fbpx
Tuesday, December 12, 2023
No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets
  • el
    • en
    • el
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Zeitgeist

Είδαμε το Ay, Carmela! και νιώσαμε επαναστατικά

Θανάσης Αντωνίου by Θανάσης Αντωνίου
December 28, 2022
in Theater
Είδαμε το Ay, Carmela! και νιώσαμε επαναστατικά
4
SHARES
425
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Μια παράσταση που υμνεί την ειρήνη με φόντο τον Ισπανικό Εμφύλιο και αναδεικνύει την αξία της ατομικής ευθύνης που δεν φοβάται να γίνει θυσία, στο θέατρο Μεταξουργείο.   

«Να πεθάνεις έστω και για μια ιδέα που ξεπερνάει το άτομο, είναι πάντα μια προσωπική υπόθεση», γράφει ο μεγάλος Ούγγρος δημοσιογράφος και συγγραφέας Άρθρουρ Καίσλερ στον πρόλογο του βιβλίου του «Ισπανική Διαθήκη» (1937), ένα βιβλίο που αναφέρεται στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο. Και πράγματι, κάποιες μεγάλες αποφάσεις, κάποια δυνατά διλήμματα όπως η θυσία της ανθρώπινης ζωής, είναι μια απολύτως προσωπική υπόθεση.

Η Θεατρική Εταιρεία THEARTES των Κωνσταντίνου Κυριακού και Κατερίνας Μπιλάλη παρουσιάζει στο Θέατρο Μεταξουργείο το κωμικοτραγικό έργο «Ay, Carmela!» του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα (1940), ένα έργο στο οποίο εδράζεται πάνω σε αυτό ακριβώς το μέγα δίλημμα.

Πρόκειται για ένα αντιφασιστικό έργο, η ιστορία του οποίου διαδραματίζεται κατά την περίοδο του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου. Πρωταγωνιστές, δύο ηθοποιοί που, μέσα από την περιπέτειά τους, φωτίζεται η συλλογική τραγωδία ενός λαού που μαστίζεται από την εμφύλια διαμάχη, η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης που έρχεται αντιμέτωπη με τον πόνο και τον φόβο και η αξιοπρέπεια του καλλιτέχνη απέναντι στην αδυσώπητη εξουσία. Όλα αυτά αντιμετωπίζονται με μαύρο χιούμορ, με ίσες δόσεις δράματος και ποίησης -οι αναφορές στον Λόρκα είναι ενδεικτικές. Το έργο είναι μια σπαρακτική απεικόνιση της αγάπης και της απώλειας, μια οδυνηρή μαρτυρία της απανθρωπιάς του πολέμου αλλά κι ένα σχόλιο πάνω στην ατομική ευθύνη του κάθε πολίτη που αποφασίζει να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στην βαρβαρότητα, διακινδυνεύοντας τη ζωή του.
Η Καρμέλα και ο Παουλίνο είναι δύο περιοδεύοντες ηθοποιοί που, εν μέσω του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, διασκεδάζουν τα δημοκρατικά στρατεύματα με τα επιθεωρησιακά τους σκετς. Εξαιτίας ενός λάθους, περνούν στην περιοχή που ελέγχουν οι εθνικιστές τού Φράνκο και αιχμαλωτίζονται. Εκείνοι τούς διατάζουν να παρουσιάσουν, με αντάλλαγμα την ελευθερία τους, μια παράσταση για τα στρατεύματά τους και να συμπεριλάβουν στα σκετσάκια τους μια παρωδία κατά της Ισπανικής Δημοκρατίας, με σκοπό να χλευάσουν τα αιχμάλωτα μέλη των Διεθνών Ταξιαρχιών, μαχητές που πρόκειται να εκτελεστούν την επομένη.

Η Καρμέλα, φλογερή αλλά και αγανακτισμένη, αρνείται να διακωμωδήσει την τρίχρωμη (κόκκινο, κίτρινο και μωβ) σημαία της Ισπανικής Δημοκρατίας (1931) κι επιχειρεί να ανατρέψει αυτήν την παρωδία παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες του λιγόψυχου αλλά ορθολογιστή Παουλίνο. Τελικά, ο Παουλίνο θα καταφέρει να συγκρατήσει την Καρμέλα ή η Καρμέλα θα ολοκληρώσει το σχέδιό της, μπροστά μάλιστα στην ηγεσία των φασιστών, κινδυνεύοντας να εκτελεστεί;

Το «Ay, Carmela!»  δεν είναι απλώς ένα έργο για τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, για τον σταδιακό εκφασισμό της Ευρώπης και την τελική κατάπτωση του ανθρώπου κάτω από τις ερπύστριες των τανκ. Είναι ένα έργο αντιπολεμικό, ένα σχόλιο ενάντια  στους παράλογους εμφύλιους πολέμους που στέλνουν στον άλλο κόσμο φίλους, γείτονες, συγγενείς ακόμα και αδέλφια. Παράλληλα και ίσως περισσότερο από ένα αντιπολεμικό έργο το «Ay, Carmela!» στην σκηνοθετική εκδοχή του Κωνσταντίνου Κυριακού στέκεται στο ζήτημα της αλληλεγγύης, στην δύναμη της αγάπης, της ελευθερίας, της ισότητας, της δικαιοσύνης και της ηθικής.

Ακολουθώντας την τεχνική του «θεάτρου εν θεάτρω» (theatre in theatre), καθώς παρακολουθούμε όχι μόνο τις πρόβες των δύο ηθοποιών αλλά και την παράσταση που αναγκάζονται να παίξουν μπροστά σε φασίστες νικητές και δημοκρατικούς αιχμαλώτους, οι δύο ηθοποιοί αξιοποιούν τη δραματουργία του Μπέκετ στο «Περιμένοντας τον Γκοντό» παρωδώντας την αδιόρατη κόλαση μέσα στην οποία καλούνται να ξεδιπλώσουν την τέχνη τους ανταλλάσσοντας κοφτές, ελλειπτικές ερωταπαντήσεις σε έναν γκροτέσκο διάλογο που υπονοεί την εξέλιξη αλλά δεν την αποκαλύπτει.

Με αναφορές στην Ελλάδα και τις Διεθνείς Ταξιαρχίες που έφτασαν στην Ισπανία το 1936 για να στηρίξουν την Ισπανική Δημοκρατία και να συμμετάσχουν στην συνέχεια στον Εμφύλιο Πόλεμο, η παράσταση «Ay, Carmela!» εξυψώνει το μικρό ανάστημα των ταπεινών ηρώων της που μάχονται τον φασισμό αλλά ταυτόχρονα αποθεώνει το πάθος και το θάρρος των ανώνυμων μαχητών της δημοκρατίας, όπου γης, ενάντια στην βαρβαρότητα του ολοκληρωτισμού και τη μακαριότητα των θρησκειών- οι αντικληρικές αιχμές είναι επίσης έντονες στην παράταση.

Οι δύο ηθοποιοί, Κατερίνα Μπιλάλη και Κωνσταντίνος Κυριακού, μέσα από την ένταση του ρόλου τους και τα σκαμπανεβάσματα των διαθέσεών τους υπηρετούν με τον καλύτερο τρόπο το σχόλιο του συγγραφέα για την ευθύνη της τέχνης και του καλλιτέχνη σε χαλεπούς καιρούς. Σχόλιο που τελικά βάζει φωτιά στις ψυχές και τα σώματα των δύο ηθοποιών φωτίζοντας τη λιτή σκηνή στο Θέατρο Μεταξουργείο αλλά και τη δική μας αποστασιοποιημένη ζωή.

Η ταυτότητα της παράστασης
Ay, Carmela!, του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα
Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Δραματουργία – Κινησιογραφία: Κατερίνα Μπιλάλη
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Τσακότα
Φωτισμοί: Λέων Εσκενάζη
Πρωτότυπη μουσική: Άρτεμις Ματαφιά
Εκτέλεση μουσικής – Ενορχήστρωση – Κιθάρες: Γιώργος Πατσιώτης
Τραγούδι: Άρτεμις Ματαφιά

Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, 210-523 4382
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Κλείστε τα εισιτήριά σας εδώ.

Ακολουθήστε το zeitgeist.gr στο facebook για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα θέματα και να στηρίξετε την ποιοτική δημοσιογραφία, πατώντας like στο facebook banner που βλέπετε κάτω ή πάνω δεξιά.

Διαβάστε επίσης: 10 θεατρικές παραστάσεις για τα Χριστούγεννα

Tags: SliderΘέατροΚριτικήΙσπανίαΠαράσταση
Previous Post

Βότκα, το «πνεύμα του διαβόλου» που φτιάχτηκε από μοναχούς

Next Post

Slot machines, τα πραγματικά φρούτα της εποχής

Next Post
Slot machines, τα πραγματικά φρούτα της εποχής

Slot machines, τα πραγματικά φρούτα της εποχής

Σαμπάνια, ο αφρός των ημερών

Σαμπάνια, ο αφρός των ημερών

Follow Us!

Κατηγορίες

Σας Προτείνουμε

Ψωμί: Μικρός οδηγός απόλαυσης και διατροφής  

Ψωμί: Μικρός οδηγός απόλαυσης και διατροφής  

by Μόδεστος Κούρτης
January 26, 2022
0

Τα είδη, οι ιδιαιτερότητες και τα ταιριάσματα του άρτου ημών και τα βασικά που πρέπει να γνωρίζετε για το πιο...

Eliud Kipchoge: Ο βασιλιάς του Μαραθωνίου ζει σχεδόν σαν ασκητής

Eliud Kipchoge: Ο βασιλιάς του Μαραθωνίου ζει σχεδόν σαν ασκητής

by Παντελής Περιβολάρης
December 29, 2020
0

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο μετατέθηκαν για το καλοκαίρι του 2021, ως γνωστόν, αυτό όμως ουδόλως αλλάζει την εξαντλητική ρουτίνα...

Η άμπαλη Τεχνητή Νοημοσύνη

Η άμπαλη Τεχνητή Νοημοσύνη

by Άλκης Φιτσόπουλος
June 6, 2023
0

Η εφαρμογή της στο ποδόσφαιρο δεν έχει στεφθεί ως τώρα με επιτυχία και αυτό είναι κάτι που ηχεί, μάλλον, ανακουφιστικά.

H Φινλανδία στο μάτι του κυκλώνα

H Φινλανδία στο μάτι του κυκλώνα

by Θανάσης Αντωνίου
April 11, 2022
0

Η χώρα των 1000 λιμνών έχει τη φήμη του τόπου που «ποτέ δεν συμβαίνει τίποτα». Ξαφνικά όμως, η Φινλανδία βρέθηκε...

Ο Ζινεντίν Ζιντάν ξέρει πότε να φεύγει

Ο Ζινεντίν Ζιντάν ξέρει πότε να φεύγει

by Zeitgeist Team
May 17, 2021
0

Με αφορμή την ξαφνική του απόφαση να αποχωρήσει από τον πάγκο της Ρεάλ, το Zeitgeist σκιαγραφεί το προφίλ του και...

Τα μαγικά χαλιά από το Αζερμπαϊτζάν

Τα μαγικά χαλιά από το Αζερμπαϊτζάν

by Παντελής Περιβολάρης
December 6, 2021
0

Μία γκαλερί στη Νέα Υόρκη φιλοξενεί αυτήν την  περίοδο τα χαλιά - γλυπτά που δημιουργεί ένας Αζέρος εικαστικός, ο οποίος...

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

OPINION LEADERS

Άνθρωποι που έχουν άποψη και τη λένε

Thanasis-Antoniou 300px

Θανάσης Αντωνίου

Κοινωνικά είδωλα και σωσίες, σε έναν κόσμο όπου η μόνη σταθερά είναι η αστάθεια

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Οι καλύτερες ελληνικές παραλίες που πραγματικά… δεν υπάρχουν!

Εύη Νεοφώτιστου

Οι 6 κανόνες της επιτυχίας

Αθηνά Φερεντίνου

Το πείραμα της υπακοής και η δύναμη της εξουσίας

Άλκης Φιτσόπουλος

Η ανωμαλία του φυσιολογικού

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

Η θεωρία του Αϊνστάιν για την ευτυχία

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
November 5, 2021
0

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

25 διαφημιστικά σλόγκαν που άφησαν εποχή

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
January 30, 2021
0

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

Διονύσης Σιμόπουλος: «Η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη, είναι παράδειγμα ηλιθιότητας»

by Χαράλαμπος Νικόπουλος
December 4, 2020
0

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Τσιτσιπάς;

by Παντελής Περιβολάρης
March 12, 2021
0

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

10 διάσημα τουρκικά τραγούδια που είναι ελληνικά

by Zeitgeist Team
June 16, 2022
0

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Τα μικρά διαλλείματα που κάνουν τη μεγάλη διαφορά

Τα μικρά διαλλείματα που κάνουν τη μεγάλη διαφορά

December 7, 2023
Οι ηλικιωμένοι έχουν μεγαλύτερη ψυχική ευεξία

Οι ηλικιωμένοι έχουν μεγαλύτερη ψυχική ευεξία

December 7, 2023
Τα Χριστούγεννα του Αλέν Ντελόν

Τα Χριστούγεννα του Αλέν Ντελόν

December 6, 2023
Τα 10 πιο διάσημα κινηματογραφικά κοκτέιλ του 20ου αιώνα              

Τα 10 πιο διάσημα κινηματογραφικά κοκτέιλ του 20ου αιώνα              

December 6, 2023
Το νούμερο 31328 στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Το νούμερο 31328 στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

December 5, 2023

ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ

Alkis4_circle 300

Άλκης Φιτσόπουλος

Antoniou_circle 300

Θανάσης Αντωνίου

Pantidos_circle 300

Κωνσταντίνος Παντίδος

Bouniseas_circle 300

Πέτρος Βουνισέας

Πέτρος Θ. Πιζάνιας

Σπύρος Α. Κυβέλλος

Nikolopoulos_circle 300

Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αντώνιος Αγγουλές

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος

About Ταυτότητα

Zeitgeist © Copyright 2021. All rights reserved.

Designed & Developed by Neurosynthesis &  D4

No Result
View All Result
  • News
    • Pop Up
    • Business
    • Sports
    • Auto & Moto
    • Tech
    • Politics
    • Retro-Vintage
    • Society
    • Choice
  • People
    • Story
    • Interview
    • Adventure
    • Opinion
  • Culture
    • Art
    • Theater
    • Screen
    • Photography
    • Books & Editions
    • Music
  • Style
    • Fashion
    • Beauty & Grooming
    • Watch
  • Design
    • Architecture
    • Industrial
    • Interior
    • Typography
    • Creativity
    • Craftsmanship
  • Fine Life
    • Food
    • Wine & Spirits
    • Travel
    • Eclecticism
    • Experience
  • Wellness
    • Health
    • Fitness
    • Psychology
    • Sex
    • Nutrition
    • Relationships
    • Spirituality
    • Pets

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

ZeitGeist PopUp