fbpx
Sunday, November 2, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Γιατί τρώμε ενώ δεν πεινάμε

Αθηνά Φερεντίνου by Αθηνά Φερεντίνου
September 15, 2022
in Food, Health
Γιατί τρώμε ενώ δεν πεινάμε
3
SHARES
293
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Τρώμε γιατί είμαστε θλιμμένοι, χαρούμενοι, αγχωμένοι, εκνευρισμένοι, τρώμε γιατί τρώνε όλοι, τρώμε για να μην πάει χαμένο, γιατί θα λήξει, για να μην το φάει κάποιος άλλος;

Η πανάρχαια σχέση του ανθρώπου με το φαγητό έχει μετασχηματιστεί μέσα στο χρόνο και μια ολόκληρη βιομηχανία έχει οικοδομηθεί επάνω στα θεμέλιά της. Η τροφή, που άλλοτε αποτελούσε μια διαδικασία ανεφοδιασμού του σώματος με ενέργεια και θρεπτικά συστατικά άλλαξε, και πλέον κάθε πτυχή της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής περιστρέφεται γύρω από το φαγητό. Μάλλον όχι τυχαία.

Η βιομηχανία τροφίμων απευθύνεται σε ένα τεράστιο κοινό και τα ποσά που δαπανώνται ετησίως για διαφήμιση είναι δυσθεώρητα. Οι εταιρείες ανταγωνίζονται για να κατακτήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς και χρησιμοποιούν κάθε διαθέσιμο μέσο, συνεπώς τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη. Στην επίτευξη αυτού του σκοπού, επιστρατεύουν και την ψυχολογία του φαγητού, τον κλάδο της συμπεριφορικής επιστήμης που στόχο έχει να ερμηνεύσει πότε, πώς, τι και  γιατί τρώμε.

Έτσι, οι πληροφορίες που αφορούν τη διατροφή μας, γίνονται στα χέρια του μάρκετινγκ το εργαλείο μέσω του οποίου προσεγγίζει το αγοραστικό κοινό. Οι διαφημιστές αφού μελετήσουν το εκάστοτε target group, κατασκευάζουν προϊόντα και κατόπιν δημιουργούν και την ανάγκη να καταναλωθούν. Στην περίπτωση των τροφίμων, όλες οι διαφημίσεις στοχεύουν να προκαλέσουν την επιθυμία μας για μια νέα γευστική εμπειρία, συγκαλυμμένη με λέξεις που δηλώνουν ότι θα αγοράσουμε μια ποιοτικά ανώτερη τροφή, ενώ πρόκειται απλά για άλλο ένα επεξεργασμένο προϊόν, λίγο πολύ ίδιο με τα άλλα ομοειδή του.

Η διατροφική μας συμπεριφορά καθοδηγείται από μια πολύπλοκη διαδικασία κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραγόντων, που ποικίλουν σε από άνθρωπο σε άνθρωπο, ανάλογα με το υπόβαθρο.  Άρα, ο τόπος που ζούμε, ο τρόπος που έχουμε μάθει να τρώμε μεγαλώνοντας, οι κοινωνικές συναναστροφές, το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, η μόρφωση, οι περιβαλλοντικές συνθήκες καθορίζουν τι θα βάλουμε στο καρότσι του σουπερμάρκετ, πώς θα το μαγειρέψουμε και πόσο θα φάμε. Ωστόσο, ο σημαντικότερος παράγοντας στις σύγχρονες κοινωνίες είναι το μάρκετινγκ, που μέσω της επιθετικής προβολής εκπαιδεύει το κοινό από πολύ μικρή ηλικία να καταναλώνει τροφή αλόγιστα, ώστε όταν φτάνει στην ενηλικίωση να έχει πλέον οικειοποιηθεί την πλασματική ανάγκη για ακόρεστη κατανάλωση.

Παράλληλα, το φαγητό έχει πάρει τη μορφή ανταποδοτικής συμπεριφοράς και συνδέεται με τη διάθεση και το συναίσθημα, μια καλά ριζωμένη αντίληψη στο ανθρώπινο υποσυνείδητο. Τρώμε γιατί είμαστε θλιμμένοι, χαρούμενοι, αγχωμένοι, εκνευρισμένοι, τρώμε γιατί τρώνε όλοι, τρώμε για να μην πάει χαμένο, γιατί θα λήξει, για να μην το φάει κάποιος άλλος. Έτσι, ενώ η διεργασία του εγκεφάλου ορίζει ότι τρώμε όταν πεινάμε, και σταματάμε όταν επέρχεται ο κορεσμός, αυτή η διαδικασία παύει να υφίσταται όχι λόγω κάποιας μεταβολής του οργανισμού, αλλά γιατί ο εγκέφαλος έχει εκπαιδευτεί να παρακάμπτει τη συγκεκριμένη ρύθμιση μέσω της συνεχούς προβολής κατανάλωσης τροφίμων. Παγιδευμένοι σε έναν φαύλο κύκλο, έχουμε το φαινόμενο να τρώμε ενώ δεν πεινάμε ή ενώ έχουμε χορτάσει, ακόμα και να τρώμε ενώ δεν μας αρέσει ιδιαίτερα αυτό που γευόμαστε, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σωματική και ψυχική μας υγεία.

Με αυτά τα δεδομένα, τα προϊόντα που βάζουμε στο καρότσι του σουπερμάρκετ και ο τρόπος που μαγειρεύουμε δεν είναι μια ελεύθερη επιλογή, απαλλαγμένη από εξωγενείς παράγοντες. Ειδικά, αν αναλογιστεί κανείς πόσες μαμάδες, ακόμα και σήμερα, πιέζουν το παιδί τους να φάει την τελευταία μπουκιά γιατί «είναι η δύναμή του», πόσοι μπαμπάδες επισημαίνουν στο λιγόφαγο νήπιο ότι «τα παιδάκια στην Αφρική πεινάνε», πόσες γιαγιάδες απειλούν τα εγγόνια ότι αν δεν το φάνε όλο θα «τα αρπάξει ο μπαμπούλας» ή πόσοι παππούδες αγοράζουν αχρείαστα γάλατα εβαπορέ γιατί «ήταν σε προσφορά» – όλα απόρροια ενός κατοχικού συνδρόμου που η μοντέρνα κοινωνία μας αδυνατεί να ξεπεράσει.

Ωστόσο, όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι πρέπει να δαιμονοποιήσουμε τον κλάδο του μάρκετινγκ ή τους επιστήμονες που μελετούν τη διατροφική συμπεριφορά και να αποποιηθούμε κάθε ευθύνη για όσα μεταλαμπαδεύουμε στα παιδιά μας. Ούτε και το να στερηθούμε γευστικές απολαύσεις που μας κάνουν χαρούμενους, για τον έναν ή τον άλλον λόγο, είναι λύση για την φρενήρη υπερκατανάλωση. Ίσως, το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να ακούσουμε το σώμα μας και να σεβαστούμε την ποσότητα και την ποιότητα τροφής που έχει ανάγκη, αντί να ξεκουμπώνουμε το παντελόνι για να μπορέσουμε να φάμε μια μπουκιά ακόμα…

Ακολουθήστε το zeitgeist.gr στο facebook για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία, πατώντας like στο facebook banner που βλέπετε κάτω ή πάνω δεξιά.

Tags: ΓνώμηΆποψηΔιατροφήΥγείαΦαγητό
Previous Post

KOKS: Αστέρια Μισελέν στην άκρη του κόσμου

Next Post

Ίσως η καλύτερη ενεργειακή μπάρα του κόσμου

Next Post
Ίσως η καλύτερη ενεργειακή μπάρα του κόσμου

Ίσως η καλύτερη ενεργειακή μπάρα του κόσμου

Αυτές τις παραστάσεις ανεβάζει φέτος το θέατρο Πορεία

Αυτές τις παραστάσεις ανεβάζει φέτος το θέατρο Πορεία

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Flower Power: Τα λουλούδια είναι της Μόδας

Flower Power: Τα λουλούδια είναι της Μόδας

by Μελίνα Σιδηροπούλου
October 21, 2022
0

Το ταγκό της Μόδας με τον κόσμο των λουλουδιών μετράει δεκαετίες. Αναπόδραστα, αφού οι δύο κόσμοι σχεδόν ταυτίζονται στην αποστολή...

4 οκτάβες ελευθερίας

4 οκτάβες ελευθερίας

by Zeitgeist Team
October 23, 2025
0

Προλαβαίνετε ακόμη να παρακολουθήσετε μια ξεχωριστή παράσταση μουσικού θεάτρου για τη ζωή, τη μουσική και τους αγώνες της θρυλικής Νίνα...

Η απίστευτη ζωή του Λευκάδιου Χερν, κατά κόσμον Γιάκουμο Κοιζούμι

Η απίστευτη ζωή του Λευκάδιου Χερν, κατά κόσμον Γιάκουμο Κοιζούμι

by Αθηνά Φερεντίνου
July 23, 2025
0

Γεννήθηκε στη Λευκάδα από Ελληνίδα μητέρα και Ιρλανδό πατέρα. Έζησε μια ζωή γεμάτη περιπέτειες, ώσπου βρέθηκε στη χώρα του Ανατέλλοντος...

Μην ξεχάσετε να αγοράσετε κακό!

Μην ξεχάσετε να αγοράσετε κακό!

by Άλκης Φιτσόπουλος
May 3, 2022
0

Το κακό «πουλάει». Το κακό γοητεύει. Το κακό εξάπτει τη φαντασία. Το κακό γαληνεύει τις καρδιές των ανθρώπων όταν ο...

Αυθεντική σόουλ made in Greece

Αυθεντική σόουλ made in Greece

by Zeitgeist Team
October 3, 2022
0

Το πρώτο άλμπουμ της Ειρήνης Παργινού είναι η σωστή (αρχική) κατάληξη μιας ανήσυχης καλλιτέχνιδας και αποκαλύπτει μια πολύ ενδιαφέρουσα μουσική...

Τα 10 πιο διάσημα κινηματογραφικά κοκτέιλ του 20ου αιώνα              

Τα 10 πιο διάσημα κινηματογραφικά κοκτέιλ του 20ου αιώνα              

by Zeitgeist Team
March 13, 2025
0

Ο Jeff Bridges στον Mεγάλο Λεμπόφσκι έπινε «Λευκό Ρώσο», ο Κλαρ Γκέιμπλ στο Όσα Παίρνει ο Ανεμος ένα κοκτέιλ που...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Γιώργος Τζιουβάρας – Tenorman: «Από μικρός μου άρεσε το μυστήριο, τα αστυνομικά, η όπερα, το ροκ, τα μιούζικαλ…»

Γιώργος Τζιουβάρας – Tenorman: «Από μικρός μου άρεσε το μυστήριο, τα αστυνομικά, η όπερα, το ροκ, τα μιούζικαλ…»

October 31, 2025
8 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το Ταλίν

8 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το Ταλίν

October 31, 2025
Απόρρητο: Η Τεχνητή Νοημοσύνη ξέρει περισσότερα (και κυρίως μαθαίνει γρήγορα)

Απόρρητο: Η Τεχνητή Νοημοσύνη ξέρει περισσότερα (και κυρίως μαθαίνει γρήγορα)

October 30, 2025
Είδαμε τη «Ράβδο»

Είδαμε τη «Ράβδο»

October 29, 2025
Είδαμε τον Vanya του 21ου αιώνα

Είδαμε τον Vanya του 21ου αιώνα

October 29, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp