Το λευκό της λάμψης, της επιτυχίας, του ονείρου, της ησυχίας, του φωτός. Το πιο άχρωμο χρώμα δείχνει διαφορετικά στα χέρια μεγάλων ζωγράφων, που εμπνεύστηκαν ορισμένα από τα πιο σπουδαία έργα τους.
Το φωςΟ Τζάκσον Πόλοκ (Jackson Pollock) ζωγράφισε με τη μέθοδο του στάγδην, το White Light (η κεντρική φωτό του θέματος) σε μια περίοδο που εξελισσόταν ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός. Ήταν το μόνο έργο που ολοκλήρωσε το 1954. Εκείνη την περίοδο παρακινείται από τον Πικάσο, ενώ έχοντας την εμπειρία του Σουρεαλισμού και του Ντανταϊσμού μπόρεσε να αναπτύξει το προσωπικό του ύφος. Δεν υπάρχει κάποιο νόημα πίσω από το έργο, ή μάλλον υπάρχει, μια έντονη αγνωστικιστική διάθεση, αλλά και η έκφραση των συναισθημάτων του καλλιτέχνη. Λάδι, σμάλτο και αλουμίνιο σε καμβά.
Η λάμψηO ιμπρεσιονιστής Κλωντ Μονέ (Claude Monet) βλέπει τη χρωματική αλήθεια, όπως αυτή αποτυπώνεται στον αμφιβληστροειδή του ματιού και όχι στο αντικείμενο το ίδιο. Η ώρα της ημέρας, οι αποχρώσεις της ατμόσφαιρας, οι καιρικές συνθήκες και η μηδενική χρήση γκρίζου και μαύρου κάνει τη γυναίκα με την ομπρέλα (Woman with parasol turned to the left – 1886) να δείχνει απαστράπτουσα μέσα στο λευκό της φόρεμα.
Η κορυφήΟ νατουραλιστής Αμερικανός Τόμας Κόουλ (Thomas Cole) πρέπει να είναι ο καλλιτέχνης που ζωγράφισε πιο πολύ από οποιονδήποτε τα Λευκά Όρη των Ηνωμένων Πολιτειών, αυτήν την περίφημη οροσειρά της Βόρειας Αμερικής. Ο Cole ζούσε σε εκείνη την περιοχή και αγαπούσε πολύ την άγρια ομορφιά των φυσικών τοπίων. Τα απέδωσε με ιδιαίτερο ρομαντισμό. (View in the White Mountains – 1827). Η απρόσιτη κορυφή μοιάζει σαν στόχος και όνειρο ζωής, που μόνο το χιόνι μπορεί να αγγίξει. Λάδι σε μουσαμά. Βρίσκεται στη βιβλιοθήκη Wadsworth του Connecticut.
Το όνειροΟ πειραματισμός του με το χρώμα έφερε τον Πωλ Γκωγκέν (Paul Gaugin) στο κατώφλι της μοντέρνας τέχνης, ήδη από τον 19ο αιώνα, παρόλο που η πινελιά του μοιάζει ιμπρεσσιονιστική. Τα έντονα αφύσικα χρώματα και η απλοϊκότητα των μορφών χαρακτηρίζουν τα περισσότερα έργα του. Έτσι και το Άσπρο Άλογο (The white horse -1898). Λάδι σε μουσαμά. Βρίσκεται στο μουσείο του d’Orsay στο Παρίσι.
Η ηρεμία
Ένα από τα τελευταία έργα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ (Van Gogh)· τιτλοφορείται το «Λευκό σπίτι στο χωράφι» (Field with white house – 1890). Εδώ το αγαπημένο μπλε του ζωγράφου τονίζει το λευκό του οικήματος, που δεν μένει ανεπηρέαστο από το γύρω φυσικό περιβάλλον. Το σπίτι, ναός ησυχίας και ξεκούρασης για τον άνθρωπο, αλλάζει όψη όταν το επιβάλλουν οι περιστάσεις.