Οι κώδικες, οι στρατηγικές, προμήθειες και τα «ψιλά» γράμματα των ανθρώπων που κινούν τα νήματα στο σύγχρονο επαγγελματικό ποδόσφαιρο.
Πρόσφατα έφυγε από την ζωή σε ηλικία μόλις 54 ετών, ο Ιταλός Μίνο Ραϊόλα και τον «έκλαψαν» ο Ιμπαήμοβιτς, ο Πογκμπά, ο Ντοναρούμα. Αλλά κι ο Στέλιος Μανωλάς και ο Βαγγέλη Μαρινάκης. Τι ήταν ο συμπαθής Μίνο, που από πιτσαδόρος στην Ολλανδία, κατέληξε δισεκατομμυριούχος, αλλά έφτιαξε με λεφτά – εκατομμύρια, τόσους αναγνωρίσιμους ποδοσφαιριστές; Επάγγελμα, «ατζέντης ποδοσφαιριστών». Αυτό ήταν ο Μίνο Ραϊόλα. Ατζέντης. Χρυσοποίκιλτο επάγγελμα. Κάθεται σε ένα γραφείο και περιμένει να πουλήσει την πραμάτια του στην Μπαρτσελόνα, την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, τον Ολυμπιακό, μέχρι και στην Καλαμάτα και τον Εργοτέλη. Κέρδος του, η νόμιμη προμήθεια 10% επί του κόστους της μεταγραφής, τα οποία δίνει η ομάδα που αγοράζει. Άσχετα, πόσο τσοντάρει κι ο κάθε παίκτης. Ξεκούραστα λεφτά.
Τι ακριβώς, κάνει ένας ατζέντης; Υπογράφει συμβόλαιο με τα πόδια (αλλά όχι «στο πόδι») των ποδοσφαιριστών και πλέον, είναι αυτός ο υπεύθυνος για το ποσό της μεταγραφής. Ο ποδοσφαιριστής παύει να ασχολείται. Αυτός είναι ο διαμεσολαβητής, ο μεσίτης με όποια ομάδα ενδιαφέρεται να τον αγοράσει. Προσπαθεί να πετύχει το μεγαλύτερο δυνατό κόστος, γιατί και ο ίδιος έχει λαμβάνειν. Τις περισσότερες φορές, μάλιστα, δεν ρωτάει ούτε τον ίδιο τον πελάτη του αν θέλει να μεταγραφεί στο Κατάρ ή στην Κίνα, που το χρήμα είναι περισσότερο. Κλείνει την συμφωνία και μετά του την ανακοινώνει.
Υπερβολή; Όχι, βέβαια. Στην εποχή του στυγνού επαγγελματισμού, η φανέλα δεν έχει καμία αξία, ούτε η χώρα. Προέχει το χρήμα. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο Φραν Βέλεθ του Παναθηναϊκού έκλεισε στην Αλ Φατέχ από την Σαουδική Αραβία. Παράτησε, δηλαδή, τον Παναθηναϊκό που βγήκε στην Ευρώπη και προτίμησε τα πετροδόλαρα των Αράβων. Ο ατζέντης είναι επιχειρηματίας. Ξέρει ότι ο Βέλεθ εκεί θα παίρνει 800.000 ευρώ το χρόνο, άρα με το 10% προμήθεια, αυτός θα εισπράξει ξεκούραστα 160.000 ευρώ. Στην πράξη, ο ατζέντης το ακυρώνει όποτε θέλει! Αν ένας παίκτης βρει ένα καλύτερο συμβόλαιο, απλά ανακοινώνει στην ομάδα του ότι θέλει να φύγει και ότι πρέπει να πουληθεί. Αν η ομάδα αρνηθεί, τότε παρεμβαίνει η αρμόδια οικονομική επιτροπή της FIFA και αποτιμά την τιμή του παίκτη, πόσα δηλαδή, θα πρέπει να πληρώσει η ομάδα που θέλει να τον αγοράσει.
Να μιλήσουμε με νούμερα; Με βάση έκθεση της FIFA το 2020 το ιλιγγιώδες ποσό των 653.9 εκατ. ευρώ κατέληξαν στις τσέπες των διαμεσολαβητών – ατζέντηδων και είναι ποσό ρεκόρ στην ιστορία του ποδοσφαίρου. Το 80% αυτού του ποσού αναλογεί σε μεταγραφές που έγιναν στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα της Ευρώπης (Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία) συν την Πορτογαλία. Στην Αγγλία την περασμένη σεζόν ξοδεύτηκαν 181.9 εκατ. ευρώ για μεταγραφές και σχεδόν τα μισά αυτών (78.1 εκατ. ευρώ) ήταν προμήθειες.
Προφανώς και δεν αντιστοιχεί στο 10% που παίρνουν. Αυτό είναι το ελάχιστο, αυτοί ζητούν όσα θέλουν για προμήθεια προκειμένου να πουλήσουν.
Ένα άλλο ταχυδακτυλουργικό κόλπο που χρησιμοποιούν οι ατζέντηδες στις διαπραγματεύσεις τους είναι και ο εξαναγκασμός σε παράλληλη αγορά. Αν μια ομάδα καίγεται για έναν παίκτη, ο καλός ατζέντης τον πουλάει, υπό τον όρο η ομάδα να πάρει έναν ακόμη πελάτη του αμφιβόλου αξίας και να τον πληρώνει και χωρίς να παίζει.
Το φαινόμενο ευδοκιμεί στην Ελλάδα και γι αυτό βλέπουμε παίκτες που έρχονται, πληρώνονται και δεν ακουμπάνε μπάλα. Ο Γερμανός Βέμπερ του Παναθηναϊκού, για παράδειγμα, πληρωνόταν δυο χρόνια, για να βλέπει τα ματς από την κερκίδα! Ο ατζέντης, ωστόσο, τα πήρε κανονικά τα λεφτά του.
Πολλοί ιδιοκτήτες ομάδων, ειδικά στην Αγγλία, θεωρούν ότι οι ατζέντηδες είναι ένα «καρκίνωμα» του ποδοσφαίρου και προτιμούν την απευθείας διαπραγμάτευση με τον κάθε παίκτη. Και τι είπε ο διάσημος ατζέντης, Πορτογάλος Ζόρζε Μέντες, που έχει πελάτες τους Μουρίνιο και Ρονάλντο; Ότι οι παίκτες είναι μόνο για να παίζουν κι όχι οικονομικοί διαπραγματευτές. Ο εν λόγω είναι αυτός που δημιούργησε πορτογαλική παροικία στον Ολυμπιακό…
Διαβάστε επίσης
Κονσέρτο για ποδοσφαιρόφιλους
Ακολουθήστε το zeitgeist.gr για να ενημερώνεστε πρώτοι για νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία. Ένα like στο banner που βλέπετε κάτω αρκεί!