Μια χαλαρή σπουδή πάνω στους κώδικες και τους συμβολισμούς του πιο ανθεκτικού και φωτεινού ορυκτού της φύσης, αλλά και της πιο ακριβής πολυτέλειας και ματαιοδοξίας, που υμνήθηκε στον κινηματογράφο.
Πριν λίγες ημέρες, ρεπορτάζ του Bloomberg για την αγορά πολύτιμων λίθων, έκανε λόγο για εκρηκτική ανάπτυξή στις πωλήσεις διαμαντιών κατά την περίοδο του lockdown. Συγκεκριμένα, οι online πωλήσεις διαμαντιών σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Με αφορμή αυτό κάνουμε μια σύνοψη των βασικών -τωρινών και διαχρονικών- στοιχείων που συνθέτουν το σύμπαν τους.
1. Τα διαμάντια συμβολίζουν τη δύναμη, την ευημερία και τη διάρκεια στο χρόνο. Συνεκδοχικά ταυτίζονται με την αιώνια αγάπη, την πίστη, την αφοσίωση. Τα μονόπετρα δαχτυλίδια απευθύνονται στο δεξί χέρι της ανύπαντρης γυναίκας, ενώ ένα τρίπετρο συμβολίζει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της συζυγικής σχέσης.
2. Το χρώμα ενός διαμαντιού είναι βασικός παράγοντας που καθορίζει την τιμή του. Τα διαμάντια μπορούν να ανευρεθούν σε κάθε πινελιά του χρωματικού φάσματος. Μία δυσεύρετη απόχρωση (λ.χ. ροζ, γαλάζιο, πορτοκαλί) μπορεί να ανεβάσει κατακόρυφα την τιμή του, τα πιο σπάνια και ακριβά, όμως, είναι τα άχρωμα.
3. Η κοπή διαμαντιών θεωρείται τέχνη υψηλών προδιαγραφών, με μαθηματικούς και τεχνίτες να κρατούν μυστικά τα ιδανικά χιλιοστά του βάθους κάθε κοπής. Υπάρχουν στάνταρ prêt-à-porter καλούπια κοπής, όπως το αχλαδόσχημο, το στρόγγυλο, το οβάλ κ.ά.
4. Συνώνυμο της εξόρυξης διαμαντιών είναι η εταιρεία De Beers, που διακινούσε κάποτε το 80% της παγκόσμιας παραγωγής. Ιδρύθηκε το 1888 και για πολλές δεκαετίες διαμόρφωνε τάσεις και τιμές, διατηρώντας τεράστια αποθέματα στα θησαυροφυλάκιά της. Σήμερα ελέγχει περί το 40% της αγοράς, έχοντας ακόμη τις καλύτερες προσβάσεις στην Αφρική.
5. «Τα διαμάντια είναι ο καλύτερος φίλος των κοριτσιών» τραγουδούσε η αξέχαστη Μέριλιν Μονρόε το 1953 στο «Οι Άνδρες Προτιμούν τις Ξανθές». Ενώ η Σίρλεϊ Μπάσεϊ το 1971 τραγουδούσε «Diamonds are forever», στην ομώνυμη ταινία του Τζέιμς Μποντ, στην οποία πρωταγωνίστησε ο Sean Connery.
6. Με περισσότερα από 100 καταστήματα παγκοσμίως ο οίκος κοσμημάτων και διαμαντιών Tiffany & Co θεωρείται συνώνυμο των διαμαντιών. Πιο ιστορικό, το κατάστημα – ορόσημο για την pop κουλτούρα, που βρίσκεται στη γωνία της 5ης Λεωφόρου και της 57ης οδού στο Μανχάταν. Το κατάστημα αναφέρεται και στη νουβέλα «Breakfast at Tiffany’s» του Truman Capote, όπου η ατίθαση Holly Golightly αναφέρεται στο κοσμηματοπωλείο ως «το καλύτερο μέρος στον κόσμο», και φυσικά, στην ταινία Breakfast at Tiffany’s, (1961) με πρωταγωνίστρια την Audrey Hepburn που ξεροστάλιαζε στη θέα τους.
7. Η Ιμάν, η Σομαλή σύζυγος του μακαρίτη Ντέιβιντ Μπόουι, έγινε το 2002 η πρέσβειρα της De Beers, για μία σειρά διαμαντιών με έθνικ στοιχεία. Η πρώτη εμπειρία της με τα διαμάντια ήταν όταν ο Μπόουι της χάρισε ένα κίτρινο διαμάντι 14 καρατίων, με το οποίο της έκανε πρόταση γάμου.
8. Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, που πρωταγωνίστησε στην ταινία Blood Diamond (Ματωμένο Διαμάντι) του 2007, απαγορεύει στις συνοδούς τους να φορούν διαμάντια, διότι -όπως και στο σενάριο της ταινίας- υπολογίσιμος αριθμός διαμαντιών προέρχεται από παράνομες αγοραπωλησίες και συνθήκες που θυμίζουν σκλαβοπάζαρα άλλων αιώνων.
9. Η ανάγκη για διαφοροποίηση με haute couture κομμάτια (αποκλειστικής κοπής) ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, πέρασε από τη Βρετανία και σήμερα έχει εμφιλοχωρήσει για τα καλά στην Ιαπωνία, την Κίνα, τη Ρωσία, το Κατάρ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ζάπλουτοι, ολιγάρχες, μεγιστάνες και μαχαραγιάδες δεν καταδέχονται πλέον τα ετοιματζίδικα.
10. Τις τελευταίες δεκαετίες η αγορά διαμαντιών άλλαξε, λόγω των κοιτασμάτων που βρήκαν οι ανταγωνίστριες της De Beers στον Καναδά, την Αυστραλία, τη Ρωσία, την Ινδία, την Ταϊλάνδη. Χάρις σε αυτές τις νέες συνθήκες έχουν επαναπροσδιορίσει τις ισορροπίες της αγοράς και τολμούμε, να πούμε, είναι περισσότερο προσιτά από ποτέ. Αλλά είναι και παντοτινά, όπως λέει το αιώνιο σλόγκαν – tagline της De Beers.