fbpx
Monday, June 30, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Γιατί τρώμε ενώ δεν πεινάμε

Αθηνά Φερεντίνου by Αθηνά Φερεντίνου
September 15, 2022
in Food, Health
Γιατί τρώμε ενώ δεν πεινάμε
3
SHARES
293
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Τρώμε γιατί είμαστε θλιμμένοι, χαρούμενοι, αγχωμένοι, εκνευρισμένοι, τρώμε γιατί τρώνε όλοι, τρώμε για να μην πάει χαμένο, γιατί θα λήξει, για να μην το φάει κάποιος άλλος;

Η πανάρχαια σχέση του ανθρώπου με το φαγητό έχει μετασχηματιστεί μέσα στο χρόνο και μια ολόκληρη βιομηχανία έχει οικοδομηθεί επάνω στα θεμέλιά της. Η τροφή, που άλλοτε αποτελούσε μια διαδικασία ανεφοδιασμού του σώματος με ενέργεια και θρεπτικά συστατικά άλλαξε, και πλέον κάθε πτυχή της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής περιστρέφεται γύρω από το φαγητό. Μάλλον όχι τυχαία.

Η βιομηχανία τροφίμων απευθύνεται σε ένα τεράστιο κοινό και τα ποσά που δαπανώνται ετησίως για διαφήμιση είναι δυσθεώρητα. Οι εταιρείες ανταγωνίζονται για να κατακτήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς και χρησιμοποιούν κάθε διαθέσιμο μέσο, συνεπώς τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη. Στην επίτευξη αυτού του σκοπού, επιστρατεύουν και την ψυχολογία του φαγητού, τον κλάδο της συμπεριφορικής επιστήμης που στόχο έχει να ερμηνεύσει πότε, πώς, τι και  γιατί τρώμε.

Έτσι, οι πληροφορίες που αφορούν τη διατροφή μας, γίνονται στα χέρια του μάρκετινγκ το εργαλείο μέσω του οποίου προσεγγίζει το αγοραστικό κοινό. Οι διαφημιστές αφού μελετήσουν το εκάστοτε target group, κατασκευάζουν προϊόντα και κατόπιν δημιουργούν και την ανάγκη να καταναλωθούν. Στην περίπτωση των τροφίμων, όλες οι διαφημίσεις στοχεύουν να προκαλέσουν την επιθυμία μας για μια νέα γευστική εμπειρία, συγκαλυμμένη με λέξεις που δηλώνουν ότι θα αγοράσουμε μια ποιοτικά ανώτερη τροφή, ενώ πρόκειται απλά για άλλο ένα επεξεργασμένο προϊόν, λίγο πολύ ίδιο με τα άλλα ομοειδή του.

Η διατροφική μας συμπεριφορά καθοδηγείται από μια πολύπλοκη διαδικασία κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραγόντων, που ποικίλουν σε από άνθρωπο σε άνθρωπο, ανάλογα με το υπόβαθρο.  Άρα, ο τόπος που ζούμε, ο τρόπος που έχουμε μάθει να τρώμε μεγαλώνοντας, οι κοινωνικές συναναστροφές, το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, η μόρφωση, οι περιβαλλοντικές συνθήκες καθορίζουν τι θα βάλουμε στο καρότσι του σουπερμάρκετ, πώς θα το μαγειρέψουμε και πόσο θα φάμε. Ωστόσο, ο σημαντικότερος παράγοντας στις σύγχρονες κοινωνίες είναι το μάρκετινγκ, που μέσω της επιθετικής προβολής εκπαιδεύει το κοινό από πολύ μικρή ηλικία να καταναλώνει τροφή αλόγιστα, ώστε όταν φτάνει στην ενηλικίωση να έχει πλέον οικειοποιηθεί την πλασματική ανάγκη για ακόρεστη κατανάλωση.

Παράλληλα, το φαγητό έχει πάρει τη μορφή ανταποδοτικής συμπεριφοράς και συνδέεται με τη διάθεση και το συναίσθημα, μια καλά ριζωμένη αντίληψη στο ανθρώπινο υποσυνείδητο. Τρώμε γιατί είμαστε θλιμμένοι, χαρούμενοι, αγχωμένοι, εκνευρισμένοι, τρώμε γιατί τρώνε όλοι, τρώμε για να μην πάει χαμένο, γιατί θα λήξει, για να μην το φάει κάποιος άλλος. Έτσι, ενώ η διεργασία του εγκεφάλου ορίζει ότι τρώμε όταν πεινάμε, και σταματάμε όταν επέρχεται ο κορεσμός, αυτή η διαδικασία παύει να υφίσταται όχι λόγω κάποιας μεταβολής του οργανισμού, αλλά γιατί ο εγκέφαλος έχει εκπαιδευτεί να παρακάμπτει τη συγκεκριμένη ρύθμιση μέσω της συνεχούς προβολής κατανάλωσης τροφίμων. Παγιδευμένοι σε έναν φαύλο κύκλο, έχουμε το φαινόμενο να τρώμε ενώ δεν πεινάμε ή ενώ έχουμε χορτάσει, ακόμα και να τρώμε ενώ δεν μας αρέσει ιδιαίτερα αυτό που γευόμαστε, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σωματική και ψυχική μας υγεία.

Με αυτά τα δεδομένα, τα προϊόντα που βάζουμε στο καρότσι του σουπερμάρκετ και ο τρόπος που μαγειρεύουμε δεν είναι μια ελεύθερη επιλογή, απαλλαγμένη από εξωγενείς παράγοντες. Ειδικά, αν αναλογιστεί κανείς πόσες μαμάδες, ακόμα και σήμερα, πιέζουν το παιδί τους να φάει την τελευταία μπουκιά γιατί «είναι η δύναμή του», πόσοι μπαμπάδες επισημαίνουν στο λιγόφαγο νήπιο ότι «τα παιδάκια στην Αφρική πεινάνε», πόσες γιαγιάδες απειλούν τα εγγόνια ότι αν δεν το φάνε όλο θα «τα αρπάξει ο μπαμπούλας» ή πόσοι παππούδες αγοράζουν αχρείαστα γάλατα εβαπορέ γιατί «ήταν σε προσφορά» – όλα απόρροια ενός κατοχικού συνδρόμου που η μοντέρνα κοινωνία μας αδυνατεί να ξεπεράσει.

Ωστόσο, όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι πρέπει να δαιμονοποιήσουμε τον κλάδο του μάρκετινγκ ή τους επιστήμονες που μελετούν τη διατροφική συμπεριφορά και να αποποιηθούμε κάθε ευθύνη για όσα μεταλαμπαδεύουμε στα παιδιά μας. Ούτε και το να στερηθούμε γευστικές απολαύσεις που μας κάνουν χαρούμενους, για τον έναν ή τον άλλον λόγο, είναι λύση για την φρενήρη υπερκατανάλωση. Ίσως, το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να ακούσουμε το σώμα μας και να σεβαστούμε την ποσότητα και την ποιότητα τροφής που έχει ανάγκη, αντί να ξεκουμπώνουμε το παντελόνι για να μπορέσουμε να φάμε μια μπουκιά ακόμα…

Ακολουθήστε το zeitgeist.gr στο facebook για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία, πατώντας like στο facebook banner που βλέπετε κάτω ή πάνω δεξιά.

Tags: ΦαγητόΓνώμηΆποψηΔιατροφήΥγεία
Previous Post

KOKS: Αστέρια Μισελέν στην άκρη του κόσμου

Next Post

Ίσως η καλύτερη ενεργειακή μπάρα του κόσμου

Next Post
Ίσως η καλύτερη ενεργειακή μπάρα του κόσμου

Ίσως η καλύτερη ενεργειακή μπάρα του κόσμου

Αυτές τις παραστάσεις ανεβάζει φέτος το θέατρο Πορεία

Αυτές τις παραστάσεις ανεβάζει φέτος το θέατρο Πορεία

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Η ζωή έχει χρώμα και γεύση μάνγκο

Η ζωή έχει χρώμα και γεύση μάνγκο

by Zeitgeist Team
June 3, 2022
0

Το Somersby παρουσιάζει τη νέα και άκρως καλοκαιρινή γεύση Mango-Lime και την λανσάρει με μια ευρηματική ενέργεια που συνδέεται με...

Πώς να καταλάβετε αν σας λένε ψέματα

Πώς να καταλάβετε αν σας λένε ψέματα

by Zeitgeist Team
April 1, 2025
0

Σύγχρονες γλωσσολογικές έρευνες προσφέρουν νέες προσεγγίσεις στην ανίχνευση του ψεύδους, μέσα από τις λέξεις, τις προτάσεις και τον τόνο του...

Η νέα Αψίδα του Θριάμβου

Η νέα Αψίδα του Θριάμβου

by Παντελής Περιβολάρης
September 28, 2021
0

Πριν λίγες μέρες αποκαλύφθηκε η νέα Αψίδα του Θριάμβου. Αλλά δεν θα μείνει για πολύ έτσι. Μόνο για λίγες μέρες....

Είδαμε τον Ζορμπά με τον Γιάννη Στάνκογλου

Είδαμε τον Ζορμπά με τον Γιάννη Στάνκογλου

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
October 26, 2022
0

Εντυπώσεις και σχόλια για τη μεγάλη παράσταση του Γιάννη Κακλέα τόσο από άποψη καλλιτεχνικής αξίας όσο και παραγωγής, διάρκειας και...

Έφυγε από τη ζωή ο Μίμης Παπαϊωάννου

Έφυγε από τη ζωή ο Μίμης Παπαϊωάννου

by Zeitgeist Team
March 15, 2023
0

Η οικογένεια της ΑΕΚ θρηνεί την απώλεια του μεγάλου Μίμη Παπαϊωάννου που έφυγε από τη ζωή σήμερα το πρωί στα...

Η γάτα με το πιο αστείο χαμόγελο στον κόσμο

Η γάτα με το πιο αστείο χαμόγελο στον κόσμο

by Zeitgeist Team
October 12, 2021
0

Υποδεχτείτε τον επόμενο star του Instagram, τον γάτο Pixel, μακρινό συγγενή του Γκούφη, που λατρεύει να χαμογελάει στην κάμερα και να...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Τοπόσημα Διασύνδεσης, μία έκθεση για τη ζωή στην πόλη

Τοπόσημα Διασύνδεσης, μία έκθεση για τη ζωή στην πόλη

June 30, 2025
Οι AIR στο Ηρώδειο για μια ανεπανάληπτη βραδιά

Οι AIR στο Ηρώδειο για μια ανεπανάληπτη βραδιά

June 23, 2025
Η παραλία του Νίκου Καζαντζάκη

Η παραλία του Νίκου Καζαντζάκη

June 23, 2025
O Monsieur Minimal στις πιο ατμοσφαιρικές ταράτσες

O Monsieur Minimal στις πιο ατμοσφαιρικές ταράτσες

June 20, 2025
Έτσι αλλάζει η τεχνολογία την εστίαση

Έτσι αλλάζει η τεχνολογία την εστίαση

June 16, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp