fbpx
Sunday, July 13, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Η απίστευτη ιστορία της Καλλιόπης και των άλλων 8 μουσών της Ομόνοιας του ‘30

Αθηνά Φερεντίνου by Αθηνά Φερεντίνου
November 1, 2022
in Retro-Vintage
Η απίστευτη ιστορία της Καλλιόπης και των άλλων 8 μουσών της Ομόνοιας του ‘30
13
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Τα οκτώ αγάλματα που δέσποζαν πριν από έναν αιώνα στην πιο διάσημη πλατεία της χώρας, εξοστρακίστηκαν ως ακαλαίσθητα και για χρόνια έμεναν στα αζήτητα. Όμως, ένα από αυτά τα γλυπτά έμελλε να συνδεθεί για πάντα με την απεχθέστερη αγγαρεία του στρατού.

Ήταν καλοκαίρι του 1930 όταν ο τότε πρωθυπουργός, Ελευθέριος Βενιζέλος, εγκαινίασε τον σταθμό του υπόγειου σιδηρόδρομου στην πλατεία Ομονοίας. Μέχρι τότε, ο σταθμός ήταν ημιυπόγειος και δεν εξυπηρετούσε το μεγαλόπνοο σχέδιο επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής που θα εισήγαγε την Αθήνα σε μια νέα εποχή. Η υπάρχουσα πλατεία Ομόνοιας, ήταν γεμάτη από παρτέρια με λουλούδια, φοίνικες, ξύλινα παγκάκια και λιγοστά καταστήματα τριγύρω, εικόνα που παρέπεμπε περισσότερο σε εξοχή και όχι σε αστικό κέντρο. Αρχικά, το συγκεκριμένο σημείο προοριζόταν για την ανέγερση των βασιλικών ανακτόρων και αρκετών δημόσιων κτιρίων, αλλά τελικά ο σχεδιασμός άλλαξε. Έτσι, αποφασίστηκε να γίνει πλατεία και κανείς δεν φανταζόταν τη ραγδαία ανάπτυξη της περιοχής που θα σημειωνόταν μελλοντικά.

Παράλληλα με την ανακατασκευή του σταθμού, αποφασίστηκε να αλλάξει και η όψη της πλατείας, και να αποκτήσει μια διαφορετική χρήση, με τον σχεδιασμό της να πλησιάζει στα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τοποθετήθηκαν μαρμάρινα κιγκλιδώματα στις εισόδους προς τον υπόγειο σιδηρόδρομο, οι φοίνικες και τα λουλούδια απομακρύνθηκαν και σταδιακά, έγινε απλά ένα πέρασμα για όσους περιδιάβαιναν την πόλη αντί για έναν προορισμό χαλάρωσης κάτω από τα σκιερά δέντρα.

Η υπογειοποίηση του σταθμού, έκανε αναγκαία την κατασκευή ενός δικτύου εξαερισμού, με αποτέλεσμα οι μεγάλες απολήξεις των εγκαταστάσεων να είναι παραπάνω από εμφανείς στην επιφάνεια, περιμετρικά της πλατείας, κάτι που κατέστρεφε την εικόνα όλου του έργου. Για να καλυφθούν οι οπές των εξαερισμών, τέσσερα χρόνια μετά τα εγκαίνια και επί δημαρχίας Σπύρου Μεκούρη, κατασκευάστηκαν 9 τσιμεντένιες βάσεις για να τοποθετηθούν επάνω από τις απολήξεις του δικτύου. Οι κατασκευές ήταν ψηλές βάσεις που κατέληγαν σε κίονες λειτουργώντας ως καμινάδες των εξαερισμών. Στις βάσεις αυτές, φιλοξενούνταν τα αγάλματα των Μουσών, σε καθιστή θέση, φιλοτεχνημένα από μια ομάδα καλλιτεχνών που είχε ορίσει η Δημοτική Αρχή.

Ωστόσο, οι θέσεις επάνω στην πλατεία ήταν μόνο 8, ενώ οι Μούσες ήταν 9. Η Δημοτική Αρχή αποφάσισε ότι η μία από τις εννέα, έπρεπε να τοποθετηθεί σε άλλο σημείο και όχι επάνω στην πλατεία μαζί με τις υπόλοιπες. Σε αυτό το σημείο, ένα μικρό κομμάτι της ιστορίας αγνοείται, καθώς είναι δεν είναι γνωστό γιατί κατασκευάστηκαν 8 βάσεις αντί για 9, όπως δεν είναι γνωστό και το κριτήριο με το οποίο έγινε η επιλογή της εκτοπισμένης Μούσας.

Έτσι λοιπόν, η ευγενέστερη από όλες, η πιο μεγαλοπρεπής και σεβαστή Μούσα, απομακρύνθηκε από την επιφάνεια της πλατείας και εγκαταστάθηκε σε ξεχωριστό σημείο. Αυτή, ήταν η Καλλιόπη, η προστάτιδα της επικής ποίησης, της ρητορικής και όλων των καλών τεχνών, η Μούσα που επικαλούνταν όλοι οι αοιδοί για έμπνευση, πριν ξεκινήσουν να απαγγέλουν, η Μούσα που με την επίκλησή της ξεκινούν και τα Ομηρικά Έπη. Ήταν τέτοιος ο θαυμασμός για την Καλλιόπη, που ανέκαθεν σε όλες τις αναπαραστάσεις, οι καλλιτέχνες την αποτύπωναν νέα, όμορφη και επιβλητική, στεφανωμένη με άνθη. Όμως, το σημείο όπου τοποθετήθηκε το άγαλμα της Καλλιόπης, δεν ήταν αντάξιό της. Η άστοχη επιλογή του χώρου εγκατάστασή της, είναι αυτή που έμελλε να κάνει τις «Μούσες της Ομόνοιας» και ιδιαίτερα την πιο ένδοξη, να μείνουν στην Ιστορία…

Η Καλλιόπη τοποθετήθηκε στον υπόγειο σταθμό, ακριβώς δίπλα από τα δημόσια ουρητήρια. Έτσι, όποιος περαστικός ρωτούσε πού είναι τα ουρητήρια, έπαιρνε την απάντηση: είναι κάτω, στην Καλλιόπη. Σταδιακά, το όνομα της ένδοξης Μούσας ταυτίστηκε με τις τουαλέτες και αργότερα με την απεχθέστερη των αγγαρειών που χρεώνονται στους φαντάρους, δηλαδή τον καθαρισμό των τουαλετών του στρατώνα.

Το 1936, μόλις δύο χρόνια μετά την τοποθέτηση των αγαλμάτων, ο τότε δήμαρχος Κωνσταντίνος Κοτζιάς αποφάσισε πως τα συγκεκριμένα γλυπτά πρέπει να απομακρυνθούν, γιατί τα έβρισκε αντιαισθητικά. Οι Μούσες ξηλώθηκαν και μέχρι το 1950, τα γλυπτά παρέμειναν σε αποθήκες, όταν κάποια από αυτά δόθηκαν ως δωρεά σε διάφορους δήμους της χώρας. Τέσσερα αγάλματα δωρίσθηκαν στον Δήμο Καρδίτσας, μεταξύ των οποίων και μία από τις 3 Χάριτες που είχε φιλοτεχνηθεί για άλλο σημείο της Αθήνας. Δύο γλυπτά μεταφέρθηκαν στις Καρυές Λακωνίας και δύο στην Αμοργό. Σε ορισμένα από αυτά τα αγάλματα δεν διακρίνεται το όνομα και έτσι είναι δύσκολη η αναγνώριση και η απογραφή τους. Αναμενόμενα, η τύχη της Καλλιόπης αγνοείται. Οι σύγχρονοι δεν της φέρθηκαν και τόσο καλά…

Ακολουθήστε το zeitgeist.gr στο facebook για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία, πατώντας like στο facebook banner που βλέπετε κάτω ή πάνω δεξιά.

Tags: SliderΕλλάδαΑρχαία Ελλάδα
Previous Post

Ο παλαιωμένος καφές είναι το μέλλον

Next Post

6 προχωρημένες παραστάσεις που πρέπει να δεις

Next Post
6 προχωρημένες παραστάσεις που πρέπει να δεις

6 προχωρημένες παραστάσεις που πρέπει να δεις

Γιατί και πώς οι γυναίκες αποπλανούν

Γιατί και πώς οι γυναίκες αποπλανούν

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Τα νέα της Rolex για το 2024

Τα νέα της Rolex για το 2024

by Zeitgeist Team
April 12, 2024
0

Οι νέες δημιουργίες της Rolex παρουσιάστηκαν, στην έκθεση υψηλής ωρολογοποιίας «Watches and Wonders 2024» στην Γενεύη. Πάρτε μια ιδέα.  

11 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τον Κωνσταντίνο Τζολάκη

11 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τον Κωνσταντίνο Τζολάκη

by Άλκης Φιτσόπουλος
May 1, 2024
0

Κάτι μας λέει ότι αυτός ο τερματοφύλακας θα αφήσει εποχή, όχι μόνο λόγω ταλέντου. Εδώ είναι όσα πρέπει να ξέρετε...

Άλκης Καμπανός: ένας χρόνος μετά

Άλκης Καμπανός: ένας χρόνος μετά

by Άλκης Φιτσόπουλος
January 23, 2023
0

Η ελληνική κοινωνία δεν πήρε το μάθημά της, τα εγκληματικά στοιχεία συνεχίζουν να αλωνίζουν και εμείς οι δημοσιογράφοι απλώς καταγράφουμε...

Η εξαφάνιση της Αμέλια Έρχαρτ και το μυστήριο της χειραφέτησης    

Η εξαφάνιση της Αμέλια Έρχαρτ και το μυστήριο της χειραφέτησης    

by Αθηνά Φερεντίνου
February 2, 2024
0

Η συζήτηση για μία από τις πιο επιδραστικές γυναίκες του 20ου αιώνα αναθερμαίνεται μετά την ανακάλυψη νέων πιθανών στοιχείων γύρω...

Τα σουρεαλιστικά δείπνα του Salvador Dali

Τα σουρεαλιστικά δείπνα του Salvador Dali

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 30, 2022
0

Τριάντα χρόνια και βάλε μετά το θάνατο (1989) του εκκεντρικού καλλιτέχνη, ο κόσμος της Τέχνης εξακολουθεί να θαμπώνεται τόσο από...

Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

Οι «Βάκχες» ως μια queer τραγωδία

by Zeitgeist Team
June 23, 2023
0

Η ανατρεπτική, τολμηρή αλλά και επίκαιρη ανάγνωση της τραγωδίας του Ευριπίδη από την Έλλη Παπακωνσταντίνου έρχεται στην Πειραιώς 260 από...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Μετάλλια για 8 κρασιά της Santo Wines στα Decanter World Wine Awards 2025

Μετάλλια για 8 κρασιά της Santo Wines στα Decanter World Wine Awards 2025

July 11, 2025
Ο μελαγχολικός εργάτης

Ο μελαγχολικός εργάτης

July 11, 2025
Κάλυμνος: Τραχιά αλλά πάντα ήρεμη

Κάλυμνος: Τραχιά αλλά πάντα ήρεμη

July 8, 2025
Το RUDU FEST 2025 είναι ένας λόγος για να πας στην Αμοργό

Το RUDU FEST 2025 είναι ένας λόγος για να πας στην Αμοργό

July 7, 2025
Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

July 3, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp