Η μουσική που ακούμε λέει για εμάς «να, αυτός είμαι!» και αποκαλύπτει πολλά για τις επιθυμίες, τις αξίες και τον εσωτερικό μας κόσμο, αλλά και για τα πράγματα που αγαπάμε.
Είμαστε ό,τι ακούμε! Δεν θα πρέπει να προξενεί έκπληξη το γεγονός ότι η προσωπικότητα σχετίζεται με τις μουσικές προτιμήσεις, το σημείο αφετηρίας αρκετών ερευνών τα τελευταία χρόνια. Τα άτομα επιλέγουν μουσικά είδη που ταιριάζουν με την προσωπικότητά τους και μετά, προκειμένου να ορίσουν την ταυτότητά τους, φοράνε ιδιαίτερα ρούχα, έχουν τους δικούς τους ξεχωριστούς ενδυματολογικούς κώδικες, χρησιμοποιούν αργκό κ.λπ. Π.χ. οι ροκάδες και οι μεταλλάδες αγαπούν τα jeans και τα δερμάτινα, ενώ οι χιπχοπάδες προτιμούν τα φαρδιά αθλητικά ρούχα. Επίσης, λόγω της πιστότητάς τους σε ένα συγκεκριμένο μουσικό είδος έχουν και ανάλογες αντιλήψεις για τη ζωή. Για παράδειγμα, κάποιος που ακούει λαϊκή μουσική έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι ένας άνθρωπος απλός, καθημερινός, σε σχέση με κάποιον που ακούει κλασική μουσική και νιώθει καλύτερα στη λυρική σκηνή, σε σχέση με τα μπουζούκια.Η πιο σημαντική έρευνα στον συγκεκριμένο τομέα, έχει γίνει πριν μερικά χρόνια από τον καθηγητή Adrian North του Πανεπιστημίου Heriot-Watt που βρίσκεται στο Εδιμβούργο και πρόκειται για μια δουλειά που θεωρείται αξεπέραστη. Ο καθηγητής πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη μέχρι τώρα μελέτη που συνδέει τις μουσικές προτιμήσεις με τις προσωπικότητες. Κατά τη διάρκεια της μιας τριετίας που διήρκεσε η έρευνα, ο North ζήτησε από περισσότερους από 36.000 ανθρώπους σε πάνω από 60 χώρες να αξιολογήσουν ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών με σειρά προτίμησης. Παράλληλα, αξιολογήθηκαν ορισμένες πτυχές της προσωπικότητάς τους, βάσει δομημένου ερωτηματολογίου. Τα συμπεράσματα έδειξαν ότι το αγαπημένο είδος μουσικής ενός ατόμου συνδέεται στενά με την προσωπικότητά του. «Πάντα υποψιαζόμασταν μια σχέση μεταξύ του μουσικού γούστου και της προσωπικότητας κάποιου. Αυτή είναι η πρώτη φορά που μπορέσαμε να το εξετάσουμε με πραγματική λεπτομέρεια. Κανείς δεν το είχε κάνει ποτέ σε αυτήν την κλίμακα στο παρελθόν», έχει δηλώσει ο καθηγητής. Ας δούμε τα βασικά ευρήματα της έρευνας.
Ποπ
Oι φανατικοί ακροατές της Ποπ είναι στατιστικώς πιο πιθανόν να είναι εξωστρεφείς και ειλικρινείς. Παρόλα αυτά, αυτοί οι άνθρωποι φαίνεται να είναι πολύ λιγότερο δημιουργικοί και ευρηματικοί.
Ροκ & Heavy Metal
Παρά το γεγονός ότι απεικονίζονται ως επιθετικοί, θυμωμένοι ή αγενής, οι ακροατές του ροκ και των υποκατηγοριών του είναι συνήθως αρκετά ευαίσθητοι άνθρωποι. Είναι επίσης αρκετά δημιουργικοί, αλλά υποφέρουν από χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Ραπ & Χιπ Χοπ
Σε αντίθεση με το στερεότυπο, η έρευνα δεν βρήκε συσχέτιση μεταξύ της βίας και των οπαδών του εν λόγω μουσικού είδους. Οι ακροατές αυτοί έχουν υψηλή αυτοεκτίμηση, είναι εξωστρεφείς και αντιμετωπίζουν το χιπ χοπ ως ευκαιρία για αυτοέκφραση.
Indie
Οι οπαδοί της ανεξάρτητης ροκ μουσικής είναι γενικώς σκεπτόμενοι, δημιουργικοί, ελαφρώς εσωστρεφείς, αλλά και λιγότερο εργατικοί, σύμφωνα με τη μελέτη.
Τζαζ & Μπλουζ
Οι λάτρεις της Jazz είναι στατιστικώς πολύ πιο εξωστρεφείς και χαρούμενοι άνθρωποι. Φαίνεται μάλιστα να διαθέτουν αυτοπεποίθηση και χιούμορ.
Κλασική & Όπερα
Οι λάτρεις του Μότσαρτ και του Μπετόβεν είναι πολύ πιο άνετοι με τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Παρά το γεγονός ότι είναι εσωστρεφείς, έχουν ισχυρή αυτοεκτίμηση και έχουν μια έμφυτη αγάπη για το μεγαλείο.
Country
Οι οπαδοί αυτού του είδους φαίνεται ότι είναι σκληρά εργαζόμενοι, αλλά και εξωστρεφείς και απλοί.
Ρέγκε
Οι φαν του συγκεκριμένου είδους έχουν υψηλή αυτοεκτίμηση, είναι δημιουργικοί, βολικοί στις σχέσεις τους και φιλικοί, αλλά όχι τόσο σκληρά εργαζόμενοι.