fbpx
Saturday, August 16, 2025
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Ο Έρνεστ μιλάει για τον Χέμινγουεϊ

Χαράλαμπος Νικόπουλος by Χαράλαμπος Νικόπουλος
August 19, 2021
in Story, Books & Editions
Ο Έρνεστ μιλάει για τον Χέμινγουεϊ
5
SHARES
454
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Το 1954 και αμέσως μετά την κατάκτηση του Νόμπελ Λογοτεχνίας, δίνει μια μεγάλη συνέντευξη στο Paris Review, από όπου επιλέγουμε ορισμένα χαρακτηριστικά αποσπάσματα, με αφορμή και τη συμπλήρωση μισού αιώνα από τον θάνατό του (1961). 

Στις αρχές του ‘50 ο συγγραφέας που αγάπησε με πάθος τη θάλασσα γράφει στις Μπαχάμες την ιστορία του Σαντιάγκο «Τhe Οld Μan and the Sea» (μετάφραση στα ελληνικά «Ο γέρος και η Θάλασσα»), ενός κουβανού ψαρά που πασχίζει να πιάσει ένα γιγάντιο ξιφία. Το ξεκίνημα της ιστορίας βρίσκει τον ψαρά να βρίσκεται στην 84η μέρα που δεν έχει πιάσει ούτε ένα ψάρι. Την επομένη, όμως, διαισθάνεται ότι η τύχη του θα αλλάξει. Η κλασική νουβέλα, που εκδόθηκε το 1952, κορυφώνει το ενδιαφέρον γύρω από το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα (1899 – 1961), του αποφέρει ένα Πούλιτζερ και δύο χρόνια μετά και το Νόμπελ, για το σύνολο του έργου του. Με αφορμή αυτό, το λογοτεχνικό περιοδικό Paris Review του κάνει μια μεγάλη συνέντευξη. Στα λεγόμενα του, ξεχωρίζει το ατόφιο ύφος ενός ανθρώπου που ξέρει τι σημαίνει αγώνας για την επιβίωση αλλά και μια κυνικότητα που δεν είναι ενοχλητική.

Για τη διαδικασία της συγγραφής και το αν έχει μια καθημερινή τελετουργία…
«Όταν δουλεύω ένα βιβλίο γράφω καθημερινά από το χάραμα και αυτό γιατί εκείνες τις ώρες δεν υπάρχει κανείς να σε ενοχλήσει. Τόσο πρωί κάνει κρύο συνήθως ή έχει δροσιά και είναι καλά. Όσο περνάει η ώρα ζεσταίνει ο καιρός, όμως ‘’ζεσταίνομαι’’ και εγώ. Στην  αρχή διαβάζω τι έχω γράψει τις προηγούμενες μέρες και μετά πρέπει να βρω τι θα γίνει μετά, πώς θα συνεχιστεί η πλοκή στο χαρτί. Το κάνω για ώρες και μετά σταματάω για να σκεφτώ.  Το  να ξεκινάς στις 6 το πρωί και να γράφεις μέχρι το μεσημέρι σου δίνει το αίσθημα της πληρότητας, αλλά και του αδειάσματος. Είναι μία διαδικασία βέβαια που απαιτεί αυστηρή πειθαρχία».

Για το κατά πόσο σβήνει, ξαναγράφει ή σκίζει μέχρι να προκύψει αυτό που θέλει... «Ξαναγράφω καθημερινά, επιμελούμαι, διορθώνω, επαναδιατυπώνω με κάθε ευκαιρία και όταν το βιβλίο τελειώσει έχω πάλι τη δυνατότητα για προσθήκες, αφαιρέσεις και λοιπά. Η τελευταία ευκαιρία είναι με τα δοκίμια και είμαι ευγνώμων που υπάρχουν όλες αυτές οι δυνατότητες για να βάλω τις σωστές λέξεις. Στο «Αποχαιρετισμός στα Όπλα» ξανάγραψα την τελευταία σελίδα 39 φορές».

Για τον τρόπο με τον οποίο βρίσκει μία ιστορία και για το πώς παρατηρεί τον κόσμο προκειμένου να εμπνευστεί…
«Αν ο συγγραφέας παύει να παρατηρεί, είναι τελειωμένος. Αλλά η παρατήρηση δεν πρέπει να γίνεται επί τούτου. Προσπαθώ, άλλωστε, να γράφω με την τεχνική του παγόβουνου: Όπως το μεγαλύτερο τμήμα του είναι κάτω από το νερό, αόρατο, έτσι είναι και οι ιστορίες μου».

