fbpx
Saturday, May 31, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Μαθήματα ελληνικής ιστορίας μέσα από 12 απίστευτες ρεκλάμες

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
February 6, 2021
in Retro-Vintage, Typography
Μαθήματα ελληνικής ιστορίας μέσα από 12 απίστευτες ρεκλάμες
30
SHARES
3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Μέσα από τις παλιές ασπρόμαυρες αφίσες, αλλά και μέσα από τις ξεθωριασμένες έγχρωμες του μετέπειτα καιρού, ξεδιπλώνεται η σουρεαλιστική ιστορία της χώρας μας.

Οι άνθρωποι, η καθημερινότητα, η γλώσσα, η μόδα, ο έρωτας, τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, οι μεγάλες μάρκες, οι επιχειρήσεις. Όλα αυτά και πολλά περισσότερα, οικονομικών, ψυχολογικών, κοινωνιολογικών και άλλων αποχρώσεν είναι η διαφήμιση. Αλλά και εργαλείο υλικού πολιτισμού και καθρέφτης της κοινωνίας και ιστορική πηγή. Η «εμπορική επικοινωνία», όπως λένε στον ακαδημαϊκό χώρο, ξεκινάει με στόχο την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά προκειμένου να πετύχει είναι υποχρεωμένη να μιλήσει για την ίδια τη ζωή. Να προτείνει στυλ, να δημιουργήσει εικόνες, να αναδείξει πρότυπα, να καλλιεργήσει ανάγκες, να διαμορφώσει την κοινή γνώμη, να σχολιάσει, να καινοτομήσει, να δώσει λύσεις. Πουθενά αλλού δεν γίνεται τόσο έντονα λόγος για τη συμβολική αξία των αντικειμένων όσο στη διαφήμιση. Πουθενά αλλού δεν απεικονίζονται τόσο ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά του φύλου, του γένους και της σεξουαλικότητας. Που τα βρίσκουν όλα αυτά οι διαφημιστές; Σίγουρα όχι από το πουθενά. Αλλά, από την ίδια την κοινωνία, σε μιαν ατελείωτη διαδικασία παρατήρησης και ανατροφοδότησης αντικειμένων, εικόνων και ιδεών. Κοιτώντας προς τα πίσω ατυτες τις παλιές ρεκλάμες διαπιστώνουμε όλα τα παραπάνω αλλά και την αφέλεια, την υπερβολή, την αμάθεια, αλλά και ορισμένα σταθερά γνωρίσματα των Ελλήνων. Απολαύστε:

1930: Τα πράγματα στη διαφήμιση μιλούν για τους ανθρώπους, για το «είναι» και το «έχειν». Το γραμμόφωνο ως μέσο εκδημοκρατικοποίησης των πολιτιστικών αγαθών, αλλά και ως σύμβολο κοινωνικής δύναμης. Μοναδική παραφωνία ο copywriter του κειμένου που μιλάει σαν τον Φατσέα του «Καφέ της Χαράς».   

1933: Οι λύσεις – πανάκεια για πάσα νόσο αποτελούσαν συνηθισμένο διαφημιστικό θέμα την προπολεμική περίοδο. Η μετάβαση από τα γιατροσόφια των κομπογιαννιτών στις χημικές δραστικές ουσίες έγινε και με τη συμβολή της διαφήμισης.

1935: Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν! Χάπια κατά της παχυσαρκίας χθες, σήμερα, αύριο, σαν να μην πέρασε μια μέρα. Για όλα είχε και έχει λύσεις ο θαυμαστός κόσμος της διαφήμισης.

1944: Η διαφήμιση στην εθνική αντίσταση και στο αντάρτικο’. Χίτλερ και Μουσολίνι δεμένοι με κλωστές Πεταλούδας, και ταυτόχρονα «για δέσιμο». Η καταχώριση κυκλοφόρησε παράνομα στην Κρήτη, με τη μορφή καρτολίνας.

1949: Η διαφήμιση σπάει τα ταμπού και μιλάει με χιούμορ για τον έρωτα. Ο πόλεμος έφυγε, οι άνθρωποι τον ξεχνούν και αυτοί που θυμούνται δεν ζουν. Τα προφυλακτικά Μπεμπέκα τα ζήταγες στο περίπτερο, κλείνοντας πονηρά το μάτι.

1952: Το αμερικανικό όνειρο έρχεται σιγά – σιγά στην Ελλάδα. Ο ηλεκτρισμός έφερνε στο σπίτι τον πολιτισμό, δηλαδή το μοντέρνο τρόπο ζωής, την ευκολία, την πρακτικότητα. Τέρμα τα ψυγεία με το φελιζόλ και τον πάγο. Πάντως για να μπει η τουαλέτα εντός σπιτιού (στα αστικά κέντρα, όχι στην επαρχία) θα χρειαστεί να περάσει ακόμη μία δεκαετία.

1957: Η Αλίκη (Βουγιουκλάκη) να την πιεις στο ποτήρι, δροσερή, νόστιμη, γεμάτη υγεία και φρεσκάδα, όπως και η μπύρα ΦΙΞ. Πόσο ανιαρή θα ήταν η ζωή χωρίς τη διαφήμιση! Πόσο ανιαρές θα ήταν οι διαφημίσεις χωρίς τους stars!

1959: Άλλη μία επανάσταση, το πρώτο στυλό διαρκείας. Η BIC ανέκαθεν δημιουργεί έξυπνα προϊόντα που απλουστεύουν τη ζωή, τα οποία όμως -δυστυχώς για αυτήν- συχνά γίνονται αντικείμενα αντιγραφών. Τότε στο στόχαστρο των αντιγραφέων ήταν τα στυλό, μετά οι αναπτήρες.

1959: Σε μία χώρα που ο τζόγος θεωρείται εθνικό σπορ, τα ΠΡΟγνωστικά ΠΟδοσφαίρου κάνουν λόγο για ενίσχυση του αθλητισμού (αργότερα και του πολιτισμού). Πώς να το κάνουμε; Άλλο τζογαδόρος και άλλο αιμοδότης – χορηγός – υποστηρικτής.

1966: Όχι δεν ήταν τρολιά! Η διαφήμιση στην υπηρεσία της παιδείας. Υπναράδες όλου του κόσμου μορφωθείτε! Ιδού η λύση στο ζήτημα της αναπλήρωσης των χαμένων σχολικών ωρών. Πλάκα – πλάκα, πολλοί ήταν αυτοί που έπεσαν θύματα. Η διαφήμιση εκμεταλλεύτηκε την αφέλεια, αλλά δεν τη δημιούργησε.

1976: Τα παιδιά δεν μπαίνουν στις διαφημίσεις μόνο για να κλέβουν την παράσταση. Ακόμη και αν το διαφημιζόμενο προϊόν δεν έχει καμία σχέση με τα παιδιά, μπορούν να προκαλέσουν συνειρμούς και συνδέσεις με θεμελιώδεις κοινωνικούς ρόλους, λειτουργώντας ευεργετικά για την εικόνα του προϊόντος.

1982: Διαφήμιση μέσα στη διαφήμιση. Τα πρόσωπα στην καταχώριση φορούν Nike και Sergio Tacchini, με την τσάντα, επίσης Nike, να ποζάρει φόρα παρτίδα. Με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια ή απλά έδεναν τα σκυλιά με τα λουκάνικα; Σήμερα κάτι τέτοιο θεωρείται αδιανόητο. Η εποχή της αθωότητας έχει παρέλθει.

Πηγές
Διαφημίσεις αυτοκινήτων και μηχανών, Ανατολικός, Αθήνα, 2005
Οι παλιές ελληνικές ρεκλάμες 1900-1950, Δημοσιότης, Πάτρα,1985
Hellads: Η Ελλάδα μέσα από τη διαφήμιση 1940 – 1989, Omikron, 1997
Αρχείο περιοδικού Marketing Week

Tags: ΕπικοινωνίαΡεκλάμεςΒουγιουκλάκη
Previous Post

Ο έρωτας βοηθάει τους τολμηρούς

Next Post

Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Next Post
Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Ο Zlatan Ibrahimović είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού

Ο Zlatan Ibrahimović είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Ποτέ ξανά πλαστικά καλαμάκια

Ποτέ ξανά πλαστικά καλαμάκια

by Αθηνά Φερεντίνου
July 14, 2022
0

Πλαστικά, χάρτινα, βιοδιασπώμενα, τα καλαμάκια έχουν εξέχουσα θέση όχι μόνο μέσα στον φραπέ, τα αναψυκτικά και τα κοκτέιλ, αλλά και...

Flower Power: Τα λουλούδια είναι της Μόδας

Flower Power: Τα λουλούδια είναι της Μόδας

by Μελίνα Σιδηροπούλου
October 21, 2022
0

Το ταγκό της Μόδας με τον κόσμο των λουλουδιών μετράει δεκαετίες. Αναπόδραστα, αφού οι δύο κόσμοι σχεδόν ταυτίζονται στην αποστολή...

Ο Rémi Gaillard εξωγήινος (ΒΙΝΤΕΟ)

Ο Rémi Gaillard εξωγήινος (ΒΙΝΤΕΟ)

by Zeitgeist Team
January 7, 2022
0

Ο διάσημος Γάλλος prankster θυμήθηκε τον παλιό καλό εαυτό του και τρόλαρε τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης με μια υποτιθέμενη άφιξη...

Η απίστευτη ιστορία των κρασιών της Τοσκάνης

Η απίστευτη ιστορία των κρασιών της Τοσκάνης

by Μόδεστος Κούρτης
September 27, 2021
0

Χάρισαν αίγλη και αναγνώριση στην περιοχή της Τοσκάνης, αλλά δημιούργησαν και μια σχολή γεύσης και υπέρτατης απόλαυσης. Το Zeitgeist βλέπει...

Λισαβόνα, το λιμάνι του Οδυσσέα

Λισαβόνα, το λιμάνι του Οδυσσέα

by Παντελής Περιβολάρης
June 6, 2022
0

Από περιφερειακό τουριστικό προορισμό των περασμένων δεκαετιών, πλέον αποτελεί επιλογή κάθε ενημερωμένου ταξιδιώτη ειδικά όταν μιλάμε για τριήμερα city break...

Βικτόρια Χίσλοπ: «Η κριτική είναι ο μόνος τρόπος βελτίωσης και ανάπτυξης»

Βικτόρια Χίσλοπ: «Η κριτική είναι ο μόνος τρόπος βελτίωσης και ανάπτυξης»

by Αθηνά Φερεντίνου
October 17, 2022
0

Η αγαπημένη συγγραφέας μιλάει στο ZG, με αφορμή το βιβλίο της «Μια νύχτα του Αυγούστου», που παρακολουθούμε εδώ και λίγο...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η νοσηρή επιθυμία για VIRAL και η κοινωνία του τίποτα

Η νοσηρή επιθυμία για VIRAL και η κοινωνία του τίποτα

May 30, 2025
«Εκείνος κι Εκείνος» σε όλη την Ελλάδα

«Εκείνος κι Εκείνος» σε όλη την Ελλάδα

May 29, 2025
Comedy Nights όπως ποτέ άλλοτε

Comedy Nights όπως ποτέ άλλοτε

May 29, 2025
Κάθε Like, κάθε Email, κάθε Click = Ρύπανση!

Κάθε Like, κάθε Email, κάθε Click = Ρύπανση!

May 28, 2025
Χρονικό ορόσημο

Χρονικό ορόσημο

May 23, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp