Πεσόα, Μαν, Κάφκα, Μπρετόν, Καμύ, Μαγιακόφσκι, Γουλφ και άλλοι, είχαν το δικό τους ξεχωριστό στυλ, όχι μόνο στη γραφή αλλά και στο ντύσιμο. Και για αυτό δεν έχουν γραφτεί πολλά.
Ο συγγραφέας είναι τα έργα του. Συνήθως κάποιοι κόσμοι σε παράλληλες διαστάσεις, με ήρωες που έχουν τη δική τους ζωή. Είναι όμως και ο άνθρωπος, που ζει μέσα σε κοινωνικές συμβάσεις, ντύνεται και συμπεριφέρεται όπως οι γύρω του, αλλά άθελά του διατηρεί κάποια στοιχεία από τους κόσμους που δημιούργησε. Το στυλ εδώ δεν έχει σχέση τόσο με τα ρούχα ,το κούρεμα και τους τρόπους όσο με την πνευματικότητα ως απαραίτητο αξεσουάρ.
Φερνάντο Πεσόα (1888 – 1935) Πορτογαλία
Ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα, ο συγγραφέας του Αναρχικού Τραπεζίτη και 27.453 χειρόγραφων που δημοσιεύονται αργά αλλά σταθερά, είναι ταυτισμένος με την ατμόσφαιρα της παρακμιακής αποικιακής Λισαβόνας μιας τρυφερά μελαγχολικής πόλης κτισμένης σε 7 λόφους που κρύβει πολλά παράδοξα μυστικά. Στις ελάχιστες φωτογραφίες που έχουν διασωθεί το κύριο χαρακτηριστικό του είναι το απόμακρο ύφος σε συνδυασμό με το κλασικό βρετανικό ντύσιμο.
Τόμας Μαν (1875 – 1955) Γερμανία
Αυστηρός προτεστάντης επιφανειακά, ο συγγραφέας του «Μαγικού Βουνού» και «Θάνατος στη Βενετία» είναι εξωτερικά ένας τυπικός μεσοαστός που ντύνεται όπως ο συνταξιούχος αυτοκράτορας Κάιζερ στη εξορία του. Αν τον παρατηρήσεις όμως καλά, είναι φανερά μια συγκρατημένη επιρροή ενός παιδιού του ατημέλητου ρομαντισμού από τις εποχές του Σοπενχάουερ και του Νίτσε.
Φραντς Κάφκα (1883 – 1924) Τσεχία
Γιός της ομιχλώδους μυστικιστικής κι αλχημιστικής ατμόσφαιρας της Πράγας ,ο συγγραφέας της «μεταμόρφωσης» και της «κρίσης» ασφυκτιά στα άκρως συντηρητικά εβραϊκού τύπου ντυσίματα της εποχής, λες και ήθελε να ζούσε σε μια ζεστή παραλία στη Χαβάη με τα ανάλογα πουκάμισα.
Αντρέ Μπρετόν (1896 – 1966) Γαλλία
Κοσμοπολίτης και κομψός σε ό,τι και να φορούσε ο «πάπας του σουρεαλισμού» ξεχωρίζει ως σταρ σε όλες τις ομαδικές φωτογραφίες. Η άνεση στο στυλ είναι ένα είδος αυτόματης γραφής που βγαίνει κατ ευθείαν από το υποσυνείδητό μας.
Φίλιππο Τομάζο Μαρινέτι (1876 – 1944) Ιταλία
Στυλιζαρισμένος σαν αυτοκίνητο Bugatti του διαστήματος, ο δημιουργός του Φουτουριστικού κινήματος έχει την απαραίτητη πόζα αλαζονείας και θεατρινισμού που ενέπνευσε τον Μουσολίνι. Το παπιγιόν του είναι η έλικα του μηχανικού Πήγασου που δένει με τα σχεδιασμένα από τον ίδιο χειροποίητα κουστούμια του.
Ντέιβιντ Χέρμπερτ Λόρενς (1885 – 1930) Βρετανία
Παιδί της εργατικής τάξης ο συγγραφέας του «Εραστή της Λαίδη Τσάτερλι» και «Οι ερωτευμένες γυναίκες» νοιώθει αμήχανος μέσα στα κουστούμια του, άλλωστε άρρωστος και κυνηγημένος για τα έργα του έχει αυτή τη στόφα του καταραμένου που ό,τι και να φορέσει είναι δυο νούμερα μεγαλύτερο σα δυο βήματα πιο μπροστά από την εποχή του.
Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι (1893 – 1930) Ρωσία
Ο δημιουργός του «Σύννεφου με τα Παντελόνια» αλλά και του «κοριού» και το «μπάνιο» βρίσκεται στον αντίποδα των Ιταλών φουτουριστών. Επιμελώς ατημέλητος αλλά πάντα με τη φλογερή λάμψη στα μάτια , εκφράζει το πνεύμα μιας επανάστασης για τον παράδεισο του μέλλοντος που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ (1896 – 1940) ΗΠΑ
Ο κύριος εκπρόσωπος της λεγόμενης «χαμένης γενιάς» μας άφησε παρακαταθήκη μέσα σε όλα, ένα από τα μεγαλύτερα έργα αποθέωσης του στυλ, του εφήμερου ιδεώδους της προσωπικής επιτυχίας, τον κοσμοπολιτισμό και τη λάμψη των πάρτι, τον «Μεγάλο Γκάτσμπυ». Παρόλα αυτά πάνω του ξεχωρίζει μια αίσθηση της ευφυΐας που ξοδεύτηκε άδικα.
Αλμπέρτ Καμύ (1913 – 1960) Γαλλία
«Ο Επαναστατημένος Άνθρωπος», «Ο Ξένος», «Η Πανούκλα» δεν θα μπορούσαν να είχαν γραφτεί παρά από ένα πολίτη του κόσμου που αντάλλαξε σε κάποια φάση το κομψό γαλλικό ύφος του ντυσίματος με το αντάρτικο αμπέχονο της αντίστασης, πάντα με ένα τσιγάρο στο στόμα. Εδώ έχουμε ένα μαχητή που ενώ κατανοεί τα τρωτά της πραγματικότητας δεν την αποφεύγει.
Βιρτζίνια Γουλφ (1882 – 1941) Βρετανία
Η Βιρτζίνια Γουλφ σαν παιδούλα και σαν κυρία είχε πάντα αυτό το απόμακρο ύφος του άφυλου σαν αγγέλου πλάσματος που ενέπνευσε τον Ντέιβιντ Μπόουι να γράψει και να ερμηνεύσει το Space Oddity.
Διαβάστε επίσης
Κώστας Γκοτζαμάνης (1957 – 2022)
Οι αρχαιοελληνικοί μύθοι όπως δεν τους έχετε ξαναδεί