fbpx
Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • English
  • Greek
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Τα πτυχία των ηθοποιών, ένα «Σακάκι που βελάζει»         

Zeitgeist Team by Zeitgeist Team
December 27, 2022
in Theater, Politics
Τα πτυχία των ηθοποιών, ένα «Σακάκι που βελάζει»         
3
SHARES
276
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Σκέψεις, σχόλια και «κριτική» για το νέο προεδρικό διάταγμα 85/2022 που υποβιβάζει ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τον κλάδο των ηθοποιών και παραβλέπει τα χρόνια των απαιτητικών σπουδών τους, μετατρέποντάς τους σε απλούς αποφοίτους Λυκείου.      

Κείμενο: Μελίσσα Στοΐλη 

Όπως ο ήρωας του έργου, οι ηθοποιοί ανεβοκατεβαίνουν ορόφους δημόσιων υπηρεσιών και υπουργείων, ζητούν από κρατικούς λειτουργούς να τους ακούσουν αλλά δεν καταφέρνουν τίποτε. Τα πτυχία τους δεν έχουν αξία, επειδή σε ένα χαρτί γράφτηκαν μερικές λέξεις.
«Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης» έλεγε το κτίριο στο οποίο μπήκες για να δώσεις εισαγωγικές εξετάσεις μπροστά σε επιτροπή διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Απαραίτητη προϋπόθεση για να το κάνεις, ήταν να καταθέσεις το απολυτήριο Λυκείου. Μετά από τρία χρόνια με οκτάωρο απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, με μαθήματα θεωρητικά και πρακτικά που απαιτούσαν σωματική και πνευματική εγρήγορση, με διαρκή άσκηση των εκφραστικών σου μέσων, έδωσες και πάλι σε κρατική επιτροπή και πήρες το πτυχίο σου που είχε μάλιστα πάνω του την στρογγυλή σφραγίδα της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Και μια μέρα κατάλαβες πως οι σπουδές σου είναι ΜΗ σπουδές, όταν η κυβέρνηση με βάση το προεδρικό διάταγμα 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022) αποφάσισε να υποτιμήσει τις καλλιτεχνικές σπουδές, εξισώνοντας τα διπλώματα των “ανώτερων” δραματικών σχολών, καθώς και των σχολών χορού και κινηματογράφου, με απολυτήρια λυκείου. Τι είσαι λοιπόν; Μα, ένας απλό εμπειροτέχνης, αφού ολοκλήρωσες μόνο τη δωδεκαετή δημόσια εκπαίδευση.

Δηλαδή κάποιος σε κορόιδεψε. Ψάχνεις λοιπόν τους νόμους και βλέπεις τις διατάξεις του Ν.1158/81 «Περί οργανώσεως και διοικήσεως σχολών Ανωτέρας Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως κλπ.» (ΦΕΚ 127 /Α / 81) και του Π.Δ. 370/83 «Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (Τμ. Υποκριτικής’» (ΦΕΚ 130 /Α / 83), σύμφωνα με τα οποία «η καλλιτεχνική εκπαίδευση ανήκει στην ΑΝΩΤΕΡΗ βαθμίδα εκπαίδευσης». Άλλωστε, το Υπουργείο Πολιτισμού, στο οποίο υπάγονται οι «ανώτερες» καλλιτεχνικές σχολές, ως εποπτεύων φορέας, τις αδειοδοτεί και τις ελέγχει.

Είναι δυνατόν; Το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα να παραβιάζει κατάφωρα τους νόμους; Είναι δυνατόν μια υπογραφή να σε συνθλίβει και να μην μπορείς να κάνεις κάτι γι’  αυτό;

Οι ηθοποιοί φορούν “σακάκια που βελάζουν”
Ο Στανισλάβ Στρατίεβ, ο συγγραφέας του έργου «Το σακάκι που βελάζει», βάζει τον ήρωά του να έρχεται αντιμέτωπος με έναν αδηφάγο γραφειοκρατικό μηχανισμό. Είναι ένας άνθρωπος που φορά ένα μαλλιαρό σακάκι αλλά πρέπει να αποδείξει ότι δεν εκτρέφει πρόβατο, αλλιώς θα φορολογηθεί. Ανεβοκατεβαίνει ορόφους δημόσιων υπηρεσιών και υπουργείων, παρακαλεί κρατικούς λειτουργούς να τον ακούσουν αλλά δεν καταφέρνει τίποτε. Όλη του η πορεία αναιρείται επειδή σε ένα χαρτί γράφτηκαν μερικές λέξεις. Επειδή μπλέχτηκε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Επειδή κανένας δεν σταμάτησε να παραλογίζεται.

Ποιο είναι το πρόβλημα
Ας δούμε τα πράγματα όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), πράγματι «από το 2003 και έπειτα η ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης, μετά από Ευρωπαϊκή οδηγία, καταργήθηκε στην Ελλάδα (οπότε και τα τριετούς φοίτησης Τ.Ε.Ι. μετατράπηκαν σε τετραετούς φοίτησης ΑΤΕΙ). Όμως, για τους αποφοίτους των καλλιτεχνικών σχολών έως το 2003, ακριβώς λόγω των προβλέψεων των παραπάνω νομοθετημάτων, ίσχυε η δυνατότητα ισοτίμησης των σπουδών τους μέσω ΙΤΕ, αρχικά, και ΕΟΠΕΠ έπειτα, με ΤΕΙ, άρα την κατάταξή τους σε εργαζόμενους ΤΕ.
Έκτοτε, όμως, στην Ελλάδα, τη χώρα που περηφανεύεται διεθνώς πως είναι «το λίκνο του Πολιτισμού» και ιδιαιτέρως του θεάτρου, το ίδιο το Κράτος έχει σκοπίμως δημιουργήσει ένα καφκικό θεσμικό κενό, όπου δεν προβλέπεται και δεν υπάρχει καμία διάθεση για δημιουργία Ανώτατης βαθμίδας εκπαίδευσης για τις Παραστατικές Τέχνες, με παράλληλη λύση για το ζήτημα της διαβάθμισης των σπουδών των χιλιάδων αποφοίτων από το 2003 έως και τη δημιουργία αυτής της βαθμίδας.
Στην πράξη τι σημαίνουν αυτά; Αφού οι σπουδές τους ισοδυναμούν με απολυτήριο Λυκείου δεν μπορούν να κάνουν μεταπτυχιακά στην ειδικότητά τους. Όσοι είναι κάτοχοι master ή PhD ξένων πανεπιστημίων, όταν επιστρέψουν στην Ελλάδα, αυτά δεν αναγνωρίζονται. Στον ΟΑΕΔ επιδοτούνται αναλογικά λιγότερο, και οι εργασιακές τους απολαβές είναι μειωμένες.

Όπως συνεχίζει η ανακοίνωση, «πρόκειται για μια συνολική και στοχευμένη απαξίωση του Πολιτισμού, των Τεχνών και των επαγγελματιών καλλιτεχνών. Για μια λυσσαλέα αντεργατική επίθεση στα δικαιώματα και την καλλιτεχνική μας υπόσταση». Και καταλήγει η δικαιολογημένη ανακοίνωση:

«ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

– Άμεση ανάκληση του ΠΔ 85/2022

– Καμία διακινδύνευση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών ως το 2003, είτε για όσες θέσεις έχουν ήδη προκηρυχθεί και πληρωθεί, είτε για αυτές που θα προκηρυχθούν στο μέλλον.

– Επιτέλους, εδώ και τώρα, ίδρυση Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών και οριστική λύση στο ζήτημα της διαβάθμισης των σπουδών από το 2003 ως και την ίδρυσή του.

Καλούμε τα συναρμόδια Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υπουργείο Εσωτερικών, να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σταματήσουν να μας εμπαίζουν τόσα χρόνια.

Καλούμε το ΕΚΠΑ να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να διεκδικήσει μαζί μας τη δημιουργία μιας σχολής στο πρότυπο της ΑΣΚΤ. Δυστυχώς, έως σήμερα δεν το έχει πράξει. Αν πράγματι ενδιαφέρεται για την επιστημονικότητα στο αντικείμενο του θεάτρου, είναι χρέος του να απαντήσει στο ερώτημα γιατί υποτιμά τόσο την καλλιτεχνική εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα θεωρεί ότι μπορεί να την αξιολογεί θεωρητικά, δυνάμει μιας θεωρητικής κατάρτισης εντελώς αποδεσμευμένης από την πρακτική. Καλούμε τέλος την Κοσμητεία να απέχει από τοποθετήσεις που προσβάλουν συλλήβδην έναν επαγγελματικό κλάδο, ο οποίος μάλιστα αποτελεί και το αντικείμενο της μελέτης των αποφοίτων της».   

Tags: ΘέατροΕλλάδαΝομοθεσία
Previous Post

9 νέα άλμπουμ που θα σώσουν το ροκ

Next Post

Η μελαγχολία των γιορτών

Next Post
Η μελαγχολία των γιορτών

Η μελαγχολία των γιορτών

Βότκα, το «πνεύμα του διαβόλου» που φτιάχτηκε από μοναχούς

Βότκα, το «πνεύμα του διαβόλου» που φτιάχτηκε από μοναχούς

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Το κάστρο της φιλοξενίας  

Το κάστρο της φιλοξενίας  

by Παντελής Περιβολάρης
August 24, 2021
0

Είναι τάση: Αρκετά μεσαιωνικά κάστρα σε όλη την Ιταλία έχουν μετατραπεί σε καταλύματα πολυτελείας, διατηρώντας την αρχική τους γοητεία. Το...

Η νέα Αψίδα του Θριάμβου

Η νέα Αψίδα του Θριάμβου

by Παντελής Περιβολάρης
September 28, 2021
0

Πριν λίγες μέρες αποκαλύφθηκε η νέα Αψίδα του Θριάμβου. Αλλά δεν θα μείνει για πολύ έτσι. Μόνο για λίγες μέρες....

Το ταπεινό φυτό που αντιμετωπίζει τον κορωνοϊό!

Το ταπεινό φυτό που αντιμετωπίζει τον κορωνοϊό!

by Zeitgeist Team
July 22, 2021
0

Το φυτό Αρτεμισία αποδείχθηκε αποτελεσματικό σε τρεις διαφορετικές εργαστηριακές δοκιμές κατά του SARS-CoV-2, σε μεγάλη διεθνή μελέτη που ολοκληρώθηκε πρόσφατα....

Ημερολόγια: Ο φύλακας της μνήμης και της αξιοπρέπειας

Ημερολόγια: Ο φύλακας της μνήμης και της αξιοπρέπειας

by Θανάσης Αντωνίου
July 31, 2021
0

Ένας Ρώσος ιστορικός που συγκέντρωνε ανέκδοτα της σοβιετικής εποχής, αποφάσισε το 2015 να διασώσει τη μνήμη με την επιμέλεια και...

Είδαμε τις «Μάγισσες», μια διαφορετική και τολμηρή παράσταση

Είδαμε τις «Μάγισσες», μια διαφορετική και τολμηρή παράσταση

by Θανάσης Αντωνίου
November 18, 2022
0

Η παράσταση «Μάγισσες | Μέρος 3ο: Επιδόρπιο», για τη γυναικεία κακοποίηση ανά τους αιώνες, είναι ένα αξιοπρόσεκτο και έντονο δραματουργικό...

Μητσοτάκης – Παπανδρέου: Οι συνεντεύξεις που έγραψαν ιστορία

Μητσοτάκης – Παπανδρέου: Οι συνεντεύξεις που έγραψαν ιστορία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
October 1, 2021
0

20 συνεντεύξεις σε 30 χρόνια. Στο νέο της βιβλίο η  Όλγα Μπακομάρου συνομιλεί με τις δύο οικογένειες που καθόρισαν το...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Marieta Kondou

Μαριέττα Κόντου

Η διπολική μας ιδιοσυγκρασία και ο χειρότερος εαυτός μας

Thanasis-Antoniou 300px

Θανάσης Αντωνίου

Ο Γκορμπατσόφ που εκτέλεσε και εκτελέστηκε

Εύη Νεοφώτιστου

Τι να κάνω όταν όλα γύρω μου καταρρέουν

Άλκης Φιτσόπουλος

Άλκης Καμπανός: ένας χρόνος μετά

Αθηνά Φερεντίνου

Το πείραμα της υπακοής και η δύναμη της εξουσίας

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

Ματθαίος Γιωσαφάτ (1937 – 2022): «Δυστυχώς, δεν είναι και πολύ ώριμοι οι Έλληνες»

Ματθαίος Γιωσαφάτ (1937 – 2022): «Δυστυχώς, δεν είναι και πολύ ώριμοι οι Έλληνες»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
July 27, 2022
0

Τα 5 πουλόβερ που πρέπει να έχεις στην ντουλάπα σου

Τα 5 πουλόβερ που πρέπει να έχεις στην ντουλάπα σου

by Βανέσα Αποστολίδου
October 19, 2022
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Ποιος δεν φοβάται την επαγγελματική εξουθένωση;

Ποιος δεν φοβάται την επαγγελματική εξουθένωση;

January 24, 2023
Η Βούδα και η Πέστη σε άσπρο – μαύρο

Η Βούδα και η Πέστη σε άσπρο – μαύρο

January 23, 2023
Άλκης Καμπανός: ένας χρόνος μετά

Άλκης Καμπανός: ένας χρόνος μετά

January 23, 2023
10 απίστευτες φωτογραφίες από την Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα

10 απίστευτες φωτογραφίες από την Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα

January 23, 2023
Γιατί όλοι μιλάνε για την Pomona;

Γιατί όλοι μιλάνε για την Pomona;

January 19, 2023

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp