fbpx
Sunday, October 1, 2023
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Γραφίστες όλων των χωρών, ενωθείτε!

Θανάσης Αντωνίου by Θανάσης Αντωνίου
June 22, 2023
in Creativity, Typography
Γραφίστες όλων των χωρών, ενωθείτε!
3
SHARES
263
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ένα νέο βιβλίο αποκαλύπτει τις καθόλου αγνές προθέσεις της οπτικής επικοινωνίας και του design, αλλά και αναρωτιέται πάνω στο αν τελικώς αποτελεί μορφή τέχνης ή ένα ακόμη καπιταλιστικό γρανάζι.

Στα τέλη του 19ου αιώνα, στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, εμφανίζονται οι πρώτες συσκευασίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων που μέχρι τότε πωλούνταν χύμα ή σε συσκευασίες των παντοπωλείων με ή χωρίς την επωνυμία του όταν επρόκειτο για τρόφιμα, ή χωρίς κανέναν λογότυπο όταν επρόκειτο για άλλα προϊόντα (ρούχα, οδοντόπαστες, είδη υγιεινής κ.ά.).

Είναι η εποχή που θα κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτοι διάσημοι λογότυποι εταιρειών: το τσάι Twinings Tea (1887), τα παντελόνια Levi Strauss & Co. (1886), οι σάλτσες Heinz (1869), οι επίδεσμοι Johnson & Johnson (1887), η σοκολάτα Cadbury Dairy Milk (1905).

Αλλά και η διάσημη φωλιά της Nestle (1868), όπου συνδυάζεται μια λέξη και μια εικονογράφηση ως μέρος του λογότυπου, ο λογότυπος της United Fruit Company, όπου συνδυάζεται η λέξη Chiquita με τη μορφή μιας Λατινοαμερικάνας, όπως ακριβώς θα συμβεί αρκετά χρόνια αργότερα με τον διάσημο λογότυπο για το ρύζι Uncle Ben’s (για τον οποίο υπήρξε πολύ συζήτηση τα τελευταία χρόνια αφού θεωρείται παρωχημένος και …ρατσιστικός).

Ο Ruben Pater στο βιβλίο του «CAPS LOCK: How Capitalism Took Hold of Design, and How to Escape From It» (2021), διερευνά την ισορροπία ανάμεσα στην καπιταλιστική μεγέθυνση και την εξελικτική πορεία του γραφιστικού σχεδιασμού. Επικεντρώνει την ανάλυσή του στον τρόπο με τον οποίο ο καπιταλισμός έχει «καταπιεί» το design και ζητάει την απεμπλοκή της αισθητικής από τα γρανάζια του σύγχρονου εμπορευματικού κόσμου.

Αν και η πρώτη μορφή γραφιστικού σχεδιασμού η οποία αποκτάει σχέσεις με την πολιτική οικονομία θεωρείται πως ήταν η χάραξη των αρχαίων νομισμάτων, εντούτοις ο Ruben Pater στην ανάλυσή του επικεντρώνεται στην Νεωτερικότητα όπου δομείται μια νέα σχέση ανάμεσα στον οπτικό πολιτισμό  και την εμπορευματοποίηση των παραγωγικών σχέσεων.

Από την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης, ο γραφιστικός σχεδιασμός έχει συνδεθεί με την εμφάνιση, την ανάπτυξη και των εδραίωση που καπιταλισμού και δεν υπήρξε ποτέ μέχρι σήμερα κάποια στιγμή που αυτή η σχέση να διαταραχθεί ή (πολύ περισσότερο) να διακοπεί. Σήμερα, ενάμιση αιώνα μετά την ιστορική εκείνη περίοδο κατά την οποία το χύμα προϊόν πατεντάρεται και αποκτά σταθερό όνομα και εικόνα, ποια είναι άραγε η σχέση του καπιταλισμού με την αισθητική και το ντιζάιν; Ακολουθούν κοινή πορεία; Επηρεάζουν τα σκαμπανεβάσματα του πρώτου τη δημιουργικότητα του δεύτερου; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ντιζάιν έχει χρησιμοποιηθεί εντατικά στον καπιταλισμό κι έχει λάβει μορφή συστατικού της εμπορευματικής κουλτούρας. Την ίδια στιγμή όμως, οι θιασώτες του ντιζάιν εξακολουθούν να το θεωρούν μορφή τέχνης και μοχλό καινοτομίας.

Όπως υποστηρίζει o Chris Westcott, αρθρογράφος του περιοδικού «Eye On Design», μετά από ένα σφοδρό (και παρατεταμένο όπως φαίνεται από τις φετινές εξελίξεις) κύμα τραπεζικών καταρρεύσεων και διασώσεων και στη συνέχεια αρκετά χρόνια εργασιακής ανασφάλειας σε οικονομίες ύφεσης, στάσιμης ανάπτυξης και διεύρυνσης των ανισοτήτων του πλούτου, ο ενθουσιασμός του παρελθόντος για τον ρόλο του σχεδιασμού σε μια νέα οικονομία με γνώμονα την τεχνολογία έχει υποχωρήσει. Οι σχεδιαστές στις μεγάλες δυτικές αγορές αναζητούν τώρα την έμπνευση πέρα κι έξω από την εμπορευματική κοινωνία, λαμβάνοντας ερεθίσματα από το κίνημα των πλατειών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, από τις αντιρατσιστικές εκδηλώσεις που πλήθυναν μετά τη δολοφονία του George Floyd, από την κλιματική κρίση που κάνει απειλητικά την εμφάνισή της, αλλά και από το κίνημα ενάντια στην πατριαρχία που δονεί τις ΗΠΑ (MeeToo, γυναικοκτονίες, πολιτική για τις αμβλώσεις κ.λπ.).

Το βιβλίο του Ruben Pater ξανα-διηγείται την ιστορία του design, παρουσιάζει αρχές της πολιτικής οικονομίας και διερευνά σε βάθος  τη σχέση μεταξύ του graphic design και του καπιταλισμού.  Όπως υποστηρίζει ο Chris Westcott, το βιβλίο «διερευνά πόσο ποικίλες ήταν ανέκαθεν οι εμπλοκές του σχεδιασμού με τον καπιταλισμό, ενώ παράλληλα δείχνει ότι πίσω από αυτή την ποικιλομορφία ηχεί ένα επιρρεπές σε κρίση παγκόσμιο σύστημα που δένει επικίνδυνα την ανθρώπινη ύπαρξη με την ανταγωνιστική κερδοφορία και την ακόρεστη ανάπτυξη».

Δίνει μάλιστα παραδείγματα περιπτώσεων όπου εκπληκτικό κι εμβληματικό ντιζάιν, όπως το Ι Love NY (με την καρδούλα για τη λέξη «Love»), του διάσημου σχεδιαστή Milton Glaser, χρησιμοποιήθηκε κατά τη δύσκολη οικονομικά λόγω των πετρελαϊκών κρίσεων δεκαετία του ‘70 για να καλύψει την προσπάθεια του Δήμου της Νέας Υόρκης να περικόψει δημοτικές δαπάνες, να αποψιλώσει κοινωνικές υπηρεσίες, να προωθήσει την πολιτική του gentrification (εξευγενισμού) και να διώξει τους φτωχούς από περιοχές «φιλέτα» του κέντρου της (αγαπημένης…) μεγαλούπολης.

«Κάποιοι σχεδιαστές, γραφίστες, art directors είναι τυχεροί γιατί απολαμβάνουν μια ευχάριστη ατμόσφαιρα στο στούντιο, καλούς πελάτες και περιστασιακά δημιουργικές αναθέσεις δουλειάς στις οποίες μπορούν να τα δώσουν όλα, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι οι περισσότερες δουλειές γραφιστικής είναι μια καθημερινή εργασία μάρκετινγκ και επικοινωνιακής ρουτίνας», υποστηρίζει ο Ruben Pater. Και αναρωτιέται: «Το ερώτημα δεν είναι αν το ντιζάιν θα παραμείνει ένα βιώσιμο επάγγελμα στις μεταβιομηχανικές κοινωνίες, αλλά για πόσο καιρό ακόμη;».

Graphic design, οπτική επικοινωνία, γραφιστική. Μια εφαρμοσμένη τέχνη απόλυτα υποταγμένη στον καπιταλισμό ή μια ευκαιρία για καινοτομία στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα που μας περιβάλλει;

Διαβάστε επίσης
Τα επιτυχημένα logos είναι παντοτινά
Η Alicja Kozlowska κεντάει brands, πλέκει εγκώμια και εξυφαίνει συμβολισμούς   

Tags: SliderΚαπιταλισμόςΜάρκετινγκΓραφιστική
Previous Post

Το gourmet αλάτι της Γης

Next Post

Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Next Post
Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Βότκα Μολότοφ: ένα εκρηκτικό θεατρικό έργο

Βότκα Μολότοφ: ένα εκρηκτικό θεατρικό έργο

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Ο Ντεριντά και ο Μποντριγιάρ για την 11η Σεπτεμβρίου 2001

Ο Ντεριντά και ο Μποντριγιάρ για την 11η Σεπτεμβρίου 2001

by Θανάσης Αντωνίου
September 8, 2021
0

Οι δύο κορυφαίοι Γάλλοι φιλόσοφοι και διανοητές της σύγχρονης εποχής δίνουν απαντήσεις στο «γιατί;» της αδιανόητης φρίκης που έζησε η...

Η Φώφη Γεννηματά που γνώρισα

Η Φώφη Γεννηματά που γνώρισα

by Παντελής Περιβολάρης
October 25, 2021
0

Ο συντάκτης του Zeitgeist γράφει για τη Φώφη όπως την έζησε, την τελευταία φορά που τη συνάντησε και για τα...

Όλα για τα αντρικά αρώματα

Όλα για τα αντρικά αρώματα

by Βανέσα Αποστολίδου
December 16, 2021
0

Η ιστορία, οι κατηγορίες, τα είδη, το ταίριασμα με βάση των τον τύπο της επιδερμίδας και oι λόγοι που ένα...

Ρίγανη: Φυσική πανάκεια

Ρίγανη: Φυσική πανάκεια

by Μαρία Κοσμά
June 10, 2022
0

Είναι απίστευτο το πόσο αυτό το αυτοφυές στην Ελλάδα μυρωδικό ωφελεί και προστατεύει την υγεία, νοστιμίζοντας κάθε φαγητό της μεσογειακής...

Η γάτα με το πιο αστείο χαμόγελο στον κόσμο

Η γάτα με το πιο αστείο χαμόγελο στον κόσμο

by Zeitgeist Team
October 12, 2021
0

Υποδεχτείτε τον επόμενο star του Instagram, τον γάτο Pixel, μακρινό συγγενή του Γκούφη, που λατρεύει να χαμογελάει στην κάμερα και να...

Όλα στο πορτοκαλί!

Όλα στο πορτοκαλί!

by Zeitgeist Team
June 1, 2022
0

Το Aquaracer Professional 300 ξεχωρίζει για το έντονο καντράν, αλλά αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος για να το επιλέξει...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Thanasis-Antoniou 300px

Θανάσης Αντωνίου

Δουλειά με το κομμάτι

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Οι καλύτερες ελληνικές παραλίες που πραγματικά… δεν υπάρχουν!

Εύη Νεοφώτιστου

Οι 6 κανόνες της επιτυχίας

Αθηνά Φερεντίνου

Το πείραμα της υπακοής και η δύναμη της εξουσίας

Άλκης Φιτσόπουλος

Η εποχή της ταχύτητας

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Από τη Μεγάλη στη Σιωπηρή Παραίτηση

Από τη Μεγάλη στη Σιωπηρή Παραίτηση

September 29, 2023
Πρεμιέρα σήμερα για την Κοριτσιέρα των Βούρλων

Πρεμιέρα σήμερα για την Κοριτσιέρα των Βούρλων

September 29, 2023
10 ελληνικά τραγούδια που λίγοι γνωρίζουν ότι είναι ξένα

10 ελληνικά τραγούδια που λίγοι γνωρίζουν ότι είναι ξένα

September 28, 2023
Ο Jo Nesbo γοήτευσε το αθηναϊκό κοινό

Ο Jo Nesbo γοήτευσε το αθηναϊκό κοινό

September 28, 2023
Η ακινησία της κίνησης στους δρόμους της Αθήνας

Η ακινησία της κίνησης στους δρόμους της Αθήνας

September 27, 2023

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp