fbpx
Wednesday, March 29, 2023
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Η απίστευτη ιστορία της Καλλιόπης και των άλλων 8 μουσών της Ομόνοιας του ‘30

Αθηνά Φερεντίνου by Αθηνά Φερεντίνου
November 1, 2022
in Retro-Vintage
Η απίστευτη ιστορία της Καλλιόπης και των άλλων 8 μουσών της Ομόνοιας του ‘30
10
SHARES
989
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Τα οκτώ αγάλματα που δέσποζαν πριν από έναν αιώνα στην πιο διάσημη πλατεία της χώρας, εξοστρακίστηκαν ως ακαλαίσθητα και για χρόνια έμεναν στα αζήτητα. Όμως, ένα από αυτά τα γλυπτά έμελλε να συνδεθεί για πάντα με την απεχθέστερη αγγαρεία του στρατού.

Ήταν καλοκαίρι του 1930 όταν ο τότε πρωθυπουργός, Ελευθέριος Βενιζέλος, εγκαινίασε τον σταθμό του υπόγειου σιδηρόδρομου στην πλατεία Ομονοίας. Μέχρι τότε, ο σταθμός ήταν ημιυπόγειος και δεν εξυπηρετούσε το μεγαλόπνοο σχέδιο επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής που θα εισήγαγε την Αθήνα σε μια νέα εποχή. Η υπάρχουσα πλατεία Ομόνοιας, ήταν γεμάτη από παρτέρια με λουλούδια, φοίνικες, ξύλινα παγκάκια και λιγοστά καταστήματα τριγύρω, εικόνα που παρέπεμπε περισσότερο σε εξοχή και όχι σε αστικό κέντρο. Αρχικά, το συγκεκριμένο σημείο προοριζόταν για την ανέγερση των βασιλικών ανακτόρων και αρκετών δημόσιων κτιρίων, αλλά τελικά ο σχεδιασμός άλλαξε. Έτσι, αποφασίστηκε να γίνει πλατεία και κανείς δεν φανταζόταν τη ραγδαία ανάπτυξη της περιοχής που θα σημειωνόταν μελλοντικά.

Παράλληλα με την ανακατασκευή του σταθμού, αποφασίστηκε να αλλάξει και η όψη της πλατείας, και να αποκτήσει μια διαφορετική χρήση, με τον σχεδιασμό της να πλησιάζει στα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τοποθετήθηκαν μαρμάρινα κιγκλιδώματα στις εισόδους προς τον υπόγειο σιδηρόδρομο, οι φοίνικες και τα λουλούδια απομακρύνθηκαν και σταδιακά, έγινε απλά ένα πέρασμα για όσους περιδιάβαιναν την πόλη αντί για έναν προορισμό χαλάρωσης κάτω από τα σκιερά δέντρα.

Η υπογειοποίηση του σταθμού, έκανε αναγκαία την κατασκευή ενός δικτύου εξαερισμού, με αποτέλεσμα οι μεγάλες απολήξεις των εγκαταστάσεων να είναι παραπάνω από εμφανείς στην επιφάνεια, περιμετρικά της πλατείας, κάτι που κατέστρεφε την εικόνα όλου του έργου. Για να καλυφθούν οι οπές των εξαερισμών, τέσσερα χρόνια μετά τα εγκαίνια και επί δημαρχίας Σπύρου Μεκούρη, κατασκευάστηκαν 9 τσιμεντένιες βάσεις για να τοποθετηθούν επάνω από τις απολήξεις του δικτύου. Οι κατασκευές ήταν ψηλές βάσεις που κατέληγαν σε κίονες λειτουργώντας ως καμινάδες των εξαερισμών. Στις βάσεις αυτές, φιλοξενούνταν τα αγάλματα των Μουσών, σε καθιστή θέση, φιλοτεχνημένα από μια ομάδα καλλιτεχνών που είχε ορίσει η Δημοτική Αρχή.

Ωστόσο, οι θέσεις επάνω στην πλατεία ήταν μόνο 8, ενώ οι Μούσες ήταν 9. Η Δημοτική Αρχή αποφάσισε ότι η μία από τις εννέα, έπρεπε να τοποθετηθεί σε άλλο σημείο και όχι επάνω στην πλατεία μαζί με τις υπόλοιπες. Σε αυτό το σημείο, ένα μικρό κομμάτι της ιστορίας αγνοείται, καθώς είναι δεν είναι γνωστό γιατί κατασκευάστηκαν 8 βάσεις αντί για 9, όπως δεν είναι γνωστό και το κριτήριο με το οποίο έγινε η επιλογή της εκτοπισμένης Μούσας.

Έτσι λοιπόν, η ευγενέστερη από όλες, η πιο μεγαλοπρεπής και σεβαστή Μούσα, απομακρύνθηκε από την επιφάνεια της πλατείας και εγκαταστάθηκε σε ξεχωριστό σημείο. Αυτή, ήταν η Καλλιόπη, η προστάτιδα της επικής ποίησης, της ρητορικής και όλων των καλών τεχνών, η Μούσα που επικαλούνταν όλοι οι αοιδοί για έμπνευση, πριν ξεκινήσουν να απαγγέλουν, η Μούσα που με την επίκλησή της ξεκινούν και τα Ομηρικά Έπη. Ήταν τέτοιος ο θαυμασμός για την Καλλιόπη, που ανέκαθεν σε όλες τις αναπαραστάσεις, οι καλλιτέχνες την αποτύπωναν νέα, όμορφη και επιβλητική, στεφανωμένη με άνθη. Όμως, το σημείο όπου τοποθετήθηκε το άγαλμα της Καλλιόπης, δεν ήταν αντάξιό της. Η άστοχη επιλογή του χώρου εγκατάστασή της, είναι αυτή που έμελλε να κάνει τις «Μούσες της Ομόνοιας» και ιδιαίτερα την πιο ένδοξη, να μείνουν στην Ιστορία…

Η Καλλιόπη τοποθετήθηκε στον υπόγειο σταθμό, ακριβώς δίπλα από τα δημόσια ουρητήρια. Έτσι, όποιος περαστικός ρωτούσε πού είναι τα ουρητήρια, έπαιρνε την απάντηση: είναι κάτω, στην Καλλιόπη. Σταδιακά, το όνομα της ένδοξης Μούσας ταυτίστηκε με τις τουαλέτες και αργότερα με την απεχθέστερη των αγγαρειών που χρεώνονται στους φαντάρους, δηλαδή τον καθαρισμό των τουαλετών του στρατώνα.

Το 1936, μόλις δύο χρόνια μετά την τοποθέτηση των αγαλμάτων, ο τότε δήμαρχος Κωνσταντίνος Κοτζιάς αποφάσισε πως τα συγκεκριμένα γλυπτά πρέπει να απομακρυνθούν, γιατί τα έβρισκε αντιαισθητικά. Οι Μούσες ξηλώθηκαν και μέχρι το 1950, τα γλυπτά παρέμειναν σε αποθήκες, όταν κάποια από αυτά δόθηκαν ως δωρεά σε διάφορους δήμους της χώρας. Τέσσερα αγάλματα δωρίσθηκαν στον Δήμο Καρδίτσας, μεταξύ των οποίων και μία από τις 3 Χάριτες που είχε φιλοτεχνηθεί για άλλο σημείο της Αθήνας. Δύο γλυπτά μεταφέρθηκαν στις Καρυές Λακωνίας και δύο στην Αμοργό. Σε ορισμένα από αυτά τα αγάλματα δεν διακρίνεται το όνομα και έτσι είναι δύσκολη η αναγνώριση και η απογραφή τους. Αναμενόμενα, η τύχη της Καλλιόπης αγνοείται. Οι σύγχρονοι δεν της φέρθηκαν και τόσο καλά…

Ακολουθήστε το zeitgeist.gr στο facebook για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία, πατώντας like στο facebook banner που βλέπετε κάτω ή πάνω δεξιά.

Tags: SliderΕλλάδαΑρχαία Ελλάδα
Previous Post

Ο παλαιωμένος καφές είναι το μέλλον

Next Post

6 προχωρημένες παραστάσεις που πρέπει να δεις

Next Post
6 προχωρημένες παραστάσεις που πρέπει να δεις

6 προχωρημένες παραστάσεις που πρέπει να δεις

Γιατί και πώς οι γυναίκες αποπλανούν

Γιατί και πώς οι γυναίκες αποπλανούν

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Έτσι παράγεται το malt ουίσκι

Έτσι παράγεται το malt ουίσκι

by Μόδεστος Κούρτης
December 20, 2021
0

Όλοι το απολαμβάνουν, λίγοι όμως ξέρουν πώς παράγεται. Δείτε εδώ, με απλά λόγια, πώς δημιουργείται το νερό της φωτιάς και...

James Rodríguez: Ένα brand name γεννιέται

James Rodríguez: Ένα brand name γεννιέται

by Άλκης Φιτσόπουλος
March 23, 2023
0

Ο ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού Χάμες Ροντρίγκες δεν έχει ταλέντο μόνο στο ποδόσφαιρο. Οι γνώσεις του στο μάρκετινγκ είναι τέτοιες που...

Η ΔΕΘ των θαυμάτων: Οικονομία & Πολιτική

Η ΔΕΘ των θαυμάτων: Οικονομία & Πολιτική

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
September 5, 2022
0

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης ήταν συνυφασμένη με την οικονομία και την πολιτική, από τις πρώτες κιόλας διοργανώσεις και την εποχή...

Αυτοί που σηκώνουν τα βάρη του κόσμου

Αυτοί που σηκώνουν τα βάρη του κόσμου

by Zeitgeist Team
February 15, 2021
0

Η τεχνική επεξεργασίας εικόνων αλλάζει νοήματα, ιδέες, οπτικές και μετατρέπει τους επίμονους αχθοφόρους και τους χαμάληδες σε αυτό που πραγματικά...

Είδαμε την «Ασκητική» και νιώσαμε τη μεταφυσική αγωνία του Καζαντζάκη 

Είδαμε την «Ασκητική» και νιώσαμε τη μεταφυσική αγωνία του Καζαντζάκη 

by Zeitgeist Team
May 16, 2022
0

Η θεατρική μεταφορά του θεμελιώδους έργου του Νίκου Καζαντζάκη στο Βρετάνια προσφέρει στιγμές ψυχικής ανάτασης και φιλοσοφικής ενατένισης. 

Στη Βόρεια Κορέα η επανάσταση έχει γερά θεμέλια και παστέλ χρώματα

Στη Βόρεια Κορέα η επανάσταση έχει γερά θεμέλια και παστέλ χρώματα

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 16, 2020
0

Ενώ ο κορωνοϊός στη Γη έχει οδηγήσει στο θάνατο πάνω από ενάμιση εκατομμύριο ως τώρα, στο δύσμοιρο βασίλειο της Ασίας...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Πώς είναι να είσαι 17 ετών;

Εύη Νεοφώτιστου

Όσα μαθαίνουμε στο γυμναστήριο για την ψυχική μας υγεία

Αθηνά Φερεντίνου

Το πείραμα της υπακοής και η δύναμη της εξουσίας

Άλκης Φιτσόπουλος

Το τίμημα της εξυπνάδας

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

Τα 5 πουλόβερ που πρέπει να έχεις στην ντουλάπα σου

Τα 5 πουλόβερ που πρέπει να έχεις στην ντουλάπα σου

by Βανέσα Αποστολίδου
October 19, 2022
0

Ματθαίος Γιωσαφάτ (1937 – 2022): «Δυστυχώς, δεν είναι και πολύ ώριμοι οι Έλληνες»

Ματθαίος Γιωσαφάτ (1937 – 2022): «Δυστυχώς, δεν είναι και πολύ ώριμοι οι Έλληνες»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
July 27, 2022
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Ecodialogues: Διάλογοι για τη φύση και το κλίμα

Ecodialogues: Διάλογοι για τη φύση και το κλίμα

March 29, 2023
Ο εκλεπτυσμένος κυνισμός ενός ασυνήθιστου καλλιτέχνη  

Ο εκλεπτυσμένος κυνισμός ενός ασυνήθιστου καλλιτέχνη  

March 29, 2023
Η Alicja Kozlowska κεντάει brands, πλέκει εγκώμια και εξυφαίνει συμβολισμούς   

Η Alicja Kozlowska κεντάει brands, πλέκει εγκώμια και εξυφαίνει συμβολισμούς   

March 29, 2023
Γκουστάβο Πογέτ: «Εδώ δεν έχω έρθει για ρηλάξ»

Γκουστάβο Πογέτ: «Εδώ δεν έχω έρθει για ρηλάξ»

March 27, 2023
Αυτό το brand είναι συνώνυμο με το ποιοτικό και μοντέρνο ανδρικό κοστούμι

Αυτό το brand είναι συνώνυμο με το ποιοτικό και μοντέρνο ανδρικό κοστούμι

March 27, 2023

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp