Δείτε εδώ μια συνταρακτική στιγμή και για πολλούς τη μεγαλύτερη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη. Ένα έργο ανεξάντλητο που μαζί με την Ιλιάδα, την Οδύσσεια, την Αντιγόνη, τον Ζορμπά και μερικά ακόμη αποτελούν την αιώνια ψυχή της Ελλάδας.
Ο Μίκης Θεοδωράκης συνδέεται αξεδιάλυτα με την ιστορία του Φεστιβάλ Αθηνών αλλά και των Επιδαυρίων. Ειδικά στο Ηρώδειο υπήρξε ανελλιπώς παρών είτε διευθύνοντας ο ίδιος, είτε με ξεχωριστά έργα του σε συναυλίες από κορυφαίες ορχήστρες σε διεύθυνση άλλων μαέστρων από τα τέλη του ’70 και μετά. Οι μεγάλες του στιγμές στον ιερό χώρο του Ηρωδείου ξεκινούν από το 1977 και φτάνουν μέχρι το 2015 (στον εορτασμό για τα 90 χρόνια του) και περιλαμβάνουν συμπράξεις με τις πιο εμβληματικές ορχήστρες του κόσμου και της χώρας.
Όμως, αρκετοί θεωρούν ότι η κορυφαία συναυλία του δεν δόθηκε στο Ηρώδειο, αλλά στο Λυκαβηττό. Η συναυλία της Κυριακής 28ης Αυγούστου 1977, στο πλαίσιο των εορτασμών για το έργο του υπό τον τίτλο «Μουσικός Αύγουστος» με μια σειρά συναυλιών καθόλη τη διάρκεια εκείνου του μήνα, θεωρείται η πιο άρτια, αλλά και με έναν Μίκη κυριολεκτικά να ίπταται μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό που μετρούσε μόλις 3 χρόνια δημοκρατίας και ελευθερίας. Η συναυλία για αυτό το ανεπανάληπτο έργο για τον ελληνισμό, το Άξιον Εστί, του λαϊκού ορατόριου του Μίκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, μεταδόθηκε ζωντανά από την τηλεόραση, με εκφωνητή τον Γιώργο Παπαστεφάνου και σε αυτήν συμμετείχαν κορυφαίοι ερμηνευτές και δεξιοτέχνες. Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και ο Ανδρέας Κουλουμπής στις ερμηνείες, ο Μάνος Κατράκης στο ρόλο του αφηγητή, οι Λάκης Καρνέζης και Κώστας Παπαδόπουλος στο μπουζούκι, ο Τάσος Διακογιώργης στο σαντούρι δημιούργησαν ένα εκρηκτικό καλλιτεχνικό μείγμα που ξεπετάγεται μέσα από τις οθόνες, ηλεκτρίζει και προκαλεί ρίγος 44 χρόνια μετά.
Αξίζει να την παρακολουθήσετε ολόκληρη ή τουλάχιστον να επιλέξετε τα κομμάτια που θέλετε από το timeline.
Η ΓΕΝΕΣΙΣ 01:42
ΤΑ ΠΑΘΗ
α) ΙΔΟΥ ΕΓΩ ΛΟΙΠΟΝ 07:32
β) Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ 10:05 ▪
γ) ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ 14:34
δ) ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΜΟΥ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ 18:06
ε) ΜΕ ΤΟ ΛΥΧΝΟ ΤΟΥ ΑΣΤΡΟΥ 23:48 “Πού να βρω.. 24:36”
ζ) Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ 26:50
η) ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΗΛΙΕ ΝΟΗΤΕ 29:22
θ) ΝΑΟΙ ΣΤΟ ΣΧΗΜΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ 34:20 (Ορχ.)
ι) ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΑΙΜΑTΑ 37:35
κ) ΝΑΟΙ ΣΤΟ ΣΧΗΜΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ 40:41
λ) ΠΡΟΦΗΤΙΚΟΝ 43:56 ▪
μ) ΑΝΟΙΓΩ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΜΟΥ 47:56 ✓
ν) ΣΕ ΧΩΡΑ ΜΑΚΡΙΝΗ 51:36
ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ – Το Δοξαστικόν – 54:01
(Διατίθενται οι στίχοι – Ενεργ. τους υπότιτλους CC)
01:07:53 … Αιέν ο κόσμος ο μικρός, Ο ΜΕΓΑΣ
Όπως έγραφε ο ίδιος, «η μεγαλύτερή μου φιλοδοξία είναι να υπηρετήσω πιστά τη, νεοελληνική κυρίως, ποίηση. Σε τέτοιο βαθμό, ώστε ακούγοντας ένα τραγούδι, να μη μπορείς να φανταστείς τη μουσική σε άλλο κείμενο, ούτε όμως και το ποίημα με διαφορετική μουσική». Κι αυτό το κατάφερε στον μέγιστο βαθμό. Αν η ποίηση μέσα από τον λόγο των ξεχωριστών ποιητών που έχουν γράψει στην ελληνική γλώσσα (ή που έχουν μεταφραστεί στην ελληνική γλώσσα) συγκροτεί το εθνικό μας αφήγημα, ακούγοντας τη μουσική του Μίκη, δεν μπορείς να τη διακρίνεις από την ιστορία και τον αυτοπροσδιορισμό της σύγχρονης Ελλάδας.