fbpx
Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Μαθήματα ελληνικής ιστορίας μέσα από 12 απίστευτες ρεκλάμες

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
February 6, 2021
in Retro-Vintage, Typography
Μαθήματα ελληνικής ιστορίας μέσα από 12 απίστευτες ρεκλάμες
28
SHARES
2.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Μέσα από τις παλιές ασπρόμαυρες αφίσες, αλλά και μέσα από τις ξεθωριασμένες έγχρωμες του μετέπειτα καιρού, ξεδιπλώνεται η σουρεαλιστική ιστορία της χώρας μας.

Οι άνθρωποι, η καθημερινότητα, η γλώσσα, η μόδα, ο έρωτας, τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, οι μεγάλες μάρκες, οι επιχειρήσεις. Όλα αυτά και πολλά περισσότερα, οικονομικών, ψυχολογικών, κοινωνιολογικών και άλλων αποχρώσεν είναι η διαφήμιση. Αλλά και εργαλείο υλικού πολιτισμού και καθρέφτης της κοινωνίας και ιστορική πηγή. Η «εμπορική επικοινωνία», όπως λένε στον ακαδημαϊκό χώρο, ξεκινάει με στόχο την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά προκειμένου να πετύχει είναι υποχρεωμένη να μιλήσει για την ίδια τη ζωή. Να προτείνει στυλ, να δημιουργήσει εικόνες, να αναδείξει πρότυπα, να καλλιεργήσει ανάγκες, να διαμορφώσει την κοινή γνώμη, να σχολιάσει, να καινοτομήσει, να δώσει λύσεις. Πουθενά αλλού δεν γίνεται τόσο έντονα λόγος για τη συμβολική αξία των αντικειμένων όσο στη διαφήμιση. Πουθενά αλλού δεν απεικονίζονται τόσο ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά του φύλου, του γένους και της σεξουαλικότητας. Που τα βρίσκουν όλα αυτά οι διαφημιστές; Σίγουρα όχι από το πουθενά. Αλλά, από την ίδια την κοινωνία, σε μιαν ατελείωτη διαδικασία παρατήρησης και ανατροφοδότησης αντικειμένων, εικόνων και ιδεών. Κοιτώντας προς τα πίσω ατυτες τις παλιές ρεκλάμες διαπιστώνουμε όλα τα παραπάνω αλλά και την αφέλεια, την υπερβολή, την αμάθεια, αλλά και ορισμένα σταθερά γνωρίσματα των Ελλήνων. Απολαύστε:

1930: Τα πράγματα στη διαφήμιση μιλούν για τους ανθρώπους, για το «είναι» και το «έχειν». Το γραμμόφωνο ως μέσο εκδημοκρατικοποίησης των πολιτιστικών αγαθών, αλλά και ως σύμβολο κοινωνικής δύναμης. Μοναδική παραφωνία ο copywriter του κειμένου που μιλάει σαν τον Φατσέα του «Καφέ της Χαράς».   

1933: Οι λύσεις – πανάκεια για πάσα νόσο αποτελούσαν συνηθισμένο διαφημιστικό θέμα την προπολεμική περίοδο. Η μετάβαση από τα γιατροσόφια των κομπογιαννιτών στις χημικές δραστικές ουσίες έγινε και με τη συμβολή της διαφήμισης.

1935: Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν! Χάπια κατά της παχυσαρκίας χθες, σήμερα, αύριο, σαν να μην πέρασε μια μέρα. Για όλα είχε και έχει λύσεις ο θαυμαστός κόσμος της διαφήμισης.

1944: Η διαφήμιση στην εθνική αντίσταση και στο αντάρτικο’. Χίτλερ και Μουσολίνι δεμένοι με κλωστές Πεταλούδας, και ταυτόχρονα «για δέσιμο». Η καταχώριση κυκλοφόρησε παράνομα στην Κρήτη, με τη μορφή καρτολίνας.

1949: Η διαφήμιση σπάει τα ταμπού και μιλάει με χιούμορ για τον έρωτα. Ο πόλεμος έφυγε, οι άνθρωποι τον ξεχνούν και αυτοί που θυμούνται δεν ζουν. Τα προφυλακτικά Μπεμπέκα τα ζήταγες στο περίπτερο, κλείνοντας πονηρά το μάτι.

1952: Το αμερικανικό όνειρο έρχεται σιγά – σιγά στην Ελλάδα. Ο ηλεκτρισμός έφερνε στο σπίτι τον πολιτισμό, δηλαδή το μοντέρνο τρόπο ζωής, την ευκολία, την πρακτικότητα. Τέρμα τα ψυγεία με το φελιζόλ και τον πάγο. Πάντως για να μπει η τουαλέτα εντός σπιτιού (στα αστικά κέντρα, όχι στην επαρχία) θα χρειαστεί να περάσει ακόμη μία δεκαετία.

1957: Η Αλίκη (Βουγιουκλάκη) να την πιεις στο ποτήρι, δροσερή, νόστιμη, γεμάτη υγεία και φρεσκάδα, όπως και η μπύρα ΦΙΞ. Πόσο ανιαρή θα ήταν η ζωή χωρίς τη διαφήμιση! Πόσο ανιαρές θα ήταν οι διαφημίσεις χωρίς τους stars!

1959: Άλλη μία επανάσταση, το πρώτο στυλό διαρκείας. Η BIC ανέκαθεν δημιουργεί έξυπνα προϊόντα που απλουστεύουν τη ζωή, τα οποία όμως -δυστυχώς για αυτήν- συχνά γίνονται αντικείμενα αντιγραφών. Τότε στο στόχαστρο των αντιγραφέων ήταν τα στυλό, μετά οι αναπτήρες.

1959: Σε μία χώρα που ο τζόγος θεωρείται εθνικό σπορ, τα ΠΡΟγνωστικά ΠΟδοσφαίρου κάνουν λόγο για ενίσχυση του αθλητισμού (αργότερα και του πολιτισμού). Πώς να το κάνουμε; Άλλο τζογαδόρος και άλλο αιμοδότης – χορηγός – υποστηρικτής.

1966: Όχι δεν ήταν τρολιά! Η διαφήμιση στην υπηρεσία της παιδείας. Υπναράδες όλου του κόσμου μορφωθείτε! Ιδού η λύση στο ζήτημα της αναπλήρωσης των χαμένων σχολικών ωρών. Πλάκα – πλάκα, πολλοί ήταν αυτοί που έπεσαν θύματα. Η διαφήμιση εκμεταλλεύτηκε την αφέλεια, αλλά δεν τη δημιούργησε.

1976: Τα παιδιά δεν μπαίνουν στις διαφημίσεις μόνο για να κλέβουν την παράσταση. Ακόμη και αν το διαφημιζόμενο προϊόν δεν έχει καμία σχέση με τα παιδιά, μπορούν να προκαλέσουν συνειρμούς και συνδέσεις με θεμελιώδεις κοινωνικούς ρόλους, λειτουργώντας ευεργετικά για την εικόνα του προϊόντος.

1982: Διαφήμιση μέσα στη διαφήμιση. Τα πρόσωπα στην καταχώριση φορούν Nike και Sergio Tacchini, με την τσάντα, επίσης Nike, να ποζάρει φόρα παρτίδα. Με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια ή απλά έδεναν τα σκυλιά με τα λουκάνικα; Σήμερα κάτι τέτοιο θεωρείται αδιανόητο. Η εποχή της αθωότητας έχει παρέλθει.

Πηγές
Διαφημίσεις αυτοκινήτων και μηχανών, Ανατολικός, Αθήνα, 2005
Οι παλιές ελληνικές ρεκλάμες 1900-1950, Δημοσιότης, Πάτρα,1985
Hellads: Η Ελλάδα μέσα από τη διαφήμιση 1940 – 1989, Omikron, 1997
Αρχείο περιοδικού Marketing Week

Tags: ΒουγιουκλάκηΕπικοινωνίαΡεκλάμες
Previous Post

Οι κώδικες του κονιάκ

Next Post

Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Next Post
Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Ο George Steiner δεν έφυγε ποτέ

Ο Zlatan Ibrahimović είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού

Ο Zlatan Ibrahimović είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Τα Prince Oliver σπάνε τους κανόνες

Τα Prince Oliver σπάνε τους κανόνες

by Zeitgeist Team
January 30, 2021
0

Η νέα συλλογή για το Χειμώνα του 2021 αναδεικνύει την ανατρεπτική διάθεση του modern classic brand και μας χαρίζει ορισμένες...

Πώς να διαλέξετε σκύλο βάσει του χαρακτήρα σας

Πώς να διαλέξετε σκύλο βάσει του χαρακτήρα σας

by Zeitgeist Team
April 8, 2021
0

To Zeitgeist σας δείχνει πώς να βρείτε την κατάλληλη για εσάς ράτσα, πώς να γίνεται φίλος μαζί του, αλλά και...

Στη Βόρεια Κορέα η επανάσταση έχει γερά θεμέλια και παστέλ χρώματα

Στη Βόρεια Κορέα η επανάσταση έχει γερά θεμέλια και παστέλ χρώματα

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 16, 2020
0

Ενώ ο κορωνοϊός στη Γη έχει οδηγήσει στο θάνατο πάνω από ενάμιση εκατομμύριο ως τώρα, στο δύσμοιρο βασίλειο της Ασίας...

Η άγνωστη ιστορία του Καββαδία με τον δικτάτορα Παπαδόπουλο

Η άγνωστη ιστορία του Καββαδία με τον δικτάτορα Παπαδόπουλο

by Zeitgeist Team
November 16, 2022
0

Πώς ο μεγάλος μας ποιητής απέφυγε στο παρά 1’ τη συνάντηση μαζί του, προστατεύοντας τη φήμη του και τα πολιτικά...

Γιάννης Κότσιρας: «Αγαπώ την κουλτούρα, αλλά προτιμώ τα πιο απλά πράγματα» 

Γιάννης Κότσιρας: «Αγαπώ την κουλτούρα, αλλά προτιμώ τα πιο απλά πράγματα» 

by Γιώργος Κοβός
April 24, 2021
0

Ο αγαπημένος ερμηνευτής μιλάει στο Zeitgeist για την άγνωστη ζωή του, σχολιάζει όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και συγκινεί...

Η συναρπαστική γοητεία των εξωτικών φρούτων

Η συναρπαστική γοητεία των εξωτικών φρούτων

by Zeitgeist Team
July 7, 2021
0

Τα 11 πιο εύγεστα εδώδιμα και αποικιακά από την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική. Τα περισσότερα από αυτά...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Thanasis-Antoniou 300px

Θανάσης Αντωνίου

Ο Γκορμπατσόφ που εκτέλεσε και εκτελέστηκε

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Άλκης Φιτσόπουλος

Άλκης Καμπανός: ένας χρόνος μετά

Αθηνά Φερεντίνου

Το πείραμα της υπακοής και η δύναμη της εξουσίας

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

Ματθαίος Γιωσαφάτ (1937 – 2022): «Δυστυχώς, δεν είναι και πολύ ώριμοι οι Έλληνες»

Ματθαίος Γιωσαφάτ (1937 – 2022): «Δυστυχώς, δεν είναι και πολύ ώριμοι οι Έλληνες»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
July 27, 2022
0

Τα 5 πουλόβερ που πρέπει να έχεις στην ντουλάπα σου

Τα 5 πουλόβερ που πρέπει να έχεις στην ντουλάπα σου

by Βανέσα Αποστολίδου
October 19, 2022
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι ατμοσφαιρικές πολιτείες των λιμνών

Οι ατμοσφαιρικές πολιτείες των λιμνών

January 27, 2023
Τα καλύτερα ανδρικά πανωφόρια για να μείνεις ζεστός και να φαίνεσαι cool

Τα καλύτερα ανδρικά πανωφόρια για να μείνεις ζεστός και να φαίνεσαι cool

January 27, 2023
Το σκι είναι μια μεγάλη περιπέτεια

Το σκι είναι μια μεγάλη περιπέτεια

January 27, 2023
Η Ελλάδα το χειμώνα: Ορεινή Πελοπόννησος

Η Ελλάδα το χειμώνα: Ορεινή Πελοπόννησος

January 27, 2023
Ποιος δεν φοβάται την επαγγελματική εξουθένωση;

Ποιος δεν φοβάται την επαγγελματική εξουθένωση;

January 24, 2023

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp