Η σχέση του αβγού με θρησκείες και πολιτισμούς είναι διαχρονική και χάνεται στα βάθη της παγκόσμιας Ιστορίας, ενώ είναι σχεδόν σύμφυτο με τη μεγαλύτερη γιορτής του Χριστιανισμού.
Το σοκολατένιο αβγό είναι το σύμβολο του Πάσχα που δίνει μια νότα χαράς και αισιοδοξίας σε μικρούς και μεγάλους. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά καθώς, πέρα από τις γλυκές εκρήξεις που προκαλεί στους γευστικούς κάλυκες, μας θυμίζει όταν ήμασταν παιδιά και περιμέναμε με αγωνία από νονές και νονούς το απαραίτητο πασχαλιάτικο τρίπτυχο: λαμπάδα, παπούτσια, αβγό. Όμως πώς έφτασε το ταπεινό αβγό να μεταμορφωθεί σε εμβληματικό γλύκισμα και να μπει στις καρδιές μας ανεξάρτητα από την ηλικία που… γράφει το προσωπικό μας κοντέρ;
Η σχέση του αβγού με θρησκείες και πολιτισμούς είναι διαχρονική και χάνεται στα βάθη της παγκόσμιας Ιστορίας και μυθολογίας. Η αρχαιοελληνική μυθολογία δεν εξαιρείται και αναφέρει ότι ο Κόσμος και το Σύμπαν γεννήθηκαν από το «κοσμικό αβγό» (Κοσμικόν Ωόν). Καθώς λοιπόν τα αβγά είχαν τόσο ισχυρούς συμβολισμούς, η παρουσία τους σε εαρινές (κυρίως) γιορτές έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα σε πολλούς πολιτισμούς. Μάλιστα, οι πρώτοι Χριστιανοί στη Μεσοποταμία, συνήθιζαν να βάφουν τα αβγά την περίοδο μετά το Πάσχα, μια πρακτική που υιοθετήθηκε από τις ορθόδοξες εκκλησίες η οποία εξαπλώθηκε στη Δυτική Ευρώπη και διατηρήθηκε μέχρι σήμερα.
Ας μιλήσουμε όμως για τα σοκολατένια, αυτά στα οποία δύσκολα αντιστέκεται κανείς. Οι πρώτοι που είχαν την ιδέα να φτιάξουν αβγά από σοκολάτα, ήταν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί τον 19ο αιώνα. Βέβαια, εκείνα τα πρώτα γλυκίσματα ήταν συμπαγή και όχι κούφια, αφού δεν είχε βρεθεί ακόμα τρόπος να ρευστοποιείται όπως πρέπει η σοκολάτα και να μπαίνει σε καλούπια που θα της έδιναν το επιθυμητό σχήμα. Τη λύση έδωσε ο Ολλανδός εφευρέτης Van Houten το 1828, ο οποίος κατασκεύασε μια πρέσα για το διαχωρισμό του κόκκου από το βούτυρο του κακάο, φέρνοντας την επανάσταση στην επεξεργασία της σοκολάτας. Στο μεταξύ, η Cadbury Brothers άρχισε το 1896 να εισάγει αγνό κακάο, πράγμα που σήμαινε ότι πλέον υπήρχαν διαθέσιμες πολύ μεγαλύτερες ποσότητες της θρυλικής πρώτης ύλης.
Τα δύο αυτά κομβικά σημεία επέτρεψαν στον Cadbury να μεγαλουργήσει και στις αρχές του 1900 ο μεγάλος ζαχαροπλάστης ξεκίνησε να παράγει αβγά από σοκολάτα γάλακτος, και να πειραματίζεται με διάφορες γεμίσεις με κρέμα, τρούφες και φοντάν. Έκανε τα μαγικά του και έτσι δημιούργησε το πρώτο διακοσμημένο σοκολατένιο πασχαλινό αβγό στα τέλη του 19ου αιώνα. Τα ωοειδή αριστουργήματα που παρασκεύαζε είχαν κέλυφος σε παστέλ χρωματισμούς, και όπως ήταν φυσικό έγιναν περιζήτητα. Οι σοκολατοποιοί σε όλο τον σύντομα αντέγραψαν τον συνάδελφό τους και πειραματίστηκαν με διαφορετικές γεύσεις, γεμίσεις και σχέδια, διευρύνοντας τη γκάμα από ωοειδή γλυκίσματα.
Ωστόσο τα σοκολατένια αβγά παρέμειναν δυσπρόσιτα είδη πολυτελείας, και μόνο οι ευκατάστατοι είχαν την δυνατότητα να τα αγοράσουν. Όλα άλλαξαν γύρω στη δεκαετία του ‘50, όταν σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στην παραγωγή και τη συσκευασία, μειώνοντας το κόστος. Αυτόματα, έπαψε να είναι είδος πολυτελείας και όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής τάξης μπορούσαν να απολαύσουν τα σοκολατένια αβγά.
Στην πορεία ακολούθησαν σοκολατένια λαγουδάκια, που επίσης είναι σήμα κατατεθέν του Πάσχα, αλλά και πολλά άλλα περίτεχνα σχέδια για κάθε περίπτωση. Η σοκολάτα άλλωστε είναι διαχρονική και ανεξάρτητα από τη θρησκεία, την εθνικότητα, την κοινωνική κατάσταση αλλά και την περίσταση, την απολαμβάνουμε όλοι με την ίδια λαχτάρα και την ίδια χαρά. Παρ’ όλα αυτά το σοκολατένιο αβγό θα έχει πάντοτε μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας.