fbpx
Monday, May 19, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Ο Φρόιντ στην Ακρόπολη

Θανάσης Αντωνίου by Θανάσης Αντωνίου
June 17, 2021
in Pop Up, Opinion
stelios-kazazis-Xfu28sRTFWY-unsplash
2
SHARES
238
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Μια ελάχιστα γνωστή ιστορία για την επίσκεψη του πατέρα της Ψυχανάλυσης στο μνημείο, με αφορμή τη σημερινή παρουσίαση της συλλογής του οίκου Dior που θα γίνει στο Καλλιμάρμαρο, τελικώς, και όχι στην Ακρόπολη, όπως είχε ζητηθεί. 

Ο γαλλικός οίκος μόδας αναστάτωσε άθελά του τα ύδατα της ελληνικής πολιτικής και πολιτιστικής σκηνής και ειδικά εκείνα του Υπουργείου Πολιτισμού με τη θέλησή του να πραγματοποιήσει την παρουσίαση της φετινής κολεξιόν του -είναι αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821- σε κάποιο αρχαιολογικό χώρο. Αν και η Ακρόπολη συγκέντρωσε τις προτιμήσεις των υπευθύνων, η κολεξιόν θα πραγματοποιηθεί στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο. Ο γαλλικός οίκος περιορίστηκε στην απόφαση του  Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να επιτρέψει την πραγματοποίηση ορισμένων μόνο συνοδευτικών φωτογραφίσεων της κολεξιόν μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους, ανάμεσά τους και η Ακρόπολη.

Ο τρόπος  με τον οποίο η χώρα μας διαχειρίζεται ή οφείλει να διαχειρίζεται ένα τόσο σημαντικό μνημείο ήρθε στο προσκήνιο και, ως συνήθως, από τη δημόσια συζήτηση δεν έλειψαν οι πολιτικές αντιπαραθέσεις ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που η Υπουργός Πολιτισμού δήλωσε ότι «μόνο καλό» μπορεί να προκύψει από την παραχώρηση των μνημείων και ότι μια τέτοια απόφαση θα λειτουργήσει θετικά για τη χώρα, τη στιγμή που επιχειρεί να επανεκκινήσει την οικονομία της και αναμένει την αναθέρμανση του τουρισμού.

Αν και η αισθητική αξία και το συμβολικό κεφάλαιο της Ακρόπολης είναι αδιαμφισβήτητα για μας τους Έλληνες, η παγκόσμια ακτινοβολία του μνημείου είναι κάτι που μετράει μερικούς μόνο αιώνες και συνδέεται με την Αναγέννηση του ευρωπαϊκού πνεύματος, το κύμα των απελευθερωτικών επαναστάσεων του 19ου αιώνα και τις εξελίξεις στην ευρωπαϊκή οικονομία. Γνωστή παγκοσμίως ήδη από τους αρχαίους χρόνους, η Ακρόπολη έγινε «ορατή» αιώνες αργότερα. Ορισμένοι ιστορικοί θεωρούν ότι η σύγχρονη ιστορία της λάμψης του μνημείου ξεκινάει το 1762 όταν εκδόθηκε το λεύκωμα «The Antiquities of Athens» στο οποίο παρουσιάζονταν, μέσω παραστατικών σκίτσων, τα οικοδομήματα της υπό οθωμανικής κατοχή Αθήνας. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, εκείνη η έκδοση αποτέλεσε τη σύγχρονη αφετηρία  του παγκόσμιου ενδιαφέροντος για τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Δυόμιση αιώνες μετά, το εκπληκτικό αυτό μνημείο έχει γίνει ένα παγκόσμιο σύμβολο, ένα από τα πιο πολυσύχναστα και πιο φωτογραφημένα μνημεία του πλανήτη.

Όπως υποστηρίζει ο Βάλεντιν Γκρέμπνερ,  Γερμανός ιστορικός και καθηγητής Ιστορίας του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης στο Πανεπιστήμιο της Λουκέρνης στο βιβλίο του «Retroland», που κυκλοφόρησε το 2018 (στα ελληνικά Εκδόσεις Λέμβος, 2021), στην περίπτωση της Ακρόπολης «παρουσιάζεται μια νέα ιστορία, καθαρισμένη από τα ακατάλληλα ή απλά περιττά τμήματα που παρελθόντος» στα οποία περιλαμβάνονται οι παρεμβάσεις των κατακτητών που πέρασαν  από τον Ιερό Βράχο, με τελευταίους τους Οθωμανούς. Έκτοτε, γράφει στο Retroland o Γκρέμπνερ, «το πρωτότυπο είναι ανοικτό για τουριστική προβολή, αλλά λόγω της δύσκολης κατάστασης συντήρησης του ναού έχει τον χαρακτήρα ενός μόνιμου εργοταξίου, μιας αδιάκοπης και μη αναστρέψιμης διάσωσης». Όσο για τον  Παρθενώνα, για τον B. Γκρέμπνερ «είναι ένα συγκρότημα πολυμέσων, διασκορπισμένο σε πολλά επίπεδα χρόνου, συνεχώς μεταβαλλόμενο και με εξωτερικές προσθήκες, χωρίς το οποίο ένα κατάλοιπο δεν μπορεί να γίνει ιστορικό μνημείο και σίγουρα όχι ιστορικό αξιοθέατο». Μάλιστα διαφωνεί με τον πανάκριβο, αντιπεριβαλλοντικό και ως ένα βαθμό αρχοντοχωριάτικο νυχτερινό φωτισμό του μνημείου, το οποίο επί δύο και πλέον χιλιετίες δεν χρειάστηκε καμία βοήθεια, κανενός λαμπτήρα και καμιάς λυχνίας για να λάμπει στο παγκόσμιο στερέωμα των μνημείων.

Ο Βάλεντιν Γκρέμπνερ, μας θυμίζει οτι το 1904, ο Σίγκμουντ Φρόιντ επισκέφτηκε με τον αδελφό του την Αθήνα και πέρασε δύο ημέρες στην Ακρόπολη, δύο πρωινά που τον σημάδεψαν για πάντα. Το κατόρθωμά του, αυτός ένα παιδί από φτωχή οικογένεια και με αμόρφωτο πατέρα, να φτάσει ταξιδεύοντας μέχρι την Ελλάδα, να περάσει από την Αθήνα και να επισκεφτεί την Ακρόπολη, του προκάλεσε ένα περίεργο συναίσθημα. Λύπη, ενοχή κι έκπληξη μαζί, πάντα σε σχέση με τον πατέρα του που δεν είχε ποτέ του την τύχη αλλά ούτε καν το όνειρο ενός τέτοιου ταξιδιού. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι εκείνη η ανάβαση, για την οποία ο Φρόιντ έγραψε αργότερα το εκπληκτικό δοκίμιο «Μια διαταραχή της μνήμης πάνω στην Ακρόπολη» (Sigmund Freud, Eine Erinnerungsstörung auf der Akropolis, 1936), ίσως να αποτελεί την αφετηρία της μετέπειτα ερμηνείας του οιδιπόδειου συμπλέγματος: ο άνδρας για να ολοκληρωθεί πρέπει να ξεπεράσει τον πατέρα.

Παγκόσμιο μνημείο που συνδέει το σήμερα με το απώτερο χθες, λαμπρό σύμβολο που μεταλαμπαδεύει πολιτισμό σε όποιον  και σε ό,τι σταθεί στα βράχια του -ακόμα και τα ρούχα του ένδοξου γαλλικού οίκου- αλλά και αφορμή για σκέψη και προβληματισμό, που μπορεί να γεννήσει μέχρι και μια από τις πιο διάσημες θεωρίες της ψυχανάλυσης, η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας «υπάρχουν και δεν υπάρχουν» όπως θα έλεγε ο Φρόιντ. «Σύμφωνα με την μαρτυρία των αισθήσεών μου, τώρα στέκομαι στην Ακρόπολη, αλλά δεν μπορώ να το πιστέψω», έγραφε…

 

Tags: ΑκρόποληDiorΨυχανάλυσηΑρχαιολογία
Previous Post

Η ανεπιτήδευτη μεγαλοπρέπεια της Μαδρίτης

Next Post

Στη Ρώμη η ζωή είναι πάντα γλυκειά

Next Post
Στη Ρώμη η ζωή είναι πάντα γλυκειά

Στη Ρώμη η ζωή είναι πάντα γλυκειά

Βάγκνερ και Σούμαν από την Εθνική Συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

Σλόγκαν σημαίνει διαχρονικότητα. Αυτό που μένει στο μυαλό των περισσοτέρων, όταν τα χρόνια περάσουν. Όπως αυτά τα 25 που ακολουθούν,...

Η εξέγερση του κάρβουνου και η Νιούκαστλ…Περιστερίου

Η εξέγερση του κάρβουνου και η Νιούκαστλ…Περιστερίου

by Άλκης Φιτσόπουλος
June 3, 2024
0

Η αιματηρή εξέγερση των κατοίκων της Ανθούπολης στο Περιστέρι, τον Μάιο του 1956 έβαλε τέλος στη ληστρική εκμετάλλευση του υπεδάφους·...

90 χρόνια Γιώργος Κατσαρός

90 χρόνια Γιώργος Κατσαρός

by Zeitgeist Team
September 2, 2024
0

Μια μοναδική βραδιά αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου συνθέτη και μαέστρου Γιώργου Κατσαρού, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν όσοι...

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022: Ήταν μια καλή χρονιά!

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022: Ήταν μια καλή χρονιά!

by Zeitgeist Team
August 25, 2022
0

Με τις καλύτερες εντυπώσεις, αλλά και εμπορική επιτυχία ολοκληρώθηκε το καλοκαιρινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022. Αυτός είναι ο...

Μπαμπού: ο «πράσινος χάλυβας» του 21ου αιώνα

Μπαμπού: ο «πράσινος χάλυβας» του 21ου αιώνα

by Παντελής Περιβολάρης
April 25, 2022
0

Ένα εντυπωσιακό αίθριο κατασκευασμένο από χιλιάδες κομμάτια μπαμπού είναι το νέο αξιοθέατο του βιετναμέζικου νησιού Που Κουόκ, αλλά και ένας...

Slot machines, τα πραγματικά φρούτα της εποχής

Slot machines, τα πραγματικά φρούτα της εποχής

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 30, 2023
0

Από το ένα καζίνο σε κάθε πολιτεία/νομό, στο ένα Λας Βέγκας σε κάθε κινητό. Ή αλλιώς, μια ιστορία για το...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Να πώς θα κάνετε το σπίτι σας ένα καταφύγιο υγιεινής

Να πώς θα κάνετε το σπίτι σας ένα καταφύγιο υγιεινής

May 19, 2025
Έτσι η κρεβατοκάμαρά σας θα μοιάζει με σουίτα ξενοδοχείου 

Έτσι η κρεβατοκάμαρά σας θα μοιάζει με σουίτα ξενοδοχείου 

May 19, 2025
Prince Oliver S/S 2025: No rules, just vibes

Prince Oliver S/S 2025: No rules, just vibes

May 15, 2025
Ο Γιώργος Γαλίτης δίνει ρεσιτάλ στον Φιάκα

Ο Γιώργος Γαλίτης δίνει ρεσιτάλ στον Φιάκα

May 14, 2025
Απόδραση από την «Ταράτσα»

Απόδραση από την «Ταράτσα»

May 12, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp