fbpx
Sunday, June 1, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Γραφίστες όλων των χωρών, ενωθείτε!

Θανάσης Αντωνίου by Θανάσης Αντωνίου
June 22, 2023
in Creativity, Typography
Γραφίστες όλων των χωρών, ενωθείτε!
3
SHARES
318
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ένα νέο βιβλίο αποκαλύπτει τις καθόλου αγνές προθέσεις της οπτικής επικοινωνίας και του design, αλλά και αναρωτιέται πάνω στο αν τελικώς αποτελεί μορφή τέχνης ή ένα ακόμη καπιταλιστικό γρανάζι.

Στα τέλη του 19ου αιώνα, στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, εμφανίζονται οι πρώτες συσκευασίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων που μέχρι τότε πωλούνταν χύμα ή σε συσκευασίες των παντοπωλείων με ή χωρίς την επωνυμία του όταν επρόκειτο για τρόφιμα, ή χωρίς κανέναν λογότυπο όταν επρόκειτο για άλλα προϊόντα (ρούχα, οδοντόπαστες, είδη υγιεινής κ.ά.).

Είναι η εποχή που θα κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτοι διάσημοι λογότυποι εταιρειών: το τσάι Twinings Tea (1887), τα παντελόνια Levi Strauss & Co. (1886), οι σάλτσες Heinz (1869), οι επίδεσμοι Johnson & Johnson (1887), η σοκολάτα Cadbury Dairy Milk (1905).

Αλλά και η διάσημη φωλιά της Nestle (1868), όπου συνδυάζεται μια λέξη και μια εικονογράφηση ως μέρος του λογότυπου, ο λογότυπος της United Fruit Company, όπου συνδυάζεται η λέξη Chiquita με τη μορφή μιας Λατινοαμερικάνας, όπως ακριβώς θα συμβεί αρκετά χρόνια αργότερα με τον διάσημο λογότυπο για το ρύζι Uncle Ben’s (για τον οποίο υπήρξε πολύ συζήτηση τα τελευταία χρόνια αφού θεωρείται παρωχημένος και …ρατσιστικός).

Ο Ruben Pater στο βιβλίο του «CAPS LOCK: How Capitalism Took Hold of Design, and How to Escape From It» (2021), διερευνά την ισορροπία ανάμεσα στην καπιταλιστική μεγέθυνση και την εξελικτική πορεία του γραφιστικού σχεδιασμού. Επικεντρώνει την ανάλυσή του στον τρόπο με τον οποίο ο καπιταλισμός έχει «καταπιεί» το design και ζητάει την απεμπλοκή της αισθητικής από τα γρανάζια του σύγχρονου εμπορευματικού κόσμου.

Αν και η πρώτη μορφή γραφιστικού σχεδιασμού η οποία αποκτάει σχέσεις με την πολιτική οικονομία θεωρείται πως ήταν η χάραξη των αρχαίων νομισμάτων, εντούτοις ο Ruben Pater στην ανάλυσή του επικεντρώνεται στην Νεωτερικότητα όπου δομείται μια νέα σχέση ανάμεσα στον οπτικό πολιτισμό  και την εμπορευματοποίηση των παραγωγικών σχέσεων.

Από την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης, ο γραφιστικός σχεδιασμός έχει συνδεθεί με την εμφάνιση, την ανάπτυξη και των εδραίωση που καπιταλισμού και δεν υπήρξε ποτέ μέχρι σήμερα κάποια στιγμή που αυτή η σχέση να διαταραχθεί ή (πολύ περισσότερο) να διακοπεί. Σήμερα, ενάμιση αιώνα μετά την ιστορική εκείνη περίοδο κατά την οποία το χύμα προϊόν πατεντάρεται και αποκτά σταθερό όνομα και εικόνα, ποια είναι άραγε η σχέση του καπιταλισμού με την αισθητική και το ντιζάιν; Ακολουθούν κοινή πορεία; Επηρεάζουν τα σκαμπανεβάσματα του πρώτου τη δημιουργικότητα του δεύτερου; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ντιζάιν έχει χρησιμοποιηθεί εντατικά στον καπιταλισμό κι έχει λάβει μορφή συστατικού της εμπορευματικής κουλτούρας. Την ίδια στιγμή όμως, οι θιασώτες του ντιζάιν εξακολουθούν να το θεωρούν μορφή τέχνης και μοχλό καινοτομίας.

Όπως υποστηρίζει o Chris Westcott, αρθρογράφος του περιοδικού «Eye On Design», μετά από ένα σφοδρό (και παρατεταμένο όπως φαίνεται από τις φετινές εξελίξεις) κύμα τραπεζικών καταρρεύσεων και διασώσεων και στη συνέχεια αρκετά χρόνια εργασιακής ανασφάλειας σε οικονομίες ύφεσης, στάσιμης ανάπτυξης και διεύρυνσης των ανισοτήτων του πλούτου, ο ενθουσιασμός του παρελθόντος για τον ρόλο του σχεδιασμού σε μια νέα οικονομία με γνώμονα την τεχνολογία έχει υποχωρήσει. Οι σχεδιαστές στις μεγάλες δυτικές αγορές αναζητούν τώρα την έμπνευση πέρα κι έξω από την εμπορευματική κοινωνία, λαμβάνοντας ερεθίσματα από το κίνημα των πλατειών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, από τις αντιρατσιστικές εκδηλώσεις που πλήθυναν μετά τη δολοφονία του George Floyd, από την κλιματική κρίση που κάνει απειλητικά την εμφάνισή της, αλλά και από το κίνημα ενάντια στην πατριαρχία που δονεί τις ΗΠΑ (MeeToo, γυναικοκτονίες, πολιτική για τις αμβλώσεις κ.λπ.).

Το βιβλίο του Ruben Pater ξανα-διηγείται την ιστορία του design, παρουσιάζει αρχές της πολιτικής οικονομίας και διερευνά σε βάθος  τη σχέση μεταξύ του graphic design και του καπιταλισμού.  Όπως υποστηρίζει ο Chris Westcott, το βιβλίο «διερευνά πόσο ποικίλες ήταν ανέκαθεν οι εμπλοκές του σχεδιασμού με τον καπιταλισμό, ενώ παράλληλα δείχνει ότι πίσω από αυτή την ποικιλομορφία ηχεί ένα επιρρεπές σε κρίση παγκόσμιο σύστημα που δένει επικίνδυνα την ανθρώπινη ύπαρξη με την ανταγωνιστική κερδοφορία και την ακόρεστη ανάπτυξη».

Δίνει μάλιστα παραδείγματα περιπτώσεων όπου εκπληκτικό κι εμβληματικό ντιζάιν, όπως το Ι Love NY (με την καρδούλα για τη λέξη «Love»), του διάσημου σχεδιαστή Milton Glaser, χρησιμοποιήθηκε κατά τη δύσκολη οικονομικά λόγω των πετρελαϊκών κρίσεων δεκαετία του ‘70 για να καλύψει την προσπάθεια του Δήμου της Νέας Υόρκης να περικόψει δημοτικές δαπάνες, να αποψιλώσει κοινωνικές υπηρεσίες, να προωθήσει την πολιτική του gentrification (εξευγενισμού) και να διώξει τους φτωχούς από περιοχές «φιλέτα» του κέντρου της (αγαπημένης…) μεγαλούπολης.

«Κάποιοι σχεδιαστές, γραφίστες, art directors είναι τυχεροί γιατί απολαμβάνουν μια ευχάριστη ατμόσφαιρα στο στούντιο, καλούς πελάτες και περιστασιακά δημιουργικές αναθέσεις δουλειάς στις οποίες μπορούν να τα δώσουν όλα, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι οι περισσότερες δουλειές γραφιστικής είναι μια καθημερινή εργασία μάρκετινγκ και επικοινωνιακής ρουτίνας», υποστηρίζει ο Ruben Pater. Και αναρωτιέται: «Το ερώτημα δεν είναι αν το ντιζάιν θα παραμείνει ένα βιώσιμο επάγγελμα στις μεταβιομηχανικές κοινωνίες, αλλά για πόσο καιρό ακόμη;».

Graphic design, οπτική επικοινωνία, γραφιστική. Μια εφαρμοσμένη τέχνη απόλυτα υποταγμένη στον καπιταλισμό ή μια ευκαιρία για καινοτομία στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα που μας περιβάλλει;

Διαβάστε επίσης
Τα επιτυχημένα logos είναι παντοτινά
Η Alicja Kozlowska κεντάει brands, πλέκει εγκώμια και εξυφαίνει συμβολισμούς   

Tags: SliderΚαπιταλισμόςΜάρκετινγκΓραφιστική
Previous Post

Το gourmet αλάτι της Γης

Next Post

Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Next Post
Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Βότκα Μολότοφ: ένα εκρηκτικό θεατρικό έργο

Βότκα Μολότοφ: ένα εκρηκτικό θεατρικό έργο

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

10 μεγάλα μυστικά της υψηλής ωρολογοποιίας

10 μεγάλα μυστικά της υψηλής ωρολογοποιίας

by Zeitgeist Team
June 22, 2021
0

Ο Σωτήρης Μαρίνης, ένας από τους λίγους ειδήμονες της ωρολογοποιίας στην Ελλάδα, αποκαλύπτει πολύτιμα μυστικά, δίνει χρήσιμες συμβουλές και λύνει...

Η εξωτική ρίζα που ανεβάζει τη λίμπιντο

Η εξωτική ρίζα που ανεβάζει τη λίμπιντο

by Zeitgeist Team
April 8, 2022
0

Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι το εκχύλισμα αυτής της ρίζας από τη Λατινική Αμερική αυξάνει τη σεξουαλική επιθυμία και ανεβάζει την...

10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τη γιαπωνέζικη κουζίνα

10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τη γιαπωνέζικη κουζίνα

by Μόδεστος Κούρτης
July 10, 2023
0

Η εκρηκτική παγκοσμιοποίηση της γιαπωνέζικης γεύσης τα τελευταία 30 χρόνια εισήγαγε με εντυπωσιακή ταχύτητα στην καθημερινότητά μας λέξεις όπως sushi,...

Οι κήποι των Βερσαλλιών

Η μεγάλη ιδέα της επίμονης κηπουρικής

by Μόδεστος Κούρτης
October 7, 2021
0

Η δημιουργία κήπων και πάρκων στην παγκόσμια κουλτούρα, η κηποτεχνία με μια λέξη, ήταν ένα πάντοτε ένα χαρακτηριστικό δείγμα υψηλής...

55 χρόνια Τέχνης σε μία έκθεση

55 χρόνια Τέχνης σε μία έκθεση

by Zeitgeist Team
December 4, 2024
0

Η πλούσια συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη, ενός εργάτη της Τέχνης που έβαλε την υπογραφή του σε πολλά σπουδαία έργα, εκτίθεται...

cover

Ταξίδια στον ευρωπαϊκό ουρανό

by Zeitgeist Team
February 9, 2021
0

Ο δεύτερος κύκλος της σειράς του National Geographic «Η Ευρώπη από ψηλά» ξεκινάει (15/2) με ένα επεισόδιο αφιερωμένο στην Ελλάδα...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η νοσηρή επιθυμία για VIRAL και η κοινωνία του τίποτα

Η νοσηρή επιθυμία για VIRAL και η κοινωνία του τίποτα

May 30, 2025
«Εκείνος κι Εκείνος» σε όλη την Ελλάδα

«Εκείνος κι Εκείνος» σε όλη την Ελλάδα

May 29, 2025
Comedy Nights όπως ποτέ άλλοτε

Comedy Nights όπως ποτέ άλλοτε

May 29, 2025
Κάθε Like, κάθε Email, κάθε Click = Ρύπανση!

Κάθε Like, κάθε Email, κάθε Click = Ρύπανση!

May 28, 2025
Χρονικό ορόσημο

Χρονικό ορόσημο

May 23, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp