Μούσα, φεμινίστρια, επαναστάτρια! Το θρυλικό και πολυφωτογραφημένο μοντέλο αλλά και γυναίκα με πολιτικό προβληματισμό και κοινωνική παρέμβαση, η Ιταλίδα θεά έγινε 80 ετών.
Πανέμορφη γυναίκα, ολοκληρωμένη επαγγελματίας κι έντονα πολιτικοποιημένη σε μια εποχή που οι κοπέλες της Μόδας κρατούσαν το στόμα τους κλειστό. Μοντέλο με διεθνή καριέρα, κοσμοπολίτισσα αλλά και βαθιά Ιταλίδα. Ερωτική κι αινιγματική, η Benedetta Barzini πάτησε τα 80 φέτος και παραμένει ένα σύμβολο του modeling, ένα διαχρονικό σημείο αναφοράς.
Γεννήθηκε το 1943 και σε ηλικία 20 ετών, το 1963, ξεκινά μια εκπληκτική πορεία στο modeling αρχικά ως μούσα του κορυφαίου αμερικανού φωτογράφου μόδας Irving Penn (1917 – 2009), ο οποίος τη φωτογράφισε για την αμερικανική Vogue. Το 1965 θα γίνει το πρώτο μοντέλο από την Ιταλία που θα εμφανιστεί στο εξώφυλλο αυτού του αμερικανικού περιοδικού και την επόμενη χρονιά το Harper’s Bazaar θα τη συμπεριλάβει στις 100 ομορφότερες γυναίκες του κόσμου: καστανόξανθα μαλλιά, τεράστια μαύρα μάτια, χαρακτηριστική ελιά στο δεξί μάγουλο, αινιγματικό χαμόγελο συνθέτουν τη σπάνια ομορφιά της. Η επαγγελματική της πορεία στο χώρο της μόδας διακόπηκε απότομα αλλά όχι αδικαιολόγητα στα μέσα της δεκαετίας του ‘70.
Πέρα από το μόντελιγκ
Αλλά η Benedetta Barzini είναι πολλά περισσότερα από μια όμορφη Ιταλίδα που έκανε μια λαμπερή αν και σύντομη καριέρα στο modeling. Οι περισσότεροι Ιταλοί τη γνωρίζουν σήμερα για τη θαρραλέα στάση της απέναντι στη ζωή και την πολιτική, για τις μάχες της απέναντι στις προκαταλήψεις και τις καθεστηκυίες αντιλήψεις του καιρού της. Όπως έγραψε η Sophie Bew στο περιοδικό Another για την μεγάλη Ιταλίδα με αφορμή τη συμμετοχή της στην επίδειξη μόδας της Ιρλανδής σχεδιάστριας Simone Rocha το 2017, «Καθώς η ομορφιά της έχει ωριμάσει, αποκαλύπτεται πλέον ως μια εμπνευσμένη, δυνατή και ανθεκτική γυναίκα, ενώ η στάση της απέναντι στην ομορφιά και την ψυχική υγεία αποκαλύπτει την ατσάλινη συγκρότησή της».
Τα χρόνια της παραμονής της στην Νέα Υόρκη ήταν ασφαλώς εντυπωσιακά: η καλλονή από την Ιταλία βρέθηκε γρήγορα στην παρέα των Άντι Γουόρχολ και Τζάσπερ Τζονς, γνώρισε τον Σαλβαδόρ Νταλί και τους Velvet Underground, φωτογραφήθηκε από τον Ρίτσαρντ Άβεντον και τον Χένρι Κλαρκ, διασκέδασε στα πάρτι του Factory, μπήκε (αλλά ευτυχώς βγήκε) στον λαβύρινθο των ναρκωτικών. Είχαν προηγηθεί διόλου ευχάριστα παιδικά χρόνια με την Benedetta Barzini να μεγαλώνει σε μια πολύ πλούσια οικογένεια με πολλές γκουβερνάντες, κλεισμένη σε ιδιωτικά σχολεία, μακριά από τους πολυάσχολους γονείς της και φορτωμένη με ενοχές και νευρώσεις που της κόστισαν σωματικά (νευρική ανορεξία στην εφηβεία της) και ψυχικά (κατάθλιψη για πολλά χρόνια μετά…).
Χαμηλών τόνων κατά την περίοδο της παρουσίας της στην Νέα Υόρκη, η Benedetta Barzini διέφερε από τα υπόλοιπα κορίτσια που φωτογραφίζονταν για τα περιοδικά των εκδοτικών οίκων του Μανχάταν και δεν άργησε να εκδηλώσει τις αριστερές πολιτικές πεποιθήσεις της αν και προερχόταν από μια βαθιά συντηρητική οικογένεια που ανήκε στην δεξιά. «Η ζωή κανενός δεν είναι καλύτερη απλώς και μόνο επειδή είναι όμορφος» υποστηρίζει σήμερα κι εξηγεί: «Η ομορφιά δεν είναι ορατή. Γράφεται στη γοητεία, το χιούμορ, την αυθεντικότητα. Κανείς δεν είναι υπεύθυνος για την εμφάνισή του. Όλοι είμαστε υπεύθυνοι για το τι κάνουμε με το σώμα και το μυαλό μας. Ποτέ δεν ενδιαφέρθηκα για την εμφάνιση. Ποτέ δεν κυκλοφορούσα σαν μοντέλο. Στις επισκέψεις κοιτούσαν το βιβλίο μου και έλεγαν “Εσύ είσαι αυτή;”. Δεν έμοιαζα με αυτές τις φωτογραφίες».
Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Νέα Υόρκη παρακολούθησε μαθήματα στο διάσημο Actor’s Studio, συνδέθηκε ερωτικά με τον beat ποιητή Gerard Malanga αλλά επέστρεψε το 1969 στην Ιταλία όπου έπαιξε χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία σε κινηματογραφικές ταινίες. Παντρεύτηκε τον σκηνοθέτη Roberto Faenza, απέκτησε δύο παιδιά μαζί του τα οποία μεγάλωσε μόνη της εγκαταλείποντας λίγο αργότερα το modeling και τον χώρο της μόδας. Τα επόμενα χρόνια η Benedetta Barzini πολιτικοποιήθηκε, συγκρούστηκε (πολιτικά) με την οικογένειά της και ακολούθησε ακαδημαϊκή καριέρα. Δίδαξε Ιστορία του Φεμινισμού και Ιστορία της Μόδας στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου, έγινε μέλος της μαχητικής φεμινιστικής ομάδας Unione Donne Italiane και ανέπτυξε πλούσια ακτιβιστική δράση σε ζητήματα που αφορούσαν τη θέση των γυναικών, των μονογονεϊκών οικογενειών κ.ά.
Μια κάποια επιστροφή
Μέχρι πριν μερικά χρόνια συμμετείχε ακόμα σε διαφημιστικές καμπάνιες κορυφαίων εταιρειών όπως οι GAP και Burberry, καθώς και στις πασαρέλες της Simone Rocha, της Daniela Gregis και του φίλου της Antonio Marras, ενώ το 2021 συμμετείχε σε καμπάνια του ομίλου Gucci. «Θεωρούσα τον εαυτό μου ένα είδος κρεμάστρας πάνω στην οποία οι άλλοι θα μπορούσαν να τοποθετήσουν τα δικά τους ταλέντα. Τώρα τείνω περισσότερο να βλέπω την ομορφιά ως μια ‘απόδραση’, έναν τρόπο να αγνοείς την ουσία και τη δέσμευση, ένα παιχνίδι που παίζεις με ή εναντίον των άλλων» δήλωσε πρόσφατα.
Το 2019 ο γιος της ολοκλήρωσε ένα ντοκιμαντέρ για την μητέρα του, το μακρύ ταξίδι της στον χώρο της μόδας και την απόφασή της να τον εγκαταλείψει για να ασχοληθεί με τα κοινωνικά ζητήματα που την απασχολούσαν. «Αυτό που κάνει σαφές η κάμερα του γιου της είναι ότι αυτές οι χαραγμένες γραμμές στο πρόσωπό της, τα σημάδια του καπνίσματος, του ήλιου και του χρόνου, απλώς προσθέτουν στην εντυπωσιακή ομορφιά της…» έγραψε στο Vanity Fair η δημοσιογράφος Laura Regensdorf. Συνομιλώντας με τη δημοσιογράφο του New Yorker Carrie Battan, η Barzini υπεραμύνεται της απόφασής της να εγκαταλείψει γρήγορα τον κόσμο της μόδας επιλέγοντας αυτή το πότε, το πώς και με ποιους όρους θα επέστρεφε: «Δεν ξέρω αν υπάρχει ένα μέρος στον κόσμο όπου μπορεί κανείς να πάει και να μείνει μακριά από όσα έχει κάνει ο δυτικός κόσμος στην ανθρωπότητα. Ακόμα ψάχνω κατά κάποιον τρόπο αυτή τη γωνιά στον κόσμο, όπου θα ήθελα να ξεχάσω ποιος ήμουν και τι έκανα. Θέλω απλώς να είμαι μακριά από εδώ».
Photo Credits: Η Benedetta Barzini φωτογραφημένη από την Elisa Caldana, τον Οκτώβριο του 2019, στην παρουσίαση του ντοκιμαντέρ «La scomparsa di mia madre» (Η εξαφάνιση της μητέρας μου) που σκηνοθέτησε ο γιος της Beniamino Barrese.