fbpx
Monday, May 19, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Μάνος Χατζιδάκις (1925 – 1994): «Γεννήθηκα κατευθείαν 21 χρονών»

Μόδεστος Κούρτης by Μόδεστος Κούρτης
December 16, 2020
in Interview, Music
Μάνος Χατζιδάκις (1925 – 1994): «Γεννήθηκα κατευθείαν 21 χρονών»
18
SHARES
1.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Σαν να μην έφυγε ποτέ. Το αποδεικνύει η αντοχή των έργων του στο χρόνο, το ενδιαφέρον που δείχνουν οι νεότερες γενιές, οι online συζητήσεις, οι επανεκτελέσεις εμβληματικών του έργων, η αναζήτηση στοιχείων για τη ζωή του.

Αυτό κάνουμε και εμείς και μοιραζόμαστε μαζί σας ένα μικρό διαμάντι. Ο,τι ακολουθεί αποτελεί επιμελημένο απόσπασμα από τη συνέντευξη της Όλγας Μπακομάρου που δημοσιεύτηκε το 1976 στο περιοδικό «Γυναίκα». Μέσω αυτής της πηγής μπορούμε να ανακαλέσουμε κάποιες από τις πτυχές ενός ανθρώπου που πάντα ονειρευόταν, χωρίς να διστάζει να αποδομεί ακόμη και τον ίδιο του τον εαυτό και να τρολάρει πολύ πριν ανακαλυφθούν τα τρολ.
Ολόκληρη η συνέντευξη υπάρχει στο βιβλίο της δημοσιογράφου Όλγας Μπακομάρου «Ωσεί Παρόντες» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Αρμός, μαζί με 25 άλλες συνεντεύξεις με κορυφαίες προσωπικότητες της νεοελληνικής πραγματικότητας, από τον Γρηγόρη Μπιθικώτση μέχρι τον Στέλιο Καζαντζίδη και από τον Ανδρέα Παπανδρέου μέχρι τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Αξίζει πραγματικά να το προμηθευτείτε.

Αποκαλούν εσάς και τον Θεοδωράκη θεμελιωτές της νεώτερης ελληνικής μουσικής. Το δέχεστε;
Δυστυχώς, στον τόπο μας, οι ιστορίες γράφονται από δημοσιογράφους, όχι από ιστορικούς. Και δεν μπορώ να είμαι υπεύθυνος ιστορικά για τις δημοσιογραφικές τοποθετήσεις του θέματος «Μουσική».

Ποια είναι, λοιπόν, η άποψή σας;
Το θέμα είναι μεγάλο για μια συνέντευξη, έτσι καλύτερα ας μείνουμε λιγάκι στο παιχνίδι της υποθέσεως. Δεν πιστεύω, βασικά, ότι θεμελιωτές της νεώτερης ελληνικής μουσικής είναι ο κ. Θεοδωράκης ή εγώ. Το βάζω «ή εγώ» γιατί αυτό το «και» δεν το δέχομαι, δεν το δέχτηκα ποτέ. Ο κ. Θεοδωράκης είναι μια άλλη περίπτωση και του λόγου μου είμαι μια άλλη περίπτωση. Προς Θεού δεν υποτιμώ τον κ. Θεοδωράκη, τον αγαπώ πάρα πολύ, είναι παλιός φίλος και εκτιμώ όλη τη μουσική του προσφορά, καθώς και την πολιτική του δραστηριότητα. Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Σας έλεγα, λοιπόν, ότι η άποψη πως η αναμόρφωση της ελληνικής μουσικής προήλθε από τον κ. Θεοδωράκη ή εμένα είναι λίγο sui generis και εγώ τουλάχιστον δεν τη δέχομαι. Όχι από σεμνοτυφία, αλλά από επίγνωση.

Ποιο είναι σήμερα το πολιτιστικό μας επίπεδο;
Πολύ μεγάλο.

Αντίθετη είναι η κοινή αντίληψη. Από τον τρόπο που κυκλοφορούμε στους δρόμους ως το σημείο να μην ξέρουμε τους ποιητές μας.
Όλοι οι λαοί συμπεριφέρονται στο δρόμο ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία τους. Δεν υπάρχει κανένα μοντέλο. Ένα αυτό. Τώρα για τους ποιητές. Γιατί να τους ξέρουμε;

Μα δεν είναι στοιχείο πολιτισμού να ξέρουμε τους ποιητές μας;
Δεν είμαστε καλά. Αυτό δεν είναι στοιχείο πολιτισμού. Είναι βαρβαρότης.

Βαρβαρότης;
Τελείως. Μόνο στη Ρωσία γνωρίζουν τους ποιητές τους όλους. Την ποίηση δεν πρέπει να τη γνωρίζεις, αλλά να την ανακαλύπτεις. Εξάλλου, γιατί να μάθεις κάτι το οποίο δεν το έχεις ανάγκη;

Ο άνθρωπος δεν έχει ανάγκη τους ποιητές;
Όχι, ο ποιητής είναι άχρηστο πράγμα στην εποχή μας. Και η Τέχνη.

Και ποια είναι τα απαραίτητα πράγματα στην εποχή μας;
Δεν ξέρω. Καθένας έχει τα δικά του χρήσιμα πράγματα, τα οποία κυνηγάει. Γενικά, τα χρήσιμα πράγματα είναι αυτά που ζητάει ο κόσμος. Τι ζητάει ο κόσμος; Έχετε δει καμιά διαδήλωση, καμιά επανάσταση για κανέναν ποιητή;

Αυτό δεν σημαίνει ότι η Τέχνη δεν βοηθάει τον άνθρωπο να γίνει καλύτερος –για να το πω έτσι «απλοϊκά», όπως μου έρχεται στο μυαλό αυτή τη στιγμή.
Ποιος το είπε αυτό; Έχετε δει κάτι κυρίες που πάνε στην Κρατική Ορχήστρα; Κατά τι είναι καλύτερες από εκείνες πουν δεν πάνε;

Αλήθεια, πόσο αισιόδοξος πρέπει να είσαστε, ζώντας σε έναν κόσμο που δεν έχει ανάγκη την Τέχνη και τους ποιητές;
Είμαι αισιόδοξος, ελπίζοντας ότι κάποτε θα μπορέσω να τους ξεχάσω εντελώς τους ποιητές. Και θα ζήσω απελευθερωμένος από αυτά τα ψέματα, τα οποία κληρονομήσαμε και τα συνηθίσαμε. Κι όχι μόνο εγώ. Ελπίζω ότι όλος ο κόσμος θα απαλλαγεί από όλες αυτές τις προκαταλήψεις και τις ψευτιές.

Να γυρίσουμε λίγο στο παρελθόν. Τότε που «ανακαλύψατε» το λαϊκό τραγούδι…
Α, αυτά τα πράγματα με πλήττουν θανάσιμα. Δεν ανακάλυψα τίποτε. Και τότε το κέφι μου έκανα και τώρα προσπαθώ να κάνω το κέφι μου ακόμη περισσότερο.

Από όλη τη δουλειά σας, από όλη τη δραστηριότητά σας, τι θεωρείτε πιο σημαντικό;
Τίποτα.

Ας πούμε τα «Παιδιά του Πειραιά» και το Όσκαρ που πήρατε τι είναι για εσάς;
Φρίκη. Δεν έχω καμία σχέση. Μα τι ήταν τα «Παιδιά του Πειραιά»; Ένα τραγουδάκι. Όσο για το Όσκαρ, όλοι παίρνουν ένα Όσκαρ κάποτε. Για μένα δεν είχε καμιά σημασία το Όσκαρ, όπως και για κανένα σοβαρό άνθρωπο πιστεύω. Για τους ηθοποιούς μπορεί να έχει. Κάνουν μια σταδιοδρομία, ας πούμε.

Πείτε μου κάτι από τη ζωή σας.
Μα δεν έχω ιδιωτική ζωή. Η ζωή μου είναι δημόσια, την ξέρει όλος ο κόσμος. Μόνον οι ηθοποιοί έχουν ιδιωτική ζωή.

Τότε πείτε μου μια έντονη ανάμνηση από τα παιδικά σας χρόνια.
Δεν είχα παιδικά χρόνια. Γεννήθηκα κατευθείαν 21 χρονών. Δεν έχω αναμνήσεις, πραγματικά δεν έχω. Μόνον όνειρα. Γιατί βλέπετε παρέμεινα 21 χρονών. Κι ένας νέος 21 χρονών ονειρεύεται.

Ποιο είναι, λοιπόν, το όνειρό σας αυτή τη στιγμή;
Ω, ίσως να παντρευτώ.

Ακούστε: Ο Σωκράτης Μάλαμας αφιέρωσε πρόσφατα μέσα από το κανάλι του στο Youtube, την έβδομη ενότητα #tasketa στον Μάνο Χατζιδάκι. Μια διαφορετική ανάγνωση του έργου του, όχι αναγκαστικά πιο λαϊκή…

Tags: Ελληνική ΜουσικήΈλληνες ΣυνθέτεςΌσκαρ
Previous Post

Στη Βόρεια Κορέα η επανάσταση έχει γερά θεμέλια και παστέλ χρώματα

Next Post

Το θρυλικό Monaco του McQueen πουλήθηκε για 2,2 εκατ. δολάρια

Next Post
Το θρυλικό Monaco του McQueen πουλήθηκε για 2,2 εκατ. δολάρια

Το θρυλικό Monaco του McQueen πουλήθηκε για 2,2 εκατ. δολάρια

Γεννημένοι να τολμούν

Γεννημένοι να τολμούν

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Νίκος Παπάζογλου: 10 χρόνια χωρίς τον τελευταίο των αυθεντικών

Νίκος Παπάζογλου: 10 χρόνια χωρίς τον τελευταίο των αυθεντικών

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
April 15, 2021
0

Στις 17 Απριλίου 2011, φεύγοντας από τη ζωή στα 63, μια ολόκληρη γενιά έχασε ένα κομμάτι του εαυτού της. Tο...

Το κάστρο της φιλοξενίας  

Το κάστρο της φιλοξενίας  

by Παντελής Περιβολάρης
August 24, 2021
0

Είναι τάση: Αρκετά μεσαιωνικά κάστρα σε όλη την Ιταλία έχουν μετατραπεί σε καταλύματα πολυτελείας, διατηρώντας την αρχική τους γοητεία. Το...

Το ταξικό πρόσωπο της τεχνολογίας

Το ταξικό πρόσωπο της τεχνολογίας

by Θανάσης Αντωνίου
July 16, 2021
0

Μια άγνωστη αλλά εξόχως διδακτική ιστορία για την Kodak, τους μαύρους των ΗΠΑ και τους τρόπους που έχει η τεχνολογία...

Πάμε πόλεμο;

Πάμε πόλεμο;

by Άλκης Φιτσόπουλος
March 9, 2022
0

Μας αρέσει να διχαζόμαστε, να διχογνωμούμε, να παίρνουμε ακραίες θέσεις, να τρωγόμαστε μεταξύ μας. Κάτι που αποδεικνύεται και στον πόλεμο...

Όταν στην κορυφή του Ναού του Ολυμπίου Διός ζούσαν ασκητές

Όταν στην κορυφή του Ναού του Ολυμπίου Διός ζούσαν ασκητές

by Αθηνά Φερεντίνου
December 6, 2022
0

Μπορεί το παράξενο κτίσμα που αιωρείτο επί δεκαετίες σε ύψος 17 μέτρων να μην υπάρχει, φωτογραφίες όμως και πίνακες της...

Ο κύκλος των μελοποιημένων ποιητών

Ο κύκλος των μελοποιημένων ποιητών

by Zeitgeist Team
March 17, 2023
0

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης (21/3) μια πολύ ενδιαφέρουσα μουσική παράσταση έρχεται στο θέατρο Σταθμός.

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Prince Oliver S/S 2025: No rules, just vibes

Prince Oliver S/S 2025: No rules, just vibes

May 15, 2025
Ο Γιώργος Γαλίτης δίνει ρεσιτάλ στον Φιάκα

Ο Γιώργος Γαλίτης δίνει ρεσιτάλ στον Φιάκα

May 14, 2025
Απόδραση από την «Ταράτσα»

Απόδραση από την «Ταράτσα»

May 12, 2025
Οι πιο αστείοι και εμβληματικοί ποδοσφαιρικοί αγώνες στην ιστορία

Οι πιο αστείοι και εμβληματικοί ποδοσφαιρικοί αγώνες στην ιστορία

May 9, 2025
Ένα βράδυ «Στην παλιά εθνική»

Ένα βράδυ «Στην παλιά εθνική»

May 7, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp