Δεύτερη ευκαιρία για όσους δεν πρόλαβαν πέρυσι το έργο του Αισχύλου που σκηνοθετεί ο Άρης Μπινιάρης, με εκλεκτό καστ και μεταμοντέρνα προσέγγιση που ανεβάζει παλμούς.
Η πολυσυζητημένη παράσταση του περσινού καλοκαιριού, που έκοψε πάνω από 50.000 εισιτήρια σε περισσότερες από 30 παραστάσεις επιστρέφει φέτος με μια μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, αλλά και την Κύπρο. Μεταμοντέρνα, ανατρεπτική και με τη σφραγίδα του θεάτρου Πορεία (σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης), που τα τελευταία χρόνια με επικεφαλής τον Δημήτρη Τάρλοου εμπλουτίζει και εξελίσσει κάθε χρόνο τα θεατρικά δρώμενα, παρουσιάζει μια ανησυχητικά επίκαιρη εκδοχή του έργου του Αισχύλου. Ο αλυσοδεμένος αλλά και ταυτόχρονα ελεύθερος Προμηθέας είναι μια προτύπωση του ανθρώπου που επαναστατεί χωρίς να σκέφτεται το μετά και πορεύεται μόνος δίχως να υπολογίζει τις συνέπειες, διότι είναι αδύνατον να κάνει διαφορετικά. Προμηθέας, ο μέγας ευεργέτης του ανθρώπινου πολιτισμού και της ανθρώπινης εξέλιξης, καταδικάζεται σε αιώνια βασανιστήρια -επί βράχου κρεμάμενος σαν άλλος εσταυρωμένος-, επειδή αψήφησε τον Δία, έκλεψε σπίθες της φωτιάς από τον Ήφαιστο και τις πρόσφερε στο ανθρώπινο γένος για να βελτιώσει τη ζωή του. Το αμάρτημά του δεν μένει ατιμώρητο. Όμως, μπροστά στον ανελέητο Δία και στα όργανά του, που αρχικώς προσπαθούν να πείσουν και να καθυποτάξουν πνευματικά τον Προμηθέα, οι λέξεις «υπακοή» και «συμμόρφωση», δεν θα βγουν ποτέ από το στόμα του αθάνατου Τιτάνα.
Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Άρης Μπινιάρης πλαισιώνει τον μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη με δυστοπικές εικόνες και επίκαιρες αναφορές στις ωμές, κυνικές και διεφθαρμένες μορφές της εξουσίας, που όταν δεν δολοφονεί, επιδεινώνει τη ζωή των ανθρώπων. Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης στήνει το επιβλητικό πεδίο της αναμέτρησης (Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού) με βασικά στοιχεία την τραχύτητα και τη σκοτεινιά, σε απόλυτη συνάρτηση με το φυσικό περιβάλλον του μύθου, την κορυφή του Καυκάσου. Στοιχεία που σε συνάρτηση με τη ρυθμικότητα του κειμένου, τον μεταλλικό μινιμαλισμό της μουσικής (Μουσική Σύνθεση: Φώτης Σιώτας, Μουσικός επί σκηνής: Σταμάτης Φουσέκης) και τους ήχους από τις ανάσες, τους βρυχηθμούς και τα βογγητά των ηθοποιών, δημιουργούν μια παραστατική πλατφόρμα γεμάτη ένταση και ανεξάντλητη δυναμική, που δεν χαλαρώνει και δεν υποχωρεί σε κανένα σημείο, στα 75’ της παράστασης.
Οργισμένος, άκαμπτος και αποφασισμένος να μην υποκύψει, ο Γιάννης Στάνκογλου ενσάρκωσε με ένα οριακό σωματικό παίξιμο την απόφαση του Προμηθέα να τα βάλει ευθέως με τους θεούς, πάνω σε ένα επιβλητικό σκηνικό που τον έκανε να μοιάζει με στυλίτη ασκητή που αναμετράται με τον διάβολο. Το χάρισμα της γνώσης των μελλούμενων, αλλά και η ηθική ανωτερότητά του έρχεται στην επιφάνεια με την ίδια θυμωμένη ένταση, ενός επαναστατημένου ανθρώπου που δεν πρόκειται να υποχωρήσει ούτε εκατοστό. Απέναντί του, οι γλοιώδεις, συμφεροντολογικοί, απρόσωποι και αδυσώπητοι φορείς της εξουσίας. Ο Αλέκος Συσσοβίτης μέσα σε tailored κοστούμι ως Ωκεανός απέδωσε με ταλέντο αυθεντικού πολιτικάντη την εξουσία που παραπλανά και εγκλωβίζει, ενώ ο Ιωάννης Παπαζήσης ως Ερμής τη δαμόκλειο σπάθη της. Ενώ, ξεχωριστά δραματική είναι η παρουσία της Ιούς, αυτού του απόκοσμου πλάσματος που υποδύεται η Νάνσυ Μπούκλη, θύμα κι αυτή της τυραννίας του Δία, που πάνω στα ξυλοπόδαρα (άλλη μια επιρροή από το θέατρο δρόμου που γνωρίζει καλά ο σκηνοθέτης) αιωρείται ανάμεσα στην προσωπική της μοίρα και την Ιστορία του ανθρώπου.
ΔΙΑΝΟΜΗ
Προμηθέας: Γιάννης Στάνκογλου
Κράτος: Άρης Μπινιάρης
Βία/ Ακόλουθος Ωκεανού & Ερμή: Κωνσταντίνος Γεωργαλής
Ήφαιστος / Ακόλουθος Ωκεανού & Ερμή: Δαυίδ Μαλτέζε
Ωκεανός: Αλέκος Συσσοβίτης
Ιώ: Νάνσυ Μπούκλη
Ερμής: Ιωάννης Παπαζήσης
Ακόλουθοι Κράτους και Βίας: Κατερίνα Δημάτη, Γρηγορία Μεθενίτη
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Χoρός (Αλφαβητικά):
Δήμητρα Βήττα
Ελένη Βλάχου
Φιόνα Γεωργιάδη
Κατερίνα Δημάτη
Δάφνη Κιουρκτσόγλου
Δάφνη Νικητάκη
Γρηγορία Μεθενίτη
Αλεξία Σαπρανίδου
Θάλεια Σταματέλου
Διαβάστε επίσης
3 αρχαίες τραγωδίες που πρέπει οπωσδήποτε να δείτε