Για τις λεπτομέρειες του «Ο γέρος και η θάλασσα» που δεν πέρασαν στο χαρτί…
«Υπό άλλες συνθήκες το ‘’Ο γέρος και η θάλασσα’’ θα μπορούσε να μην είναι μία νουβέλα με λίγο περισσότερες από 100 σελίδες, αλλά να έχει έκταση χιλιάδων σελίδων με περιγραφές των χαρακτήρων της καθημερινότητας και των συνηθειών των ανθρώπων από το ψαροχώρι. Αυτό, όμως, το κάνουν άλλοι συγγραφείς. Εγώ προσπαθώ να κάνω κάτι διαφορετικό, αφαιρώντας οτιδήποτε αχρείαστο, ώστε ο αναγνώστης να ενσωματώσει στη δική του εμπειρία αυτό που διαβάζει. Τέλος πάντων, πέρα από την τεχνική είχα απίστευτη τύχη αυτή τη φορά και ήμουν σε θέση να μεταφέρω την ιστορία με κάθε λεπτομέρεια. Η τύχη ήταν ότι είχα μπροστά μου μία ιστορία με έναν σπουδαίο άντρα, τον ωκεανό που αξίζει να γράψεις για αυτόν, αλλά και τον ξιφία που τον έχω δει, όπως και ένα κοπάδι με 50 φάλαινες φυσητήρες που συνάντησα. Αλλά αυτή τη γνώση την έχω αφήσει απέξω, διότι είναι το μέρος του παγόβουνου που είναι κάτω από το νερό».

Για το αν υπάρχουν κάποια μέρη που τον εμπνέουν να γράφει…
«Αν κρίνω από τον αριθμό των βιβλίων που έχω ολοκληρώσει εκεί, το ξενοδοχείο Ambos Mundos στην Αβάνα ήταν για μένα ένα πολύ καλό μέρος για να γράφω, αν και μπορώ να εργαστώ υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Το τηλέφωνο και οι επισκέπτες, βέβαια, μπορούν να στα τα καταστρέψουν όλα».

Για το αν τον βοήθησε στη λογοτεχνία η εμπειρία του στη δημοσιογραφία…
«Στην εφημερίδα Kansas City Star έμαθα να γράφω μία απλή δηλωτική πρόταση. Αυτό είναι κάτι χρήσιμο για κάθε νέο συγγραφέα και ισχύει αυτό που λένε, ότι η δημοσιογραφία βοηθάει κάποιον αν την εγκαταλείψει γρήγορα. Απολογούμαι για το ξεθωριασμένο κλισέ αλλά όταν ρωτάς τέτοια τετριμμένα πράγματα ανάλογες απαντήσεις θα λάβεις».

Για το Παρίσι της δεκαετίας του 20 και για το αν είχε την αίσθηση του ανήκειν σε εκείνη την περίφημη γενιά καλλιτεχνών και συγγραφέων τους οποίους συναναστρεφόταν…
«Όχι, δεν υπήρχε τέτοιο ομαδικό συναίσθημα. Είχαμε απλώς σεβασμό ο ένας για τη δουλειά του άλλου. Κάποιοι ήταν της γενιάς μου, κάποιοι άλλοι μεγαλύτεροι. Τζέιμς Τζόυς, Πάμπλο Πικάσο, Κλωντ Μονέ, Έζρα Πάουντ, Γερτρούδη Στάιν».

Για το πώς προκύπτουν οι τίτλοι των βιβλίων του…
«Όταν τελειώσω ένα βιβλίο σκέφτομαι μερικές δεκάδες τίτλους. Μερικές φορές και εκατοντάδες. Αρχίσω να αφαιρώ, ώσπου στο τέλος μένει ένας ή και κανένας».

Για το τι τον έμαθε ο πόλεμος…
«Ξέρω τον πόλεμο όσο λίγο ζωντανοί άνθρωποι και τίποτα δεν μου είναι πιο αποκρουστικό από αυτόν. Σίγουρα δεν αποτελεί τρόπο επίλυσης διαφορών, ωστόσο, μπορείς να ξεκάνεις τους αντιπάλους σου. Αλλά αν δεν το κάνεις με ακρίβεια και ολοκληρωτικά, τότε κινδυνεύεις να σε ξεκάνουν αυτοί». 

 

Tags: ΛογοτεχνίαΔημοσιογραφίαSlider
Previous Post

Η νέα φανέλα της Γιουνάιτεντ έρχεται από πολύ μακριά

Next Post

Η Ουρουγουάη είναι ελληνική!

Next Post
Η Ουρουγουάη είναι ελληνική!

Η Ουρουγουάη είναι ελληνική!

The Walking Dead: Αρχίζει ο τελευταίος κύκλος

The Walking Dead: Αρχίζει ο τελευταίος κύκλος

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Το ταξικό πρόσωπο της τεχνολογίας

Το ταξικό πρόσωπο της τεχνολογίας

by Θανάσης Αντωνίου
July 16, 2021
0

Μια άγνωστη αλλά εξόχως διδακτική ιστορία για την Kodak, τους μαύρους των ΗΠΑ και τους τρόπους που έχει η τεχνολογία...

Εκδρομή στον μικροσκοπικό Καστό

Εκδρομή στον μικροσκοπικό Καστό

by Αθηνά Φερεντίνου
June 26, 2024
0

Απόδραση στο μικρό νησί που βρίσκεται κοντά στη Λευκάδα και στον Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας και που δεν έχει αγγίξει ακόμα ο...

Μικρός οδηγός μπουρδολογίας

Μικρός οδηγός μπουρδολογίας

by Zeitgeist Team
April 24, 2024
0

Καθώς πλησιάζουν και εκλογές, πάρτε μια ιδέα από τις φράσεις που δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα και όμως χρησιμοποιούνται αφειδώς, για...

Ο Pak Ndjamena έρχεται στην Ελλάδα για δυο μοναδικές παραστάσεις χορού

Ο Pak Ndjamena έρχεται στην Ελλάδα για δυο μοναδικές παραστάσεις χορού

by Zeitgeist Team
January 24, 2024
0

H διακαλλιτεχνική πλατφόρμα Movement Research Project σε συμπαραγωγή με το θέατρο Nous υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον βραβευμένο χορευτή Pak Ndjamena, από τη...

4 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το τσίπουρο

4 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το τσίπουρο

by Μόδεστος Κούρτης
August 21, 2023
0

Η γνώση που χρειάζεστε για να απολαύσετε το υπέροχο αυτό παραδοσιακό απόσταγμα, που εξελίσσεται διαρκώς, παίρνει μέρος σε κοκτέιλ και...

Είδαμε το «Κουαρτέτο» του Θανάση Σαράντου

Είδαμε το «Κουαρτέτο» του Θανάση Σαράντου

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
April 15, 2024
0

Σχόλια και εντυπώσεις από το απαιτητικό ανέβασμα του εμβληματικού έργου του Χάινερ Μύλλερ στο Θέατρο Από Μηχανής, το οποίο ευτυχεί...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Άλκης Φιτσόπουλος

Tα ζόμπι των social media

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Aggoules 300px

Αντώνιος Αγγουλές

Οι συμβουλές που σώζουν ζωές στα βουνά

Κωνσταντίνος Παντίδος

Να, γιατί έχουμε ανάγκη τα κατοικίδια!

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

270 χρόνια συνεχούς αναζήτησης για την τελειότητα

270 χρόνια συνεχούς αναζήτησης για την τελειότητα

August 14, 2025
Η Αγία Ζώνη της Παναγίας και το διεθνές δίκτυο Miracle Ribbon

Η Αγία Ζώνη της Παναγίας και το διεθνές δίκτυο Miracle Ribbon

August 14, 2025

Οι άγνωστες Παναγίες της Ελλάδας

August 13, 2025

Τα εμβληματικά στέκια της Μεγαλόχαρης

August 13, 2025
Οι πιο ακριβές μεταγραφές Ελλήνων ποδοσφαιριστών στο εξωτερικό

Οι πιο ακριβές μεταγραφές Ελλήνων ποδοσφαιριστών στο εξωτερικό

August 11, 2025

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp