γίνονται ακόμα πιο γρήγορα!

Η επιβάρυνση του περιβάλλοντος
Σε μία από τις πολλές αναλύσεις του Business Inside, αναφέρεται ότι η βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για το 10% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Εξαντλεί τις πηγές νερού, μολύνει τα ποτάμια και τα ρέματα, ενώ κάθε χρόνο το 85% όλων αυτών των υφασμάτων καταλήγει σε χωματερές. Επιπλέον ακόμα και το πλύσιμο των ρούχων απελευθερώνει στον ωκεανό 500.000 τόνους μικροϊνών ετησίως, ποσότητα που ισοδυναμεί με 50 δισεκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια!
Παράλληλα άλλες εκθέσεις αποκαλύπτουν ότι η βαφή, η προετοιμασία νημάτων και η παραγωγή των ινών, είναι οι τρεις κύριοι παράγοντες για τη ρύπανση παγκοσμίως. Η παραγωγή ινών έχει τις μεγαλύτερες επιπτώσεις στο νερό και στην ποιότητα των οικοσυστημάτων λόγω της καλλιέργειας βαμβακιού, ενώ τα στάδια βαφής και φινιρίσματος και προετοιμασίας νημάτων έχουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις στην εξάντληση των πόρων, λόγω των ενεργοβόρων διαδικασιών που βασίζονται στην ενέργεια από ορυκτά καύσιμα.
Η τραγική πρόβλεψη της Σύμβασης – Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή, είναι ότι οι εκπομπές μόνο από την κατασκευή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, αναμένεται να εκτοξευθούν κατά 60% μέχρι το 2030.

Μα πού πάνε όλα αυτά τα ρούχα; Όσα δεν φορούν πια οι πλούσιες χώρες, καταλήγουν στις φτωχότερες, επιβαρύνοντάς τις σε πολλά επίπεδα. Απέραντες, ακατοίκητες περιοχές (συχνά κοντά σε πόλεις) των αναπτυσσόμενων χωρών καταλήγουν να γίνονται χωματερές όπου απορρίπτεται ρουχισμός που κανείς δεν θέλει. Έτσι, βλέπουμε για παράδειγμα τα εντυπωσιακά φαράγγια και τις κοκκινωπές κορυφές της ερήμου Atacama (φωτό) στη βόρεια Χιλή, να πνίγονται από ατελείωτους τόνους υφασμάτινων σκουπιδιών και άλλων υλικών όπως πλαστικά κουμπιά.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σε αφρικανικές χώρες όπως η Γκάνα, όπου προωθείται ένας δυσθεώρητος αριθμός μεταχειρισμένων ρούχων για μεταπώληση στις τοπικές αγορές. Όμως οι τεράστιες ποσότητες που φτάνουν εκεί, είναι κατά κύριο λόγο κάκιστης ποιότητας. Υπολογίζεται ότι περισσότερο από το 40% κάθε δεματιού, ταξιδεύει μέχρι αυτές τις χώρες μόνο και μόνο για να πεταχτεί στα σκουπίδια, ένας έμμεσος τρόπος για να ξεφορτωθεί η Δύση μέρος των απορριμμάτων της χωρίς επιπτώσεις.

Η επιβάρυνση της κοινωνίας
Η γρήγορη μόδα δεν έχει μόνο περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά και κοινωνικές. Σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ (2018) υπάρχουν ενδείξεις αναγκαστικής και παιδικής εργασίας στη βιομηχανία μόδας σε Αργεντινή, Μπαγκλαντές, Βραζιλία, Κίνα, Ινδία, Ινδονησία, Φιλιππίνες, Τουρκία, Βιετνάμ και άλλες χώρες. Το  φθηνό εργατικό δυναμικό, οι τεράστιες φοροαπαλλαγές και οι επιεικείς νόμοι και κανονισμοί επιτείνουν το πρόβλημα.
Η μεταπώλησή τους στις αναπτυσσόμενες χώρες επιδρά αρνητικά και στην εγχώρια παραγωγή ρούχων. Σχεδιαστές, βιοτεχνίες, εργάτες, καταστηματάρχες και όσοι άλλοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο, δεν αντέχουν την πίεση που ασκείται από τα παζάρια των μεταχειρισμένων. Άλλωστε τα φτωχά στρώματα, που έχουν αυξημένες ανάγκες αλλά πολύ χαμηλά εισοδήματα, επιδιώκουν να καλύψουν τις ανάγκες σε ένδυση και υπόδηση με όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα. Γεγονός που κάνει αυτές τις αγορές να είναι μονόδρομος…

Tags: ΜόδαΠεριβάλλονΡύπανση
Previous Post

Είδαμε τα «Τα δειλινά του Κόσμου»

Next Post

Ξεκινάει το 1o Helmos Mountain Festival

Next Post
Ξεκινάει το 1o Helmos Mountain Festival

Ξεκινάει το 1o Helmos Mountain Festival

Θανάσης Παπακωνσταντίνου: Οι συναυλίες του Ιουνίου   

Θανάσης Παπακωνσταντίνου: Οι συναυλίες του Ιουνίου   

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Οι άγνωστες πτυχές του ιαπωνικού τρόπου ζωής

Οι άγνωστες πτυχές του ιαπωνικού τρόπου ζωής

by Άλκης Φιτσόπουλος
November 30, 2022
0

Ματιές στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, που δεν παύει ποτέ να μας εκπλήσσει και που τα ήθη και τα έθιμά...

Λευκάδα: παραλίες που κόβουν την ανάσα, μεσαιωνικά κάστρα και απολαυστική κουζίνα

Λευκάδα: παραλίες που κόβουν την ανάσα, μεσαιωνικά κάστρα και απολαυστική κουζίνα

by Αθηνά Φερεντίνου
June 13, 2023
0

Ο νησιωτικός παράδεισος βρίσκεται πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα και μας υποδέχεται με ανοιχτές αγκάλες, αλλά και ορισμένες από τις...

Ο Roy πριν γίνει ο Lichtenstein

Ο Roy πριν γίνει ο Lichtenstein

by Μελίνα Σιδηροπούλου
January 27, 2022
0

Όλοι γνωρίζουν τον πιο σημαντικό εκπρόσωπο της pop art. Μία νέα έκθεση είναι αφιερωμένη στα άγνωστα χρόνια της πρώτης του...

Μία φωτογραφία χίλιοι τόνοι (χαλκού)

Μία φωτογραφία χίλιοι τόνοι (χαλκού)

by Παντελής Περιβολάρης
February 15, 2022
0

Ολόκληρη η παραγωγή χαλκού της Νότιας Αφρικής σε μία νέα καταπληκτική φωτογραφική δουλειά που συνδυάζει την επεξεργασία με τη φωτογραφία...

Ή είσαι τρου λόκαλ ή δεν είσαι

Ή είσαι τρου λόκαλ ή δεν είσαι

by Zeitgeist Team
March 30, 2021
0

Με την έννοια του ντόπιου και του αυθεντικού παίζουν οι νέες συλλεκτικές συσκευασίες της FIX Hellas, σε μια ευρηματική καμπάνια...

Οι υπέροχες καμπύλες της Lara Bohinc

Οι υπέροχες καμπύλες της Lara Bohinc

by Παντελής Περιβολάρης
July 7, 2022
0

Οι σέξι δημιουργίες της Σλοβένας designer παίζουν με τα υπονοούμενα, την απόλαυση και την τρυφηλή ζωή που προσφέρει μια αναπαυτική...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Εκείνος κι Εκείνος στο θέατρο Αργώ

Εκείνος κι Εκείνος στο θέατρο Αργώ

September 30, 2025
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα και το 2026

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα και το 2026

September 30, 2025
Οι διακοπές της σιωπής

Οι διακοπές της σιωπής

September 30, 2025
Ένας Οιδίποδας Τύραννος που έρχεται από μακριά και πηγαίνει βαθιά  

Ένας Οιδίποδας Τύραννος που έρχεται από μακριά και πηγαίνει βαθιά  

September 30, 2025
Το ελληνικό ποδόσφαιρο πουλάει!

Το ελληνικό ποδόσφαιρο πουλάει!

September 26, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp