fbpx
Wednesday, July 2, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Μαθήματα ελληνικής ιστορίας μέσα από 12 απίστευτες ρεκλάμες

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
February 6, 2021
in Retro-Vintage, Typography
Μαθήματα ελληνικής ιστορίας μέσα από 12 απίστευτες ρεκλάμες
30
SHARES
3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Μέσα από τις παλιές ασπρόμαυρες αφίσες, αλλά και μέσα από τις ξεθωριασμένες έγχρωμες του μετέπειτα καιρού, ξεδιπλώνεται η σουρεαλιστική ιστορία της χώρας μας.

Οι άνθρωποι, η καθημερινότητα, η γλώσσα, η μόδα, ο έρωτας, τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, οι μεγάλες μάρκες, οι επιχειρήσεις. Όλα αυτά και πολλά περισσότερα, οικονομικών, ψυχολογικών, κοινωνιολογικών και άλλων αποχρώσεν είναι η διαφήμιση. Αλλά και εργαλείο υλικού πολιτισμού και καθρέφτης της κοινωνίας και ιστορική πηγή. Η «εμπορική επικοινωνία», όπως λένε στον ακαδημαϊκό χώρο, ξεκινάει με στόχο την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά προκειμένου να πετύχει είναι υποχρεωμένη να μιλήσει για την ίδια τη ζωή. Να προτείνει στυλ, να δημιουργήσει εικόνες, να αναδείξει πρότυπα, να καλλιεργήσει ανάγκες, να διαμορφώσει την κοινή γνώμη, να σχολιάσει, να καινοτομήσει, να δώσει λύσεις. Πουθενά αλλού δεν γίνεται τόσο έντονα λόγος για τη συμβολική αξία των αντικειμένων όσο στη διαφήμιση. Πουθενά αλλού δεν απεικονίζονται τόσο ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά του φύλου, του γένους και της σεξουαλικότητας. Που τα βρίσκουν όλα αυτά οι διαφημιστές; Σίγουρα όχι από το πουθενά. Αλλά, από την ίδια την κοινωνία, σε μιαν ατελείωτη διαδικασία παρατήρησης και ανατροφοδότησης αντικειμένων, εικόνων και ιδεών. Κοιτώντας προς τα πίσω ατυτες τις παλιές ρεκλάμες διαπιστώνουμε όλα τα παραπάνω αλλά και την αφέλεια, την υπερβολή, την αμάθεια, αλλά και ορισμένα σταθερά γνωρίσματα των Ελλήνων. Απολαύστε:

1930: Τα πράγματα στη διαφήμιση μιλούν για τους ανθρώπους, για το «είναι» και το «έχειν». Το γραμμόφωνο ως μέσο εκδημοκρατικοποίησης των πολιτιστικών αγαθών, αλλά και ως σύμβολο κοινωνικής δύναμης. Μοναδική παραφωνία ο copywriter του κειμένου που μιλάει σαν τον Φατσέα του «Καφέ της Χαράς».   

1933: Οι λύσεις – πανάκεια για πάσα νόσο αποτελούσαν συνηθισμένο διαφημιστικό θέμα την προπολεμική περίοδο. Η μετάβαση από τα γιατροσόφια των κομπογιαννιτών στις χημικές δραστικές ουσίες έγινε και με τη συμβολή της διαφήμισης.

1935: Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν! Χάπια κατά της παχυσαρκίας χθες, σήμερα, αύριο, σαν να μην πέρασε μια μέρα. Για όλα είχε και έχει λύσεις ο θαυμαστός κόσμος της διαφήμισης.

1944: Η διαφήμιση στην εθνική αντίσταση και στο αντάρτικο’. Χίτλερ και Μουσολίνι δεμένοι με κλωστές Πεταλούδας, και ταυτόχρονα «για δέσιμο». Η καταχώριση κυκλοφόρησε παράνομα στην Κρήτη, με τη μορφή καρτολίνας.

1949: Η διαφήμιση σπάει τα ταμπού και μιλάει με χιούμορ για τον έρωτα. Ο πόλεμος έφυγε, οι άνθρωποι τον ξεχνούν και αυτοί που θυμούνται δεν ζουν. Τα προφυλακτικά Μπεμπέκα τα ζήταγες στο περίπτερο, κλείνοντας πονηρά το μάτι.

1952: Το αμερικανικό όνειρο έρχεται σιγά – σιγά στην Ελλάδα. Ο ηλεκτρισμός έφερνε στο σπίτι τον πολιτισμό, δηλαδή το μοντέρνο τρόπο ζωής, την ευκολία, την πρακτικότητα. Τέρμα τα ψυγεία με το φελιζόλ και τον πάγο. Πάντως για να μπει η τουαλέτα εντός σπιτιού (στα αστικά κέντρα, όχι στην επαρχία) θα χρειαστεί να περάσει ακόμη μία δεκαετία.

1957: Η Αλίκη (Βουγιουκλάκη) να την πιεις στο ποτήρι, δροσερή, νόστιμη, γεμάτη υγεία και φρεσκάδα, όπως και η μπύρα ΦΙΞ. Πόσο ανιαρή θα ήταν η ζωή χωρίς τη διαφήμιση! Πόσο ανιαρές θα ήταν οι διαφημίσεις χωρίς τους stars!

1959: Άλλη μία επανάσταση, το πρώτο στυλό διαρκείας. Η BIC ανέκαθεν δημιουργεί έξυπνα προϊόντα που απλουστεύουν τη ζωή, τα οποία όμως -δυστυχώς για αυτήν- συχνά γίνονται αντικείμενα αντιγραφών. Τότε στο στόχαστρο των αντιγραφέων ήταν τα στυλό, μετά οι αναπτήρες.

1959: Σε μία χώρα που ο τζόγος θεωρείται εθνικό σπορ, τα ΠΡΟγνωστικά ΠΟδοσφαίρου κάνουν λόγο για ενίσχυση του αθλητισμού (αργότερα και του πολιτισμού). Πώς να το κάνουμε; Άλλο τζογαδόρος και άλλο αιμοδότης – χορηγός – υποστηρικτής.

1966: Όχι δεν ήταν τρολιά! Η διαφήμιση στην υπηρεσία της παιδείας. Υπναράδες όλου του κόσμου μορφωθείτε! Ιδού η λύση στο ζήτημα της αναπλήρωσης των χαμένων σχολικών ωρών. Πλάκα – πλάκα, πολλοί ήταν αυτοί που έπεσαν θύματα. Η διαφήμιση εκμεταλλεύτηκε την αφέλεια, αλλά δεν τη δημιούργησε.

1976: Τα παιδιά δεν μπαίνουν στις διαφημίσεις μόνο για να κλέβουν την παράσταση. Ακόμη και αν το διαφημιζόμενο προϊόν δεν έχει καμία σχέση με τα παιδιά, μπορούν να προκαλέσουν συνειρμούς και συνδέσεις με θεμελιώδεις κοινωνικούς ρόλους, λειτουργώντας ευεργετικά για την εικόνα του προϊόντος.

1982: Διαφήμιση μέσα στη διαφήμιση. Τα πρόσωπα στην καταχώριση φορούν Nike και Sergio Tacchini, με την τσάντα, επίσης Nike, να ποζάρει φόρα παρτίδα. Με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια ή απλά έδεναν τα σκυλιά με τα λουκάνικα; Σήμερα κάτι τέτοιο θεωρείται αδιανόητο. Η εποχή της αθωότητας έχει παρέλθει.

Πηγές
Διαφημίσεις αυτοκινήτων και μηχανών, Ανατολικός, Αθήνα, 2005
Οι παλιές ελληνικές ρεκλάμες 1900-1950, Δημοσιότης, Πάτρα,1985
Hellads: Η Ελλάδα μέσα από τη διαφήμιση 1940 – 1989, Omikron, 1997
Αρχείο περιοδικού Marketing Week

Tags: ΕπικοινωνίαΡεκλάμεςΒουγιουκλάκη
Previous Post

Ο έρωτας βοηθάει τους τολμηρούς

Next Post

Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Next Post
Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Ο Zlatan Ibrahimović είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού

Ο Zlatan Ibrahimović είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

Το Zeitgeist προσπαθεί να δώσει απάντηση στο πότε ο σπουδαιότερος Έλληνας τενίστας της Ιστορίας θα γίνει νούμερο 1 στον κόσμο...

Μανούσος Μανουσάκης: «Η απόλυτη εγωκεντρικότητα είναι η πολιτιστική μας κρίση». 

Μανούσος Μανουσάκης: «Η απόλυτη εγωκεντρικότητα είναι η πολιτιστική μας κρίση». 

by Γιώργος Κοβός
November 29, 2021
0

Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης επέστρεψε στην Τηλεόραση με τρεις ελληνικές σειρές - διαμάντια, μοιράζεται ανέκδοτες ιστορίες από την καριέρα του και...

Αφήστε τις Ιρανές να μπουν στα γήπεδα

Αφήστε τις Ιρανές να μπουν στα γήπεδα

by Άλκης Φιτσόπουλος
April 27, 2022
0

Σε άλλα νέα της ημέρας, στην Περσία οι γυναίκες δεν δικαιούνται πάλι να παρακολουθήσουν ποδοσφαιρικούς αγώνες, παρότι αγωνίστηκαν για αυτό...

Αρχιτεκτονική: Άσκηση εξαπάτησης και προπαγάνδας

Αρχιτεκτονική: Άσκηση εξαπάτησης και προπαγάνδας

by Θανάσης Αντωνίου
July 27, 2021
0

Η αρχιτεκτονική, σύμβολο κατίσχυσης κάθε εξουσίας, έπαιξε μείζονα ρόλο στην πολιτική ρητορική και την αισθητική προπαγάνδα του σοβιετικού καθεστώτος. Σήμερα...

Το μυστικό για γερή μνήμη και δυνατό μυαλό ως τα 100!

Το μυστικό για γερή μνήμη και δυνατό μυαλό ως τα 100!

by Zeitgeist Team
October 30, 2024
0

Πρόσφατες μελέτες αποκαλύπτουν ότι οι ηλικιωμένοι που θυμούνται τα πάντα στα 80 τους έχουν ορισμένα κοινά στοιχεία, τόσο βιολογικά όσο...

Η απεραντοσύνη του χρόνου

Η απεραντοσύνη του χρόνου

by Zeitgeist Team
May 28, 2021
0

Το νέο δημιούργημα της Piaget, το γυναικείο μοντέλο New Altiplano Tourbillon Aventurine, είναι ένα έργο αστραφτερής τέχνης, αλλά και μια...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Το ποδόσφαιρο της νέας εποχής δεν χωράει τους αρτίστες

Το ποδόσφαιρο της νέας εποχής δεν χωράει τους αρτίστες

July 1, 2025
Τοπόσημα Διασύνδεσης, μία έκθεση για τη ζωή στην πόλη

Τοπόσημα Διασύνδεσης, μία έκθεση για τη ζωή στην πόλη

June 30, 2025
Οι AIR στο Ηρώδειο για μια ανεπανάληπτη βραδιά

Οι AIR στο Ηρώδειο για μια ανεπανάληπτη βραδιά

June 23, 2025
Η παραλία του Νίκου Καζαντζάκη

Η παραλία του Νίκου Καζαντζάκη

June 23, 2025
O Monsieur Minimal στις πιο ατμοσφαιρικές ταράτσες

O Monsieur Minimal στις πιο ατμοσφαιρικές ταράτσες

June 20, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp