fbpx
Saturday, July 12, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Όταν το ψυχιατρικό «Χάπι» συνάντησε το θεατρικό happiness

Θανάσης Αντωνίου by Θανάσης Αντωνίου
January 13, 2023
in Theater
Όταν το ψυχιατρικό «Χάπι» συνάντησε το θεατρικό happiness
4
SHARES
449
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Μια εξαιρετική παράσταση για τη βαρβαρότητα του ψυχιατρικού εγκλεισμού, τη θεραπευτική δύναμη του θεάτρου και τη λυτρωτική παρουσία της αγάπης.

Το Θέατρο Σταθμός παρουσιάζει -για πρώτη φορά στην Ευρώπη ύστερα από την πρεμιέρα του στην Νέα Υόρκη – το τελευταίο έργο του πολυπράγμονα και πολυβραβευμένου Ιρλανδού θεατρικού συγγραφέα Έντα Ουώλς (Enda Walsh), το «Χάπι» («Medicine»), σε μετάφραση Αντώνη Γαλέου και σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη, του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου Σταθμός, ενός περιφερειακού πολιτιστικού πόλου που μέσα σε μια πενταετία έχει καταφέρει να αφήσει το στίγμα του με πραγματικά ωραίες παραστάσεις.

Ένας νέος άνθρωπος, ο Τζον Κέιν,  είναι έγκλειστος σε ψυχιατρικό κατάστημα χωρίς ο ίδιος να γνωρίζει το γιατί και λαμβάνει θεραπεία η οποία δεν φαίνεται πως έχει αποτελέσματα. Δύο κοπέλες, επαγγελματίες του θεάτρου, ηθοποιός η μία και τεχνικός σκηνής η άλλη κι ένας -βωβός επί σκηνής αλλά σημαντικός δραματουργικά- ντράμερ αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν ένα θεατρικό παιχνίδι το οποίο αποτελεί μέρος της θεραπευτικής αγωγής του ασθενή στην βάση της πεποίθησης ότι η συμβολή του θεάτρου στην ψυχική υγεία του σύγχρονου ανθρώπου είναι σημαντική.

Στην περίπτωση του έγκλειστου Τζον Κέιν, το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι κάτι άλλο από τη δραματοποίηση της προσωπικής του ιστορίας, γραμμένη μάλιστα από τον ίδιο τον ασθενή, στην οποία τον βοηθάνε οι άλλοι τρεις καλλιτέχνες – θεραπευτές που μοιράζονται μαζί του τη σκηνή. Το «Χάπι» είναι η πρόβα του θεατρικού παιχνιδιού που λαμβάνει χώρα μέσα στο ψυχιατρικό κατάστημα και ταυτόχρονα είναι μια ιστορία ψυχικής απογύμνωσης και συναισθηματικής έντασης που ξεσπά όταν ο Κέιν προσπαθεί να βάλει σε τάξη όχι μόνο το κείμενο που ο ίδιος έχει γράψει εξιστορώντας τη ζωή του, αλλά και την ίδια τη θεατρική πράξη που θα δώσει φωνή στο κείμενο αλλά και τον ίδιον.

Αν και θυμίζει κάτι από το ασφυκτικό σκηνικό ενός άλλου διάσημου λογοτεχνικού έργου, του «One Flew Over the Cuckoo’s Nest» (Ken Kesey) που μετέφερε στον κινηματογράφο ο Μίλος Φόρμαν το 1975, το θεατρικό έργο του Ουώλς (1967) είναι μια αλληγορία πάνω στον θεσμό της οικογένειας, της εκπαίδευσης, των ανθρωπίνων σχέσεων και του ψυχιατρικού εγκλεισμού. Είναι ένα κολλάζ κειμένων, ήχων, χορογραφιών και φώτων που όλα μαζί μπλέκονται σε ένα σουρεαλιστικό γαϊτανάκι κατά την εξέλιξη της παράστασης, τόσο αυτής που ετοιμάζει η ομάδα των τεσσάρων στο ψυχιατρικό ίδρυμα, όσο και αυτής που παρακολουθούμε εμείς ως θεατές.

Ελλειπτικές φράσεις, ψίθυροι και ουρλιαχτά, ειρωνεία και σαρκασμός συνθέτουν τον λόγο του Ουώλς, ο οποίος αφηγείται μια τραγική προσωπική ιστορία ψυχιατρικού εγκλεισμού στην οποία όμως χωράνε αιχμηρά σχόλια για κάποια σπαράγματα του σύγχρονου πολιτισμού: η ανατροφή των παιδιών και η δυσλειτουργία της οικογένειας,  εγκατάλειψη της δημόσιας παιδείας, τα οικονομικά αδιέξοδα της εργατικής τάξης, η αποξένωση των αστικών κέντρων, το πνιγηρό ωράριο στις κακοπληρωμένες δουλειές, ο ανταγωνισμός, τα προσχήματα και οι προκαταλήψεις στις ανθρώπινες σχέσεις. Παράλληλα, ο Εnda Walsh χρησιμοποιεί στη δραματουργία του εκφραστικούς κώδικες από διαφορετικά θεατρικά είδη (ψυχολογικό δράμα, σωματική φάρσα, μιούζικαλ, ραδιοφωνικό θέατρο, παντομίμα κ.ά.), κώδικες που συνυπάρχουν κι αξιοποιούνται από τους ηθοποιούς σε ένα κρεσέντο σκηνικής δράσης.

Ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Μάνος Καρατζογιάννης στο ρόλο του έγκλειστου Τζον Κέιν παλεύει με τους δαίμονές του, εκθέτοντας την ψυχή του και προσπαθώντας να αρθρώσει τον λόγο που του στέρησε η -εκτός των τειχών όπου ζει- κοινωνία. Αινιγματικός και καταβεβλημένος, συνεργάσιμος και ταυτόχρονα αλλόκοτος, χαρίζει μια εντυπωσιακή ερμηνεία παιδιού που έχει παγιδευτεί στο σώμα ενός ενήλικα, ελεύθερου πνεύματος που έχει αλυσοδεθεί σε μια φαρμακευτική αγωγή που δεν οδηγεί πουθενά, ανθρώπου που θέλει να δραπετεύσει από την κανονικότητα ανεβάζοντας μια παράσταση με την και για την ίδια τη ζωή του.

Η Βέρα Μακρομαρίδου (υποδύεται την ευσυνείδητη τεχνικό σκηνής που συμμετέχει υπομονετικά στο θεατρικό- θεραπευτικό παιχνίδι) και η Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη (υποδύεται εξαιρετικά τη μάλλον αδιάφορη, διεκπεραιωτική για αυτό που κάνει ηθοποιό-  θεραπεύτρια) είναι δύο καλοσχεδιασμένες αν και αφαιρετικές φιγούρες που παίζουν τους ρόλους τους, τους ρόλους των γονιών του Τζον Κέιν κ.ά.. Χορεύουν, τραγουδούν, κάνουν παντομίμα και αναπαριστούν με τραγική πληρότητα την κανονικότητα του έξω κόσμου απέναντι στην οποία αγωνίζεται να αναπνεύσει και να ορθώσει το ανάστημά της η αντικανονικότητα του έγκλειστου ασθενή τους.

Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης
Ερμηνεύουν: Βέρα Μακρομαρίδου, Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη, Μάνος Καρατζογιάννης
Μαζί τους επί σκηνής ο ντράμερ Βαγγέλης Παρασκευαϊδης
Συμμετέχουν με τη φωνή τους οι ηθοποιοί (αλφαβητική σειρά): Δημήτρης Ήμελλος, Δημήτρης Καταλειφός, Τάσος Λέκκας, Θεοδώρα Μαστρομηνά, Νένα Μεντή, Λουκία Μιχαλοπούλου, Περικλής Μουστάκης, Γιάννης Νταλιάνης, Νίκος Πουρσανίδης και Σοφία Φιλιππίδου
Σκηνικά: Κωνσταντίνος Χαλδαίος
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Φωτισμοί: Άγγελος Παπαδόπουλος
Μουσική: Παναγιώτης Μανουηλίδης
Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο Αθήνα (πλησίον του ΜΕΤΡΟ Μεταξουργείο)

Παραστάσεις: Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 18.15.
Κλείστε τα εισιτήρια σας εδώ

Ακολουθήστε το zeitgeist.gr στο facebook για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα θέματα και για να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία. ΚΛΙΚ ΕΔΩ. Ή πατήστε like στο facebook banner που βλέπετε κάτω ή πάνω δεξιά.

Tags: ΘέατροΚριτικήΠαράσταση
Previous Post

Ένα μοναδικό οπτικοακουστικό αφιέρωμα για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Next Post

Αυτές είναι οι κορυφαίες χώρες στο Design και την Αρχιτεκτονική

Next Post
Αυτές είναι οι κορυφαίες χώρες στο Design και την Αρχιτεκτονική

Αυτές είναι οι κορυφαίες χώρες στο Design και την Αρχιτεκτονική

Η «Βαβυλώνα» βγαίνει στις αίθουσες

Η «Βαβυλώνα» βγαίνει στις αίθουσες

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Είδαμε τους (καθόλου) «Σεμνότυφους» στον Μικρό Κεραμεικό

Είδαμε τους (καθόλου) «Σεμνότυφους» στον Μικρό Κεραμεικό

by Zeitgeist Team
October 18, 2023
0

Σχόλια και εντυπώσεις από ένα τρυφερά αστείο και εξαιρετικά επίκαιρο έργο που μιλάει αθυρόστομα για τις σχέσεις και το αλατοπίπερό...

Η εποχή της παντόφλας

Η εποχή της παντόφλας

by Zeitgeist Team
March 19, 2021
0

Όπου παντόφλα, βάλτε πιτζάμες, φόρμες και γενικώς athleisure. Η πανδημία απογείωσε τις πωλήσεις τους και οι Havaianas αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα....

Η Google γνωρίζει τα πάντα και για τη βιωσιμότητα

Η Google γνωρίζει τα πάντα και για τη βιωσιμότητα

by Παντελής Περιβολάρης
June 6, 2022
0

Με φουτουριστικές στέγες που είναι ταυτόχρονα και ηλιακοί συλλέκτες, η Google παρουσιάζει τη δική της αντίληψη για τη βιωσιμότητα, τους...

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για το CrossFit

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για το CrossFit

by Zeitgeist Team
May 6, 2022
0

Tο φαινόμενο της εποχής, μια μανία που συνεχώς εξαπλώνεται και συγχρόνως μια ενδιαφέρουσα φιλοσοφία. Εδώ είναι τα βασικά που πρέπει...

Τα χάρτινα γλυπτά που διαλογίζονται

Τα χάρτινα γλυπτά που διαλογίζονται

by Παντελής Περιβολάρης
August 22, 2022
0

Μια ματιά στα χάρτινα γλυπτά του Michael Velliquette και μπορεί να βρεθείτε χαμένοι στο μεγαλείο της κατασκευής: νιώθοντας τα γρανάζια,...

Μία υπέροχη ιστορία από την Πόλη

Μία υπέροχη ιστορία από την Πόλη

by Zeitgeist Team
April 13, 2021
0

Η ΑΕΚ, η Μεγάλη Κυρία του ελληνικού αθλητισμού γίνεται σήμερα 97 ετών! Στις 13 Απριλίου του 1924, την ώρα που...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Μετάλλια για 8 κρασιά της Santo Wines στα Decanter World Wine Awards 2025

Μετάλλια για 8 κρασιά της Santo Wines στα Decanter World Wine Awards 2025

July 11, 2025
Ο μελαγχολικός εργάτης

Ο μελαγχολικός εργάτης

July 11, 2025
Κάλυμνος: Τραχιά αλλά πάντα ήρεμη

Κάλυμνος: Τραχιά αλλά πάντα ήρεμη

July 8, 2025
Το RUDU FEST 2025 είναι ένας λόγος για να πας στην Αμοργό

Το RUDU FEST 2025 είναι ένας λόγος για να πας στην Αμοργό

July 7, 2025
Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

Μια μεγάλη τζαζ βραδιά

July 3, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp