Τι λέει ο Χριστιανισμός και ειδικότερα η Ορθόδοξη θεολογία για τα αγγελικά πλάσματα και τον κόσμο των ασώματων όντων που παρότι δεν τα βλέπουμε, υπάρχουν.
Οι άγγελοι είναι ασώματα όντα που έχουν νου, θέληση και δύναμη. Ήρθαν στην ύπαρξή από τον Θεό για να τον δοξάζουν και να τον υπηρετούν, πριν από τους ανθρώπους, καθώς ο αόρατος κόσμος δημιουργήθηκε πριν από τον ορατό. Εκτός από το να ψάλλουν τους θεοπρεπείς ύμνους (Αλληλούια», «Άγιος, Άγιος, Άγιος», «γελ») και να δοξολογούν τον Θεό, εκτελούν θείες υπηρεσίες, συμμετέχουν στη διενέργεια θαυμάτων, προφυλάσσουν και διευθετούν ζητήματα. Τα χαρακτηριστικά των αγγέλων είναι ότι έχουν ουσία νοερά, είναι αεικίνητοι, έχουν αυτεξούσιο, είναι αθάνατοι και δεν αμαρτάνουν. Η μετακίνησή τους γίνεται ταχύτατα, αλλά δεν είναι πανταχού παρόντες. Κάθε φορά βρίσκονται σε συγκεκριμένο τόπο, δίχως να γνωρίζουν το τι συμβαίνει αλλού.
Δεν έχουν φύλο, γιατί η φύση τους είναι πνευματική, ενώ δεν χρειάζονται τροφή για να ζήσουν, ή ανάπαυση για να ξεκουραστούν, αλλά ούτε πεθαίνουν και ούτε πολλαπλασιάζονται. Η αθανασία τους δεν πηγάζει από τη φύση τους, αλλά επειδή μετέχουν «κατά χάριν» στην αγιότητα του Θεού.
Το όνομα «άγγελος» σημαίνει «αγγελιαφόρος» και ονομάστηκαν έτσι γιατί αποστέλλονται από τον Θεό για να αναγγείλουν στους ανθρώπους το θέλημα του. Έτσι για παράδειγμα ο Γαβριήλ στάλθηκε από τον Θεό να αναγγείλει στην παρθένο Μαριάμ τη σάρκωση του Σωτήρα.
Δεν είναι ούτε παντογνώστες, ούτε παντοδύναμοι όπως ο Θεός. Δεν γνωρίζουν τα μέλλοντα, παρά μόνο αν τους τα αποκαλύψει ο Θεός, ούτε γνωρίζουν τι ακριβώς κρύβεται στην καρδιά κάθε ανθρώπου. Δεν γνωρίζουν πότε θα γίνει η συντέλεια του κόσμου και η Δευτέρα παρουσία του Χριστού.
Ο αριθμός των αγγέλων είναι πολύ μεγάλος, απροσμέτρητος. Κατά τις διάφορες, δε, σχέσεις της διακονίας τους αποτελούν διάφορες τάξεις. Κατά τον Άγιο Ιερομάρτυρα Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, ο αγγελικός κόσμος χωρίζεται σε 9 τάγματα. Σεραφείμ, Χερουβείμ, Θρόνοι. Κυριότητες, Δυνάμεις, Εξουσίες. Αρχές, Αρχάγγελοι, Άγγελοι.
Ονομαστικά από την Αγία Γραφή γνωρίζουμε μόνο τρεις αγγέλους: τον Μιχαήλ, τον Γαβριήλ και τον Ραφαήλ -οι δύο πρώτοι λέγονται και αρχάγγελοι. Τον Γαβριήλ, που σημαίνει «ήρωας του Θεού», τον γνωρίζουμε από την εμφάνισή του στον προφήτη Δανιήλ, στον προφήτη Ζαχαρία και στη Θεοτόκο. Γνωρίζουμε επίσης τον Μιχαήλ, που σημαίνει «τις ως ο Θεός ημών», ο οποίος εμφανίζεται πολλές φορές στη Παλαιά Διαθήκη. Ο Ραφαήλ είναι ο τρίτος άγγελος που γνωρίζουμε, το όνομά του σημαίνει «ο Κύριος θεραπεύει» και εμφανίζεται στον Τωβίτ μεταφέροντας τις ανθρώπινες προσευχές στο θρόνο του Θεού.
Κάθε ένας από μας έχει τον άγγελο φύλακα του και ο ίδιος ο Χριστός έχει πει ότι δεν πρέπει να τους περιφρονούμε, διότι αυτοί βλέπουν στους ουρανούς πάντοτε το πρόσωπό του Θεού. Οι Πατέρες της εκκλησίας διδάσκουν ότι απαραίτητη προϋπόθεση παραμονής του φύλακα αγγέλου δίπλα στον άνθρωπο, είναι ο ενάρετος βίος, διαφορετικά απομακρύνεται εξαιτίας των πονηρών και αμαρτωλών έργων. Ο άγγελος αυτός παρηγορεί στις θλίψεις, βοηθά στους πόνους, συμπάσχει με τον άνθρωπο, τον οδηγεί στη μετάνοια και τον προστατεύει από ορατούς και αόρατους εχθρούς.