Είναι γνωστό σε όλους, πλέον, ότι μια ανάρτηση στα social media, ένα μήνυμα στο instagram, ή ένα email μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στα δικαστήρια. Η γνώση του netiquette μπορεί να σας προφυλάξει.
Πώς απαντάμε σε ένα email; Πώς δεν θα μας παρεξηγήσει ο άλλος, αλλά θα καταλάβει τη φιλική μας διάθεση; Πως πρέπει να ξεδιπλώνουμε τη σκέψη μας στο ίντερνετ; Ενδιαφέροντα ερωτήματα που δεν έχουν πάντοτε προφανείς απαντήσεις. Όπως ο πραγματικός κόσμος έχει κανόνες συμπεριφοράς, έτσι και ο ψηφιακός έχει τους δικούς του. Κανόνες και αρχές που χωρίς να είναι δεσμευτικές, μπορούν να μας προφυλάξουν από πολλά ατυχήματα και παρεξηγήσεις. Για το περίφημο «netiquette», δηλαδή το (χαλαρό) πρωτόκολλο της ψηφιακής συμπεριφοράς έχουν γραφτεί πολλά όλα αυτά τα χρόνια. Αυτά είναι που πρέπει να θυμάστε.Τυπικότητα & φιλικότητα
Αυτό που πρέπει να έχουμε πρώτα και πάντα στο μυαλό μας είναι ότι ο αποδέκτης δεν μπορεί να ακούσει τον τόνο της φωνής μας και δεν μπορεί να αντιληφθεί την ψυχική μας διάθεση. Δεν μπορεί να καταλάβει δηλαδή αν αστειευόμαστε, αν ειρωνευόμαστε, αν μιλάμε σοβαρά, αν φλερτάρουμε ή αν είμαστε απλά ευγενικοί. Ο στόχος είναι να βρούμε τη χρυσή τομή ανάμεσα στην τυπικότητα και τη φιλικότητα, αναλογιζόμενοι ωστόσο το πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιείται η επικοινωνία.
Χιούμορ & πλάκα
Το χιούμορ δεν απαγορεύεται, αλλά θέλει μέτρο. Αστειευτείτε χωρίς να υπερβάλλετε, αλλά και χωρίς να αναφέρεστε στην πολιτική, το σεξ ή τη θρησκεία. Όλοι οι άνθρωποι έχουν τις κόκκινες γραμμές τους και όλοι έχουν πράγματα, έννοιες και ιδέες που δεν θα ήθελαν να τις δουν να χρησιμοποιούνται για πλάκα. Βάλτε καλή διάθεση στα κείμενά σας, χωρίς όμως να την εκβιάζετε και με ιδιαίτερη προσοχή στο άλλο φύλο, που μπορεί να παρεξηγήσει τη φιλικότητά σας. Εκτός και αν αυτός είναι ο σκοπός σας! Οπότε παίρνετε και το ανάλογο ρίσκο.
Πεζά & κεφαλαία
Αποφύγετε γενικά τη χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Μοιάζει σαν να υψώνετε τη φωνή σας. Χρησιμοποιήστε τα όμως αν θέλετε να εκφράσετε κάτι θετικό ή μία έντονη συναισθηματική κατάσταση. Για παράδειγμα: «Πρέπει να κάνεις αυτό…» και όχι «ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΑΥΤΟ», αλλά «ΜΟΥ ΛΕΙΠΕΙΣ» και όχι «Μου λείπεις». Αν στείλετε ένα σύντομο κείμενο τα κεφαλαία είναι εντάξει, π.χ. «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ», αν όμως κάνετε το ίδιο με ένα μεγάλο κείμενο, τότε ο αποδέκτης δεν θα γλυτώσει τη ζαλάδα.
Υποκοριστικά & τσαχπινιές
Μην υπερβάλλετε στα υποκοριστικά, στις ευχές και στις προσφωνήσεις, ειδικά σε ανθρώπους που τους έχετε δει ελάχιστα ή καθόλου στη φυσική σας ζωή. Τα πολλά «φιλιά», τα πολλά «μου» και τα αμέτρητα θαυμαστικά μάλλον δεν έχουν θέση σε μία ανταλλαγή επαγγελματικών emails. Το μόνο που πετυχαίνουν είναι να φανερώνουν την ανασφάλειά σας και να υποψιάζουν τον αποδέκτη ότι ενδεχομένως έχετε κάποια σκοπιμότητα, χώρια ότι μπορούν να εκληφθούν εντελώς διαφορετικά!
Γραμματοσειρά & ορθογραφία
Υιοθετήστε μια νορμάλ γραμματοσειρά και ένα κανονικό μέγεθος γραμμάτων. Ούτε πολύ καλλιγραφικά, ούτε πολύ μεγάλα, ούτε «ψείρες». Σκεφτείτε απλά και λειτουργικά. Μην πάτε να εντυπωσιάσετε ή να φανείτε πνευματώδεις, μη χρησιμοποιείτε γραμματοσειρές με ουρίτσες ή εντελώς flat. Εννοείτε πώς η ορθογραφία είναι σημαντική, ό,τι και αν κάνετε στον ψηφιακό κόσμο. Μην είστε πολύ αυστηροί όμως όταν δείτε κάποιο λάθος και μην παριστάνετε τους γλωσσολόγους. Πάει να πει μην το σχολιάζετε. Κάποια λάθη επιτρέπονται σε όλους, αλλά εσείς δεν είστε η αστυνομία του γραπτού λόγου.
Κοινοποιήσεις & παρεξηγήσεις
Όταν κοινοποιείτε (Cc) το μήνυμα ή τη συνομιλία σας με κάποιον, να ζητάτε την άδεια του συνομιλητή σας. Ρωτήστε αν μπορείτε να το κάνετε. Με το ίδιο πνεύμα, αν είναι να στείλετε το ίδιο μήνυμα σε πολλούς παραλήπτες δεν είναι σίγουρο ότι πρέπει στη γραμμή διευθύνσεων («To») να τους βάλετε όλους. Μπορεί κάποιοι να έχουν πρόβλημα με τη δημοσιοποίηση της διεύθυνσής τους. Για να αποφύγετε τις παρεξηγήσεις βάλτε τους όλους στην κρυφή κοινοποίηση (Bcc). Έτσι κανείς δεν θα ξέρει τη διεύθυνση του άλλου.
Facebook & λοιπά social media
Μην επιτίθεστε σε κανέναν και μην κατηγορείτε όσους δεν συμφωνούν με τις απόψεις σας. Αν κάποιος σας ενοχλεί κάντε αναφορά και ακολουθήστε τις οδηγίες της κάθε πλατφόρμας. Μην κάνετε καθημερινές αναρτήσεις και μην μακρηγορείτε, εκτός αν θέλετε κάποιοι να σας χλευάζουν για τα παραληρήματα σας. Μη σχολιάζετε καθημερινά τις ειδησεογραφικές εξελίξεις εφόσον δεν αμείβεστε για αυτό. Μην αναδημοσιεύτε και μην αναρτάτε κείμενα περί αλγορίθμων που δήθεν εμποδίζουν τους φίλους σας να δουν τις αναρτήσεις σας ή περί απαγορεύσεων που κάνετε εσείς για τη μη χρήση των προσωπικών σας δεδομένων από τις πλατφόρμες. Είναι απλώς ανοησίες που δεν έχουν καμία χρησιμότητα, πέραν του να καταδείξουν την αφέλειά σας.