fbpx
Wednesday, June 25, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Νέα Ιωνία: Το Μάντσεστερ της Ελλάδας

Αθηνά Φερεντίνου by Αθηνά Φερεντίνου
June 3, 2022
in Retro-Vintage
Νέα Ιωνία: Το Μάντσεστερ της Ελλάδας
8
SHARES
796
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Η πρώτη βιομηχανική πόλη της Ελλάδας, κρατάει κάτι από το χρώμα του παλιού καιρού. Χαμηλά σπιτάκια και εγκαταλελειμμένα κελύφη εργοστασίων κρατούν ακόμα τη θέση τους, μαχητές ενάντια στη φθορά του χρόνου.

Στις αρχές του 20ου αιώνα, η γνωστή σήμερα Νέα Ιωνία και οι γύρω περιοχές ήταν σχεδόν ακατοίκητες. Απέραντες ελεύθερες εκτάσεις, βοσκοτόπια, χείμαρροι και κάπου κάπου λιγοστά χαμόσπιτα συνέθεταν το τοπίο. Τίποτα δεν προμήνυε ότι μια τραγική συγκυρία, ένα τρομερό γεγονός θα μεταβάλλει το τοπίο και η περιοχή αυτή θα πάρει το προσωνύμιο «Μάντσεστερ της Ελλάδας», λόγω της βιομηχανικής έκρηξης που θα ακολουθούσε στην πορεία.

Η ιστορική στιγμή που γράφτηκε ήταν η Μικρασιατική Καταστροφή που, εκτός από τους χιλιάδες νεκρούς και αιχμαλώτους, είχε ως αποτέλεσμα και 1,5 εκατομμύριο εκτοπισμένους από τις εστίες τους. Το κύμα της μετανάστευσης ήταν πραγματικά υπέρογκο για τα δεδομένα του τότε ελληνικού κράτους που δυσκολευόταν να το διαχειριστεί.

Οι πρόσφυγες διασκορπίστηκαν, κάποιοι στην επαρχία και περισσότεροι στην Αττική δημιουργώντας μικρές γειτονιές από παράγκες, πλινθόκτιστα σπίτια, παραπήγματα. Έρμαια των καιρικών φαινομένων, των ασθενειών, των συνθηκών ακραίας φτώχειας χιλιάδες άνθρωποι πάλευαν να σταθούν στα πόδια τους.

Για την φιλοξενία τους, χτίστηκαν στη Νέα Ιωνία τα πρώτα 400 δωμάτια στέγασης και η περιοχή ονομάστηκε Νέα Πισιδία, προς τιμήν της χαμένης πατρίδας, της Πισιδίας Μικράς Ασίας. Τα δωμάτια όπως ήταν φυσικό δεν επαρκούσαν για να καλύψουν τις ανάγκες όλων των οικογενειών και οι αποζημιώσεις αποκατάστασης ήταν πενιχρές. Οι πρόσφυγες όμως συνέχισαν να παλεύουν.

Σύντομα, διαπιστώθηκε ότι νεοεισερχόμενος πληθυσμός εκτός από τα λιγοστά του υπάρχοντα κουβαλούσε και μεγάλη τεχνογνωσία σε κλωστοϋφαντουργία, ταπητουργία, βαμβακουργία και άλλα συναφή επαγγέλματα, ωθώντας την Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για βιομηχανίες βασισμένες στις ικανότητες και τις γνώσεις των Μικρασιατών.

Η περιοχή της Νέας Ιωνίας θεωρήθηκε ιδανική λόγω των άφθονων νερών και της εγγύτητας με το κέντρο της Αθήνας και γρήγορα δημιουργήθηκε μια ταπητουργική βιομηχανία, κλάδος άγνωστος μέχρι τότε στην Ελλάδα. Η ελληνική ταπητουργία βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στις αγορές του εξωτερικού, όπως η Αμερική, και η ανάπτυξη ήταν αλματώδης. Με την πάροδο των ετών, τα εργοστάσια πολλαπλασιάστηκαν οι βιοτεχνίες άκμασαν, οι οικοτεχνίες δούλευαν ασταμάτητα. Η δραστηριότητα επεκτάθηκε και σε άλλα προϊόντα εκτός της ταπητουργίας και γύρω από τα εργοστάσια αναπτύχθηκαν δεκάδες άλλες επιχειρήσεις όπως μπακάλικα, κορδελοποιεία, βαφεία, κουρεία κ.ά. κάνοντας την περιοχή να σφύζει από ζωή και κίνηση.

Παράλληλα, στις αρχές της δεκαετίας του 1930 η ανακάλυψη ενός μεγάλου κοιτάσματος λιγνίτη στην περιοχή της Καλογρέζας και του Νέου Ηρακλείου προσέλκυσε πλήθος νέων εργατών και η κοινότητα μεγάλωσε και πήρε οργανωμένη μορφή. Χτίστηκαν ναοί, ιδρύθηκαν αθλητικά και πολιτιστικά σωματεία, στήθηκαν ιατρεία. Τα πρώτα σχολεία στέγασαν τους μαθητές, που μάθαιναν γραφή και ανάγνωση καθισμένοι κάτω από τα δέντρα, σκυμμένοι πάνω από ένα κομμάτι μαυροπίνακα στηριγμένο στα γόνατά τους.

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, όπως ήταν αναμενόμενο, ανέκοψε τη βιομηχανική δραστηριότητα, όμως οι ισχυροί δεσμοί των επιχειρηματιών με τις αγορές του εξωτερικού βοήθησαν να ανακάμψει και να ξαναμπεί σε τροχιά ανόδου μετά το τέλος του πολέμου. Ο εμφύλιος που ακολούθησε, άφησε και αυτός το στίγμα του στην πορεία της τοπικής βιομηχανίας με αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, την αλλοίωση του προσφυγικού χαρακτήρα του οικισμού, λόγω του ρεύματος εσωτερικής μετανάστευσης.

Φτάνοντας στη δεκαετία του 1950, υπολογίζεται, ότι στην περιοχή λειτουργούσαν περισσότερα από 500 εργοστάσια, βιοτεχνίες και οικοτεχνίες όπου απασχολούνταν περίπου 10.000 εργάτες, με τον χτύπο των αργαλειών να ακούγεται σε κάθε γειτονιά, σε κάθε σπίτι.

Οι τρεις σταθμοί του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου το 1956, Περισσός, Πευκάκια, Νέα Ιωνία έδωσαν στην περιοχή υπερτοπικό χαρακτήρα αλλοιώνοντας περεταίρω τα πληθυσμιακά στοιχεία της περιοχής. Η δύση της δεκαετίας του ‘70, έφερε την αποβιομηχανοποίηση που οι εντατικοί της ρυθμοί άλλαξαν τη δομή της οικονομίας. Ο τριτογενής τομέας παραγωγής εδραίωσε τη θέση του παραγκωνίζοντας τη βιομηχανική παραγωγή, με ολέθριες συνέπειες για τους ανθρώπους που εργάζονταν επί δεκαετίες στα εργοστάσια. Οι μέχρι πρότινος προσφυγικοί οικισμοί, που αποτελούσαν το επίκεντρο της παραγωγής, άρχισαν να παρακμάζουν και να χάνουν τα πολιτισμικά τους στοιχεία. Σύντομα, τα χαμηλά σπιτάκια, τα χτισμένα από τα ροζιασμένα χέρια των Μικρασιατών προσφύγων, δόθηκαν βορά στην αδηφάγα αντιπαροχή. Πολυκατοικίες άρχισαν να ξεπηδούν απ’ άκρη σ’ άκρη και να καταπίνουν τους κήπους με τις γλάστρες από τενεκέ.

Μέσα σε όλη αυτή τη φρενήρη ιστορική πορεία, η ζωή των εργατών δεν ήταν ρόδινη. Τα χαμηλά μεροκάματα ωθούσαν τους γονείς να βάζουν τα παιδιά τους στην παραγωγική διαδικασία, όχι μόνο στις οικοτεχνίες αλλά και στα εργοστάσια, συχνά από την ηλικία των 9 και 10 ετών, αποκόβοντάς τα από το φυσικό τους περιβάλλον που ήταν το σχολείο.

Τα εργοστάσια, όπως και τα ανθρακωρυχεία της περιοχής, ήταν τα εκκολαπτήρια των αγωνιστών που πάλευαν να αφυπνίσουν συνειδήσεις και διεκδικούσαν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και εργασίας,υψηλότερα ημερομίσθια, καθιέρωση του 8ώρου και της κυριακάτικης αργίας. Το συνδικάτο των κλωστοϋφαντουργών, με την ισχυρή παρουσία και επιρροή στις τάξεις των εργατών, έχει χαραχτεί στη συλλογική μνήμη σαν παράδειγμα αυτοθυσίας και ανιδιοτέλειας. Διωγμοί, ξυλοδαρμοί, εξορία, φακέλωμα ήταν τα μέσα για να καμφθεί ο αγώνας των ανθρώπων επάνω στους οποίους στηρίχθηκε η βιομηχανική παραγωγή. Σε αυτήν την πόλη γράφτηκε ιστορία, γράφτηκε εργατικός αγώνας.

Σήμερα, αν περπατήσεις στις γειτονιές της εργατούπολης με τη βαριά κληρονομιά, θα αντικρίσεις χαμηλά σπιτάκια με τα μυρωδάτα γιασεμιά τους σκαλωμένα στα κάγκελα των αυλών. Και αν δεις μερικά από τα κουφάρια των εργοστασίων που στέκουν ακόμα όρθια σε πείσμα του ανελέητου χρόνου, μην τα προσπεράσεις αδιάφορα. Άσε για λίγο το βλέμμα επάνω τους και αφιέρωσε μια φευγαλέα σκέψη σε αυτούς που πέρασαν τα χρόνια τους σκυμμένοι πάνω από τους αργαλειούς.

Και κάπως έτσι αυτή η πόλη αγαπήθηκε, τραγουδήθηκε από το παιδί της, Στέλιο Καζαντζίδη:
Φτωχιά μου Νέα Ιωνία / στα μάτια σου είδα το φως
στους δρόμους και στα καφενεία / ο κάθε φίλος αδερφός…

Διαβάστε επίσης
Ανθρακωρυχεία Καλογρέζας: Ιστορία με κάρβουνο και αίμα γραμμένη
Τα μυστήρια του κτηρίου της Ακαδημίας 58α
«1922 – 2022: 100 Χρόνια Μνήμης»: ένα συλλεκτικό λεύκωμα για τις χαμένες και τις νέες πατρίδες
Αυτό ήταν το αγαπημένο τραγούδι του Στέλιου Καζαντζίδη

Tags: ΕργασίαΜικρασιατική ΚαταστροφήΠρόσφυγες
Previous Post

Η ζωή έχει χρώμα και γεύση μάνγκο

Next Post

Λισαβόνα, το λιμάνι του Οδυσσέα

Next Post
Λισαβόνα, το λιμάνι του Οδυσσέα

Λισαβόνα, το λιμάνι του Οδυσσέα

Η Google γνωρίζει τα πάντα και για τη βιωσιμότητα

Η Google γνωρίζει τα πάντα και για τη βιωσιμότητα

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Στην Τέχνη τίποτα δεν είναι τόσο ταπεινό

Στην Τέχνη τίποτα δεν είναι τόσο ταπεινό

by Κατερίνα Γιαννοπούλου
March 5, 2021
0

Ύστερα, από αρκετούς μήνες απραξίας λόγω της πανδημίας, το Whitney Museum επιστρέφει σιγά σιγά στους κανονικούς του ρυθμούς φιλοξενώντας την...

10 κορυφαία ανδρικά ρολόγια από 1.000 έως και 10.000 ευρώ

10 κορυφαία ανδρικά ρολόγια από 1.000 έως και 10.000 ευρώ

by Zeitgeist Team
December 29, 2022
0

Μια επιλογή με πολύ όμορφα, αξιόπιστα και ιδιαίτερα εργαλεία μέτρησης του χρόνου, σε τιμές που δεν είναι απαγορευτικές για να...

Ο εραστής των κλασικών αυτοκινήτων

Ο εραστής των κλασικών αυτοκινήτων

by Παντελής Περιβολάρης
April 16, 2024
0

Μέσα από την οπτική γωνία και τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς του φωτογράφου Damian Szmurlo τα vintage αυτοκίνητα μοιάζουν πιο όμορφα και...

Βρες το polo της έλξης σου!

Βρες το polo της έλξης σου!

by Βανέσα Αποστολίδου
May 31, 2021
0

Ο απόλυτος οδηγός για το κοντομάνικο βαμβακερό μπλουζάκι πόλο, ένα από τα πιο ευέλικτα, πολυχρηστικά αλλά και απολύτως διαχρονικά κομμάτια...

Η έκθεση της κατσαρίδας

Η έκθεση της κατσαρίδας

by Zeitgeist Team
November 4, 2021
0

Η νέα μεγάλη έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Capten είναι αφιερωμένη στο έντομο που παρότι κανείς δεν συμπαθεί, ωστόσο αυτό καταφέρνει...

«Παρακμάζουσες»: Μία σάτιρα για κάθε λογής εξουσία

«Παρακμάζουσες»: Μία σάτιρα για κάθε λογής εξουσία

by Zeitgeist Team
September 5, 2023
0

Η «ΑριστοφΟνική» κωμωδία «Παρακμάζουσες» του Γιώργου Μανιού, ανεβαίνει στο θέατρο Δόρα Στράτου στις 11, 12 και 13 Σεπτεμβρίου, σε σκηνοθεσία...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι AIR στο Ηρώδειο για μια ανεπανάληπτη βραδιά

Οι AIR στο Ηρώδειο για μια ανεπανάληπτη βραδιά

June 23, 2025
Η παραλία του Νίκου Καζαντζάκη

Η παραλία του Νίκου Καζαντζάκη

June 23, 2025
O Monsieur Minimal στις πιο ατμοσφαιρικές ταράτσες

O Monsieur Minimal στις πιο ατμοσφαιρικές ταράτσες

June 20, 2025
Έτσι αλλάζει η τεχνολογία την εστίαση

Έτσι αλλάζει η τεχνολογία την εστίαση

June 16, 2025
Το παιχνίδι του καλοκαιρινού στυλ

Το παιχνίδι του καλοκαιρινού στυλ

June 16, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp