fbpx
Wednesday, July 6, 2022
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Είδαμε τον «Πίθηκο Ξουθ» να εισβάλλει στον πλανήτη των ανθρώπων   

Zeitgeist Team by Zeitgeist Team
February 22, 2022
in Theater
Είδαμε τον «Πίθηκο Ξουθ» να εισβάλλει στον πλανήτη των ανθρώπων   
8
SHARES
751
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ένα διαχρονικό, παράδοξο και πρωτότυπο έργο για την ανθρώπινη φύση, την ελληνική ταυτότητα, τον κοινωνικό δαρβινισμό και τον Δημήτρη Κουρούμπαλη να καταγράφει μια αξιοσημείωτη στιγμή στη θεατρική πορεία του.   

Γραμμένο το 1848, ο «Πίθηκος Ξουθ» θεωρείται το πρώτο νεοελληνικό μυθιστόρημα φαντασίας, που λειτουργεί ταυτόχρονα σε δύο κατευθύνσεις. Από τη μια, στο επίπεδο μιας παράδοξης ιστορίας μεταμόρφωσης, που παίζει με τους αισωπικούς μύθους και διαβάζει αντίστροφα την εξελικτική θεωρία. Από την άλλη, στο πλαίσιο μιας σαρκαστικής και παιγνιώδους σάτιρας που στηλιτεύει το νεοελληνικό «είναι». Το έργο που τελικώς δεν ολοκληρώθηκε ποτέ είναι αινιγματικό αλλά και ξεκάθαρο, μια προφανής κοινωνική αλληγορία που μοιάζει τόσο σύγχρονη και επίκαιρη. Δημοσιευμένο σε περιοδικό της Σύρου σε συνέχειες, διακωμωδεί την «πιθηκίζουσα» μετεπαναστατική ελληνική κοινωνία που επιχειρεί να βρει την ταυτότητά της ανάμεσα στο «σήμερα» και το «χθες», ανάμεσα στην εικόνα που έχουν οι άλλοι για εκείνη και η ίδια για τον εαυτό της. Συνήθως με ψέματα ή μέσω κωμικοτραγικών παρεξηγήσεων. Ο συγγραφέας του, Ιάκωβος Πιτζιπίος (1800 – 1869), μια ιδιαίτερη και ιδιόρρυθμη φιγούρα των γραμμάτων, με γλώσσα αστεία, ζωηρή και τολμηρή για την εποχή του, συνδυάζει τη φαντασία με τον ρεαλισμό, ασκώντας κριτική στις παθογένειες της εποχής του: τον μιμητισμό προς οτιδήποτε ευρωπαϊκό, την ξενομανία, τη νεόπλουτη αθηναϊκή κοινωνία με τη ρηχότητά της, αλλά και την αλλοτρίωση της ανθρώπινης φύσης από τα πάθη και τις κακές επιλογές.

Από την άποψη αυτή, το ανέβασμά του στο θέατρο Σταθμός, που έχει παράδοση στη μεταφορά νεοελληνικών λογοτεχνικών έργων, αποτελεί καλλιτεχνικό γεγονός. Το κείμενο ανεβαίνει στο σύνολό του για πρώτη φορά, ιδωμένο μέσα από την εύστοχη σκηνοθετική ματιά της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, που υπηρετεί την προσαρμογή του έργου στους σύγχρονους καιρούς διαφυλάσσοντας την ιστορικότητά του. Σε αυτή την προσπάθεια βοηθούν τόσο η διατήρηση του καθαρευουσιάνικου γλωσσικού ιδιώματος όσο και οι  απαιτούμενες δόσεις δημοτικής -για να μη μένουν δυσνόητα σημεία στην έτσι κι αλλιώς σύνθετη υπόθεση-, η καταπληκτική πρωτότυπη μουσική του Κώστα Νικολόπουλου, σε καμπαρέ, country αλλά και μπλουζ ρυθμούς, αλλά και οι ερμηνείες που κινούνται ανάμεσα στη σάτιρα, το γκροτέσκο και την υπερβολή, συνάδοντας πλήρως με το αυθεντικό ύφος του έργου, που θέλει να σε κάνει να χαμογελάσεις αλλά και να προβληματιστείς.

Η υπόθεση έχει ως εξής: Ένας άνθρωπος, καταδικασμένος από τη θεία δίκη για δολοφονία, μεταμορφώνεται σε πίθηκο. Αφού περάσει ένα διάστημα σε έναν ερημότοπο, ο Ξουθ, όπως είναι το όνομά του, αιχμαλωτίζεται και ζει στην Ελλάδα, εκτελώντας χρέη μπάτλερ στον Καλλίστρατο Ευγενίδη (Νίκο Μέλλο), τυπικό δείγμα φιλόδοξου νέου στην Αθήνα του 1840. Ταπεινής καταγωγής, εκπαιδευμένος στην «πεφωτισμένη Ευρώπη» αλλά παρόλα αυτά αφελής και ξιπασμένος, αλλάζει το όνομά του και επινοεί ένα ένδοξο οικογενειακό παρελθόν προκειμένου να μπει στους ευνοούμενους του παλατιού. Οι νέες περιπέτειες του πίθηκου Ξουθ ξεκινούν στην προσπάθειά του να επικοινωνήσει με τον τωρινό κύριό του και τους υπόλοιπους χαρακτήρες του έργου, οι οποίοι επηρεάζουν τα πολιτικά πράγματα της Ελλάδας του πρώτου μισού του 18ου αιώνα.

 

Σε αυτές τις καταστάσεις ο Ξουθ λειτουργεί ως καταλύτης της αλήθειας και της αποκάλυψης του τι ακριβώς κρύβεται από κάτω. Τον ρόλο υποδύεται ο δημοφιλής Δημήτρης Κουρούμπαλης, που δίνει μια άρτια ερμηνεία τόσο στο επίπεδο της κινησιολογίας όσο και στα επίπεδα της υποκριτικής και της ορθοφωνίας, ένα στοίχημα που κερδίζει σκαρφαλώνοντας, μουγκρίζοντας, κραυγάζοντας και σταδιακά μιλώντας, μια εξέλιξη που αποδίδεται πειστικά. Πλάι του, η Πηνελόπη Σεργουνιώτη ενσαρκώνει επιτυχημένα τον ανθρωπότυπο της γυναίκας που χρησιμοποιεί τη γοητεία της για να εκμεταλλευτεί τις καταστάσεις, μέσα από τρεις διαφορετικούς ρόλους. Ενώ, η Αντιγόνη Μακρή όσο και η Ευγενία Μαραγκού, που έχει κάνει και τη θεατρική διασκευή, διευκολύνουν με τους δεύτερους ρόλους τους την εξέλιξη της ιστορίας, αλλάζοντας με άνεση, ύφος και διάθεση.

Info
Θεατρική Διασκευή: Ευγενία Μαραγκού
Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Παίζουν (αλφαβητικά): Δημήτρης Κουρούμπαλης, Αντιγόνη Μακρή, Ευγενία Μαραγκού, Νίκος Μέλλος, Πηνελόπη Σεργουνιώτη.
Σκηνικά – Κοστούμια: Γιώργος Λιντζέρης
Επιμέλεια κίνησης – Χορογραφίες: Φρόσω Κορρού
Επιμέλεια Φωτισμών: Μελίνα Μάσχα
Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκό 55, Αθήνα, Μεταξουργείο 210 5230267
Kάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 μόνο για λίγες παραστάσεις (μέχρι τα τέλη Απριλίου)
Εισιτήρια εδώ: 14 € γενική είσοδος, 12 € φοιτητικό, 5 € Ανέργων

Διαβάστε επίσης
5 παραστάσεις που πρέπει να βάλετε στη λίστα σας  
Είδαμε τα «Μαθήματα Κωμωδίας» του Θοδωρή Αθερίδη

Tags: ΕλλάδαΠαράστασηSliderΘέατροΚριτική
Previous Post

Από τη Γιάλτα στο Ντονμπάς: Ο πόλεμος και το μοίρασμα της Ευρώπης

Next Post

Η Omega κάνει τον απολογισμό των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων

Next Post
Η Omega κάνει τον απολογισμό των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων

Η Omega κάνει τον απολογισμό των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων

H πιο ισχυρή ένδειξη για την ύπαρξη του Θεού

H πιο ισχυρή ένδειξη για την ύπαρξη του Θεού

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Arabeschi di Latte: Ανάμεσα στα σύνορα τροφής και design

Arabeschi di Latte: Ανάμεσα στα σύνορα τροφής και design

by Zeitgeist Team
April 7, 2022
0

Ό,τι και αν «μαγειρεύουν» φέρνει πολύ σε γλυπτική, ζωγραφική και αρχιτεκτονική. Και ταυτόχρονα είναι αυθεντική υψηλή γαστρονομία.

Το καυτό ζήτημα του πάγου

Το καυτό ζήτημα του πάγου

by Μόδεστος Κούρτης
June 14, 2021
0

Ο πάγος μπορεί να αναδείξει ένα απόσταγμα ή ένα κοκτέιλ, αλλά και να το καταστρέψει με ανεπιθύμητες οσμές και ουσίες....

Juvelen, το κόσμημα της Utopia

Juvelen, το κόσμημα της Utopia

by Zeitgeist Team
February 17, 2021
0

Μοιάζει με λαμπερό διαμάντι που έπεσε στο χιονισμένο έδαφος. Το νέο τοπόσημο της Σκανδιναβίας κοσμεί την Ουψάλα, αγαπά το περιβάλλον...

Τα sneakers είναι πολλά βήματα μπροστά!

Τα sneakers είναι πολλά βήματα μπροστά!

by Βανέσα Αποστολίδου
February 19, 2021
0

Το ερώτημα «πού οδεύομεν;» τελικώς απαντήθηκε. Είναι μεγάλα, άνετα, δίνουν χρώμα στη ζωή και όλοι γυρνούν και τα κοιτάζουν χωρίς...

«Δεν Πληρώνω, Δεν πληρώνω»

«Δεν Πληρώνω, Δεν πληρώνω»

by Άλκης Φιτσόπουλος
February 28, 2022
0

Η γιαγιά που πιάστηκε να κλέβει στο σούπερ μάρκετ είναι η σύγχρονη Αντόνια του «Δεν Πληρώνω, Δεν πληρώνω», του εμβληματικού...

Ψωμί: Μικρός οδηγός απόλαυσης και διατροφής  

Ψωμί: Μικρός οδηγός απόλαυσης και διατροφής  

by Μόδεστος Κούρτης
January 26, 2022
0

Τα είδη, οι ιδιαιτερότητες και τα ταιριάσματα του άρτου ημών και τα βασικά που πρέπει να γνωρίζετε για το πιο...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Ιφιγένεια Παγωμένου

Γιατί όλοι μιλούν για την Εκπαίδευση STEM;

Thanasis-Antoniou 300px

Θανάσης Αντωνίου

Elvis για πάντα!

Εύη Νεοφώτιστου

Η hi tech θεραπεία που νικάει τις φοβίες

Άλκης Φιτσόπουλος

Η εποχή των μάνατζερ

Αθηνά Φερεντίνου

Από την διαπόμπευση στο #cancel

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Zeitgeist Team
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

Το ταπεινό φυτό που αντιμετωπίζει τον κορωνοϊό!

Το ταπεινό φυτό που αντιμετωπίζει τον κορωνοϊό!

by Zeitgeist Team
July 22, 2021
0

Γιάννης Αντετοκούνμπο: «Μόνο μέσα από τις δυσκολίες γίνεσαι καλύτερος»

Γιάννης Αντετοκούνμπο: «Μόνο μέσα από τις δυσκολίες γίνεσαι καλύτερος»

by Zeitgeist Team
February 25, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Ανάπλαση – ανάσα στο Κουκάκι

Ανάπλαση – ανάσα στο Κουκάκι

July 5, 2022
Στα Prince Oliver το καλοκαίρι είναι πάντοτε γιορτή!

Στα Prince Oliver το καλοκαίρι είναι πάντοτε γιορτή!

July 5, 2022
Στην υπηρεσία της υποταγής

Στην υπηρεσία της υποταγής

July 5, 2022
Elvis για πάντα!

Elvis για πάντα!

July 5, 2022
1ο Φεστιβάλ Αριστοναύτες: Μια νέα ματιά σε μια ιστορική περιοχή

1ο Φεστιβάλ Αριστοναύτες: Μια νέα ματιά σε μια ιστορική περιοχή

July 4, 2022

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2022 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp